2026-02-20, 10:47
Medlem
Djos Per Andersson, kallad Dalpelle, föddes 3 juni 1814 på Djosgården i Färnäs, Mora socken, var en rövare som dömdes till döden för dråp på en vaktkonstapel vid Uppsala fängelse och avrättades genom halshuggning. Det var den sista offentliga avrättningen i Uppsala stad.

Dalpelle var främst känd som stortjuv och mästerrymmare men efter att ha fått ett sabelhugg i huvudet av en konstapel så kunde han drabbas av våldsamma raseriutbrott. Och det var vid ett sånt utbrott som han stack fångvaktare Widlund i ögat med en egentillverkad pennkniv. Hugget penetrerar hjärnhinnan och Widlund avlider efter några dagar på sjukhus. Dalpelle var en problematisk fånge som bar s.k järnklädning, en tung järnkonstruktion som fjättrar både armar och ben (Dalpelles järnklädning finns till beskådan på Gävle Fängelsemuseum). Det var när Widlund kom med en ny järnklädning till Dalpelle som han blev huggen.

Den 28/3 1849 avrättas Djos Per Andersson vid galgbacken i Svartbäcken genom halshuggning. Ca 4000 personer ska ha bevittnat avrättningen och på plats var även katten Julle, Dalpelles trogne följeslagare från fängelset. Han ska ha avböjt att ta på sig den obligatoriska ögonbindeln men övertalas av sin själasörjare och konstaterar "Ja, kanske skulle det anses för trots annars.”

Dalepelles sista ord ska ha varit :

"Farväl med eder allesammans. Gud bevare er ifrån att någonsin beträda en sådan bana som den jag vandrat. Farväl.”

Under sin tid i fängelset nedtecknade Dalpelle sina tankar och funderingar vilket senare resulterade i boken "Testamente från stupstocken" med undertiteln "eller strödda anteckningar ur en dödsfånges lefnad". Dalpelles kranium och de tre översta kotorna donerades till forskningen och kraniumet finns idag i museum Gustavianums samlingar. Tyvärr verkar de dock ha tappat bort det då jag kollade nyligen. Dalpelle testamenterade alla sina tillhörigheter till fångvaktare Widlunds änka.

Bifogar lite bilder, bl.a två porträtt på honom från fängelset, en egentillverkad liten såg, en käpp han tillverkade i fängelset, tidningsnotiser m.m.

https://imgur.com/a/sg1I3cM

Har du hört om detta fall tidigare eller har du liknande exempel från din stad? Jag syftar främst på fall som skedde offentligt innan man förbjöd det, vilket skedde 1877.

Det finns faktiskt en senare offentlig avrättning i Uppsala, den sista kvinnan som kom att avrättas offentligt I Sverige 1862 i Vaksala härad. Men det hörde inte då till Uppsala stad.
Senast redigerad av KrimHist 2026-02-20 kl. 11:13.
Citera
2026-02-20, 13:07
Medlem
Ja, det där är ju en rätt så intressant filur.

Han är som du skriver född 1814-06-03 på Färnäs Nr 4, Mora Socken. Föräldrarna var 12mannen Djos Anders Person och hans hustru Kerstin/Karin Persdotter. Att Per föddes på Djosgården är dock inte nedskrivet, då fastigheten inte är utskriven med gårdsnamn i Pers första husförhör, utan gårdsnamnet kommer på tal i husförhöret perioden 1817-1826. Däremot har Per ett väldigt fint skyddsnät, vilket är av intresse för hans framtida karriär; Som dopvittnen står Kronobefallningsmannen Erik Olof Holmberg och hans hustru, Kyrkohedern Erik Rosenius, Prostinnan Weström och inspektören Hagström bland många andra. Han hade således ett kontaktnät med viktiga roller i Färnäs.

