2026-02-20, 10:38
Medlem
Jag har aldrig stött på en enda Palestinaaktivist som genuint verkar vara en godhjärtad människa som vill alla människor det bästa utan de flesta verkar bara vara skrikande narcissister som använder Palestina som ett sätt att känna sig överlägsna moraliskt.

Mer konkret får jag denna känsla när man ser hur lite alla som skrek om folkmord verkar bry sig om Irans folk eller alla som dör i Ukraina. Snarare verkar de se engagemanget för dessa folk som konkurrenter. Andra krig som också är värre och dödligare som Sudan eller Kongo ignorerar de helt eftersom dessa inte är "populära krig". De verkar bara bry sig

Jag tycker ärligt talat inte att Palestinaaktivisterna känns speciellt trevliga utan snarare som narcissistiska gaphalsar. Men jag är öppen för att höra er Palestinaaktivister om ni har någon förklaring till varför jag känner såhär? För detta är en känsla jag har och ingen absolut sanning. Det kanske inte stämmer så kom gärna med motargument.
Citera
2026-02-20, 10:47
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Framträdande palestinasktivister har erkänt att deras tystnad kring Irans återkommande massmord på sin egen befolkning har att göra med att de ser Iran som deras viktigaste allierade i kampen mot Israel.

Så nej, de har ingen moralisk överlägsenhet att hävda, de är i mångt och mycket etter värre än sina meningsmotståndare vilka de återkommande demoniserar i de grövsta ordalag

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/svenska-gaza-aktivister-hyllar-mordarna-i-iran/

Citat:
Iranierna protesterar mot ett tyranni som offrar deras framtid för att vinna regionala maktspel. Men delar av Palestinarörelsen ser samma regim som en viktig allierad. Där iranier ser islamistiskt förtryck och plundring ser de en central aktör i kampen mot Israel.

När förtryck utövas av ”rätt” regim går uppenbarligen det mesta att försvara.

I Radiokorrespondenterna Mellanöstern sa Cecilia Uddén att hon var uppriktigt förvånad när den engelskspråkiga propalestinska sajten Electronic Intifada nyligen visade stöd för mullaregimen. Men för delar av Palestinaaktivismen har lojaliteten med Teheran länge varit viktigare än solidariteten med människor som gör uppror mot islamistiskt förtryck. Och när konflikter tolkas genom en konsekvent anti-västlig ideologisk lins hamnar iraniernas frihetskamp lätt i skuggan.
Citera
2026-02-20, 11:00
Medlem
george.sthlms avatar
Dom är till 99% Judehatande antisemiter.

Det som tidigare var det fulaste du kunde vara, dvs rasist är nu helt plötsligt helt självklart.
När det handlar om judar finns inga spärrar.

Tror många ser detta som en befrielse, något dom alltid tyckt men inte kunnat säga offentligt har
nu helt plötsligt blivit något fint och possitivt.
Citera
2026-02-20, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagawa112
Jag har aldrig stött på en enda Palestinaaktivist som genuint verkar vara en godhjärtad människa som vill alla människor det bästa utan de flesta verkar bara vara skrikande narcissister som använder Palestina som ett sätt att känna sig överlägsna moraliskt.

Mer konkret får jag denna känsla när man ser hur lite alla som skrek om folkmord verkar bry sig om Irans folk eller alla som dör i Ukraina. Snarare verkar de se engagemanget för dessa folk som konkurrenter. Andra krig som också är värre och dödligare som Sudan eller Kongo ignorerar de helt eftersom dessa inte är "populära krig". De verkar bara bry sig

Jag tycker ärligt talat inte att Palestinaaktivisterna känns speciellt trevliga utan snarare som narcissistiska gaphalsar. Men jag är öppen för att höra er Palestinaaktivister om ni har någon förklaring till varför jag känner såhär? För detta är en känsla jag har och ingen absolut sanning. Det kanske inte stämmer så kom gärna med motargument.

Låt mig gissa; de du har "träffat" är de du sett på videos online på högersidor? För du kan knappast ha träffat människor utan att ha fått en nyanserad syn på en fråga som är så komplex som att "det är fel att begå folkmord". Det måste verkligen sitta en skruv lös någonstans, om inte flera.
Citera
2026-02-20, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Låt mig gissa; de du har "träffat" är de du sett på videos online på högersidor? För du kan knappast ha träffat människor utan att ha fått en nyanserad syn på en fråga som är så komplex som att "det är fel att begå folkmord". Det måste verkligen sitta en skruv lös någonstans, om inte flera.
Nej utan jag jobbar vid Odenplan så jag har träffat dem under två års tid när de skrikit och gormat och förstört. Kan du inte istället berätta exakt vad jag har fel om? Är Palestinaaktivisterna bara missförstådda och vill alla människor väl? Då är det väldigt underligt att dessa varit extremt tysta om Ukraina, Iran eller för all del afrikanska krig.
Citera
2026-02-20, 11:07
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Varför får jag känslan att Palestinarörelsen inte är speciellt moraliskt överlägsna?

Jag har fortfarande inte fått någon sådan där free-palestina-förespråkare att svara på frågan om det är Hamas de vill bli fria från. Antingen har dom inte ens funderat igenom vad dom faktiskt står för, eller så undanhåller de något. Det förstnämnda är omoraliskt på så sätt att det kan vara farligt att ställa sig bakom en ideologi bara för att andra i sin grupp gör det. Det senare ligger nära att ljuga, och är därför också omoraliskt.
Citera
2026-02-20, 11:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
För du kan knappast ha träffat människor utan att ha fått en nyanserad syn på en fråga som är så komplex som att "det är fel att begå folkmord".