Det händer någonting i hans tonår som gör att prosten har antecknat en händelse 1827. Han blir fälld för sin brottsliga bana genom 2 resor stöld och en resa fyller 1836-02-24, troligen har han en första resa stöld 1834, då det datumet står antecknat tillsammans med domen för 2 resa stöld och fylleri. Dock har jag inte tid att leta domprotokoll för en säkrare källa än husförhören. Någon gång mellan 1827 och 1833 blev han också antagen som gardist, men finns inte med i soldatregistret efter en ytlig sökning.

Mora (W) C:7 (1805-1827) Bild: 149 Sida: 144
Mora (W) AI:9a (1807-1816) Bild: 45 Sida: 41
Mora (W) AI:12b (1827-1836) Bild: 87 Sida: 83
Mora (W) AI:13b (1837-1846) Bild: 97 Sida: 94
Citera
2026-02-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, det där är ju en rätt så intressant filur.

Han är som du skriver född 1814-06-03 på Färnäs Nr 4, Mora Socken. Föräldrarna var 12mannen Djos Anders Person och hans hustru Kerstin/Karin Persdotter. Att Per föddes på Djosgården är dock inte nedskrivet, då fastigheten inte är utskriven med gårdsnamn i Pers första husförhör, utan gårdsnamnet kommer på tal i husförhöret perioden 1817-1826. Däremot har Per ett väldigt fint skyddsnät, vilket är av intresse för hans framtida karriär; Som dopvittnen står Kronobefallningsmannen Erik Olof Holmberg och hans hustru, Kyrkohedern Erik Rosenius, Prostinnan Weström och inspektören Hagström bland många andra. Han hade således ett kontaktnät med viktiga roller i Färnäs.

Det händer någonting i hans tonår som gör att prosten har antecknat en händelse 1827. Han blir fälld för sin brottsliga bana genom 2 resor stöld och en resa fyller 1836-02-24, troligen har han en första resa stöld 1834, då det datumet står antecknat tillsammans med domen för 2 resa stöld och fylleri. Dock har jag inte tid att leta domprotokoll för en säkrare källa än husförhören. Någon gång mellan 1827 och 1833 blev han också antagen som gardist, men finns inte med i soldatregistret efter en ytlig sökning.

Mora (W) C:7 (1805-1827) Bild: 149 Sida: 144
Mora (W) AI:9a (1807-1816) Bild: 45 Sida: 41
Mora (W) AI:12b (1827-1836) Bild: 87 Sida: 83
Mora (W) AI:13b (1837-1846) Bild: 97 Sida: 94

Tack för den infon! Jag hans pappa var häradsmannen och riksdagsmannen Anders Pehrsson, så han var inte från den sämre av familjer.

Info från orsakompassen.se :

"Fadern var också svårt alkoholiserad och Pelle berättar själv om hur modern skickade ut honom på stöldräder i grannarnas kålgårdar redan vid unga år, för att få mat på bordet. En granne som är klockmakare ser den vardande stortjuven i Pelle och anlitar honom till att stjäla metaller.

Tjuveriet eskalerar och snart ska Djos Per stå inför rätten för första gången. På vägen dit får han skjuts av häradshövdingen. Han rymmer från denne genom att skära av bakfjädershängseln på hövdingens schäs (en typ av hästvagn) och sedan sjappa. Pelle är då 12 år. Det är den första i en rad av förslagna flykter som han ska genomföra.

Han ska ha rört sig från sin hemby under början av 30-talet och så småningom hamnat i Uppsala. Där ska han ha verkat under namnet Blomberg, handlare från Falun och prästson från Mora. I Uppsala ska han ha levt flott och varit en respekterad och beundrad deltagare i nöjeslivet. När han på hösten -34 ska vända hemåt blir han gripen och döms för första resans stöld till åtta dagar på vatten och bröd. Pappan vill betala böter i stället, men Dalpelle vägrar ta emot det. Han gör en kort visit hemma i Färnäs men beger sig snart till Stockholm. Som Magister Dahlin från Dalarna lever han ”ett paradisiskt liv” hos en ”liten mamsell”. Kassan har han förstärkt vid ett besök på Tynnelsö egendom på Selaön och respektabla kläder tillförskansar han sig i Mariefred."
Citera
2026-02-20, 16:02
Medlem
StoreSvartes avatar
Dalpelle var en riktig rövare. Vilken rackare.
Citera
2026-02-20, 16:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Dalpelle" 1814 - 1849.

Mycket bra att du har startat en tråd om den på sin tid mycket ökände "Dalpelle".

Dessutom en bra och fyllig trådstart. Intressant att få se den lilla sågen och käppen han hade tillverkat. Har tidigare läst om honom både som stortjuv och rymmare även om det nu är längesedan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-02-20 kl. 16:35.
Citera
2026-02-21, 07:35
Medlem
Nu var förvisso en 12man sockenstämmans utvalda representant i häradsrätten, precis som kommunalpolitikerna är idag. Anders Person var fortfarande en bonde. Han lämnade dock uppdraget runt 1826 och han anmäldes död 1834.

Ifall Pers brottsbana har att göra med att fadern skildes från sitt uppdrag, kanske pga. alkoholen, vet vi inte något om. Det kan däremot knappast vara så att en så respektfull bonde plötsligt blir så fattig att barnen behöver skickas för att stjäla kål hos grannen.

Per inkommer till Långholmen, Stockholm 21 maj 1836 efter att ha blivit fälld för 2 resor stöld i Falu häradsrätt.
Han flyttas sedan till Karlsborgs garnison, 1 kompaniet, 27 juni 1843. Han rymde dock första gången redan i oktober 1843 och ströks 26 maj 1845.

Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:877 (1840) Bild: 2320
Karlsborgs garnisonsförsamling (R) AI:6 (1843-1850) Bild: 16 Sida: 11
Citera
2026-02-21, 14:12
Medlem
Undras om det finns släktskap med hockey-legenden (nåja) Pär Djoos, även han bördig från Mora?
Citera
2026-02-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket bra att du har startat en tråd om den på sin tid mycket ökände "Dalpelle".

Dessutom en bra och fyllig trådstart. Intressant att få se den lilla sågen och käppen han hade tillverkat. Har tidigare läst om honom både som stortjuv och rymmare även om det nu är längesedan.

👍 Jag sökte både på Dalpellle och Djos Per Andersson i forumet och blev förvånad att inget dök upp.

Citat:
Nu var förvisso en 12man sockenstämmans utvalda representant i häradsrätten, precis som kommunalpolitikerna är idag. Anders Person var fortfarande en bonde. Han lämnade dock uppdraget runt 1826 och han anmäldes död 1834.

Ifall Pers brottsbana har att göra med att fadern skildes från sitt uppdrag, kanske pga. alkoholen, vet vi inte något om. Det kan däremot knappast vara så att en så respektfull bonde plötsligt blir så fattig att barnen behöver skickas för att stjäla kål hos grannen.

Per inkommer till Långholmen, Stockholm 21 maj 1836 efter att ha blivit fälld för 2 resor stöld i Falu häradsrätt.
Han flyttas sedan till Karlsborgs garnison, 1 kompaniet, 27 juni 1843. Han rymde dock första gången redan i oktober 1843 och ströks 26 maj 1845.

Justitiekanslern -1974, Huvudarkivet EIIIcc:877 (1840) Bild: 2320
Karlsborgs garnisonsförsamling (R) AI:6 (1843-1850) Bild: 16 Sida: 11

Ja att han var häradsman och riksdagsman låter nog finare än vad det var. Dalpelle verkar alltså ha levt ett liv i ständigt klammer med rättvisan, även i ung ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Undras om det finns släktskap med hockey-legenden (nåja) Pär Djoos, även han bördig från Mora?

Jag läste någonstans att alla Djos är släkt, även om långväga. Men samtidigt verkar det finnas fler Djosgårdar i Dalarna än bara den här? Och en del stavar med dubbel o. Någon dalmas på forumet som har koll på hur gårdsnamn funkar kanske?