Pratar du om det uttalade målet att utrota Israel nu?
Citera
2026-02-20, 11:12
Medlem
Citat:
Nej utan jag jobbar vid Odenplan så jag har träffat dem under två års tid när de skrikit och gormat och förstört. Kan du inte istället berätta exakt vad jag har fel om? Är Palestinaaktivisterna bara missförstådda och vill alla människor väl? Då är det väldigt underligt att dessa varit extremt tysta om Ukraina, Iran eller för all del afrikanska krig.

Låt oss låtsas som att du säger sanningen och att du enbart lyckats pricka de du beskriver. Jag skulle snarare säga att du antingen har extrem tur eller otur och råda dig att söka till närmaste Pressbyrån för att skrapa en lott eller två.

Det du beskriver, på typiskt FB-vis om hur "alla i en grupp är X" är för att du har en vinklad bild eller vägrar se nyanser. Det är den enda förklaringen till det hela för jag har träffat flertalet människor på alla möjliga sidor om debatter och ingen är exakt likadan som en annan.

De som bryr sig protesterar alla folkmord, krig och orättvisor men det finns bara så många timmar på dygnet. Ingen är aktivist på heltid (eller tja, finns kanske några enstaka).

Sen får du fråga dig själv detta: Om du bemöts illa av någon som inte vill se lidande, vad exakt är det de reagerar på? Är det för att du går dit och försöker argumentera "both sides" som att det är någon jämn kamp? Argumenterar du att "man bör inte protestera" eller kanske ifrågasätter varför de inte åker dit? Vilka motargument (om några) har du mot att man vill stoppa folkmord, krig och misär?

En reaktion kräver att någon faktiskt gör eller säger ngt. Eller?
Citera
2026-02-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har fortfarande inte fått någon sådan där free-palestina-förespråkare att svara på frågan om det är Hamas de vill bli fria från. Antingen har dom inte ens funderat igenom vad dom faktiskt står för, eller så undanhåller de något. Det förstnämnda är omoraliskt på så sätt att det kan vara farligt att ställa sig bakom en ideologi bara för att andra i sin grupp gör det. Det senare ligger nära att ljuga, och är därför också omoraliskt.
Jag tror att många av de som stödjer Palestina gör det av olika skäl. De kan vara emot USA, västvärlden, känna sympati med Islam osv. Men väldigt sällan tror jag ärligt talat att det handlar om att de vill stötta människor i nöd utan jag tror att det handlar om att de drivs av en känsla av att vara överlägsna och kan sätta sig på andra. Lite "titta, jag stödjer barnen i Palestina medan du är tyst. Jag är så mycket mer moralisk än dig".
Citera
2026-02-20, 11:14
Medlem
Citat:
Låt oss låtsas som att du säger sanningen och att du enbart lyckats pricka de du beskriver. Jag skulle snarare säga att du antingen har extrem tur eller otur och råda dig att söka till närmaste Pressbyrån för att skrapa en lott eller två.

Det du beskriver, på typiskt FB-vis om hur "alla i en grupp är X" är för att du har en vinklad bild eller vägrar se nyanser. Det är den enda förklaringen till det hela för jag har träffat flertalet människor på alla möjliga sidor om debatter och ingen är exakt likadan som en annan.

De som bryr sig protesterar alla folkmord, krig och orättvisor men det finns bara så många timmar på dygnet. Ingen är aktivist på heltid (eller tja, finns kanske några enstaka).

Sen får du fråga dig själv detta: Om du bemöts illa av någon som inte vill se lidande, vad exakt är det de reagerar på? Är det för att du går dit och försöker argumentera "both sides" som att det är någon jämn kamp? Argumenterar du att "man bör inte protestera" eller kanske ifrågasätter varför de inte åker dit? Vilka motargument (om några) har du mot att man vill stoppa folkmord, krig och misär?

En reaktion kräver att någon faktiskt gör eller säger ngt. Eller?
Det där är snarare hur er självbild ser ut för om ni verkligen hade brytt er om folkmord och människor på riktigt undrar man varför ni är tysta om massmorden och massvåldtäkterna på civila i Kongo eller Sudan och varför ni visar öppet att ni är ointresserade av att stödja Irans folk i deras kamp mot mördarregimen.

Kan du inte istället visa upp Palestinaaktivister som går emot min stereotypa bild istället?
Citera
2026-02-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Pratar du om det uttalade målet att utrota Israel nu?

Använd fler tecken. Skriv vad du egentligen menar. Försök inte citera och argumentera med one-liners. Du gör dig själv bara till pajas.

Vems mål är det att utrota Israel och hur rättfärdigar det folkmord? Beskriv gärna hur dina tankar, om de ens finns, går i denna fråga.
Citera
2026-02-20, 11:15
Medlem
Citat:

Det finns filmer på YT med demonstrationer från 70-80-talet då alla var svenskar. Det var lugnt, och alla betedde sig väl. Men det är någonting helt annat vid Palestinademonstrationer. De skriker, gapar och är hotfulla. Och det är vi skattebetalare som får stå för alla polisiära insatser som nu har kostat oss många miljoner. Så var det inte när svenskar demonstrerade. Det är helt obegripligt att de får fortsätta med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in