Det finns en 73-årig man skriven i Färnäs med efternamnet Djos. Lär ju vara en släkting.
Citera
2026-02-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld

Kan nog hända att det finns ett släktskap. Hela Pärs manliga led stannar i Mora.
Dock håller hans släktled till i Noret-Mora, men det kanske inte har någon betydelse lite längre bak.
Citera
2026-02-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Jag läste någonstans att alla Djos är släkt, även om långväga. Men samtidigt verkar det finnas fler Djosgårdar i Dalarna än bara den här? Och en del stavar med dubbel o. Någon dalmas på forumet som har koll på hur gårdsnamn funkar kanske?

Det finns en 73-årig man skriven i Färnäs med efternamnet Djos. Lär ju vara en släkting.

Ja, gårdsnamnen som härstammar och används i Dalarna -nu som efternamn- är kluriga på det sättet att de från början stannade med gården och då blev det en personlig identifikation på familjen som bodde där. I de mindre (nu fanns det inte några "mindre" socknar i just överdalarna och siljansområdet) socknarna fanns det oftast bara en gård med ett gårdsnamn. Men i Mora, Rättvik, Leksand och övriga större socknar runt Siljan fanns det ofta flera gårdar med samma gårdsnamn. Där var ofta gårdnamnet enbart knutet i relation till en by och dess närliggande byar; alla gårdar med samma gårdsnamn i en by var nästan alltid släkt. Två gårdar med samma gårdsnamn (eller ett alternerande gårdsnamn, dvs två ihopslagna gårdsnamn) i två närliggande byar var också nästan alltid släkt.

För att krångla till det ännu mer kunde även soldatnamnen - de flytande rotenamnen, som ändrades när soldaten böt rote och kompani - bli gårdsnamn när soldatens barn hölls sig kvar på gården. Fastän soldaten var en avskedad soldat (eller död) kunde gården fortfarande ha soldatnamnet som gårdsnamn. Sedan fick arvingarna soldatnamnet som efternamn när de ärvde gården. Det var enkelt att identifiera personer efter den soldat som bodde på den gården. Många gårdar i Mora, Rättvik och Leksand har rotenamn som gårdsnamn än i dag.

Den 73-åriga man skriven i Färnäs med Djos som efternamn har en väldigt hög chans att vara direkt nedstigande led till våra personer i tråden. Troligen även den som har ärvt Djosgården i Färnäs.

Jag Kollade inte om TS hade länkat källa till biografin, men här är en digital kopia:
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/AnderssonDP/titlar/TestamenteFr%C3%A5nStupstocken/sida/3/faksimil
Citera
2026-02-27, 09:53
Medlem
Citat:
Ja, gårdsnamnen som härstammar och används i Dalarna -nu som efternamn- är kluriga på det sättet att de från början stannade med gården och då blev det en personlig identifikation på familjen som bodde där. I de mindre (nu fanns det inte några "mindre" socknar i just överdalarna och siljansområdet) socknarna fanns det oftast bara en gård med ett gårdsnamn. Men i Mora, Rättvik, Leksand och övriga större socknar runt Siljan fanns det ofta flera gårdar med samma gårdsnamn. Där var ofta gårdnamnet enbart knutet i relation till en by och dess närliggande byar; alla gårdar med samma gårdsnamn i en by var nästan alltid släkt. Två gårdar med samma gårdsnamn (eller ett alternerande gårdsnamn, dvs två ihopslagna gårdsnamn) i två närliggande byar var också nästan alltid släkt.

För att krångla till det ännu mer kunde även soldatnamnen - de flytande rotenamnen, som ändrades när soldaten böt rote och kompani - bli gårdsnamn när soldatens barn hölls sig kvar på gården. Fastän soldaten var en avskedad soldat (eller död) kunde gården fortfarande ha soldatnamnet som gårdsnamn. Sedan fick arvingarna soldatnamnet som efternamn när de ärvde gården. Det var enkelt att identifiera personer efter den soldat som bodde på den gården. Många gårdar i Mora, Rättvik och Leksand har rotenamn som gårdsnamn än i dag.

Den 73-åriga man skriven i Färnäs med Djos som efternamn har en väldigt hög chans att vara direkt nedstigande led till våra personer i tråden. Troligen även den som har ärvt Djosgården i Färnäs.

Jag Kollade inte om TS hade länkat källa till biografin, men här är en digital kopia:
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/AnderssonDP/titlar/TestamenteFr%C3%A5nStupstocken/sida/3/faksimil

Det du skriver bekräftar det lilla jag snappade upp när jag läste lite snabbt om gårdsnamn, att det verkar minst sagt lite rörigt. Tackar för infon.

Du som verkar ha tillgång till olika register, kan du se om 73-åringen är skriven på fastigheten Färnäs 4? Jag lyckas inte hitta fastighetsbeteckning. Och vet du om det är samma fastighet som benämns som "Djosgården"?

Jag har försökt att få fram en bild på gården men Google ger inte mycket där. Jag har även skrivit till en tjej som enligt egen utsago har köpt Dalpelles födelsegård, tyvärr inget svar där.

Tack för länken, jag har köpt ett exemplar av Janne Bäckmans utgåva av Testamente från stupstocken. Osäker om det är samma texter som återges då jag inte läst den ännu. Väldigt intressant att läsa de första sidorna i din länk, Dalpelle bodde alltså i källaren hos en Tidlund i Uppsala under sin första vistelse i staden på 1830-talet. Jag hittar en Erik Tidlund som passar in tidsmässigt. Ska kolla vidare där.
Citera
2026-02-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Det du skriver bekräftar det lilla jag snappade upp när jag läste lite snabbt om gårdsnamn, att det verkar minst sagt lite rörigt. Tackar för infon.

Du som verkar ha tillgång till olika register, kan du se om 73-åringen är skriven på fastigheten Färnäs 4? Jag lyckas inte hitta fastighetsbeteckning. Och vet du om det är samma fastighet som benämns som "Djosgården"?

Jag har försökt att få fram en bild på gården men Google ger inte mycket där. Jag har även skrivit till en tjej som enligt egen utsago har köpt Dalpelles födelsegård, tyvärr inget svar där.

Tack för länken, jag har köpt ett exemplar av Janne Bäckmans utgåva av Testamente från stupstocken. Osäker om det är samma texter som återges då jag inte läst den ännu. Väldigt intressant att läsa de första sidorna i din länk, Dalpelle bodde alltså i källaren hos en Tidlund i Uppsala under sin första vistelse i staden på 1830-talet. Jag hittar en Erik Tidlund som passar in tidsmässigt. Ska kolla vidare där.

Nja, gårdsnamn är nog lika rörigt som att beteckna en person "Jesus från Nasaret". När alla i byn och i socken hette Anders Andersson eller Erik Andersson så blev det väldigt nödvändigt att skilja Anders Andersson åt från Anders Andersson som bodde i gården på andra sidan byn. Därav blev det att en av dem fick heta Djos Anders, den andra Hed Anders. Sedan krånglade man till sakerna under namnreformen som blev under senare 1800-tal.

Då ska vi se till din nästa fråga:
Som princip forskar vi aldrig på levande personer och jag kommer inte att svaraifall denna 73-åring lever i den fastigheten. Att ta reda på ifall Färnäs 4 är Djosgården kräver lite tid. Fastighetsbeteckningen kommer att skifta markant under årens lopp och familjen flyttar redan till tre andra fastigheter medan Per är ett barn. Storskiftet för just Mora-Färnäs ägde rum 1845, så det är väldigt sent och Anders Person (fadern) har redan gått bort. Jag har såldes ingen person att förankra i fastighetsregistret.

Försök att matcha ihop storskifteskartan över Färnäs med en modern karta:
https://historiskakartor.lantmateriet.se/hk/viewer/internal/U32-4:1/4c4d535f5533322d343a31/lms2/LMS/Mora%20socken%20F%C3%A4rn%C3%A4s%20nr%201-161/Storskifte%20p%C3%A5%20in%C3%A4gor
https://minkarta.lantmateriet.se/
De troliga gårdarna för Dios år 1846 är N och O.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in