2026-02-20, 09:07
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
MCF (Myndigheten för civilt försvar) håller på att utveckla en app som ska varna för luftangrepp. Den ska fungera som ett komplement till varningssystemen "Hesa Fredrik" och "Viktigt meddelande till allmänheten" som vi redan har.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1445450

Det är väl på tiden att vi blir så pass moderna att vi har en app också som varnar tycker jag.

Vad tycker ni om detta, och kommer ni att installera appen sen när den släpps?
Citera
2026-02-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man får väl hoppas att flygvapnet redan har avvisat fientligt flyg, innan de når in över fastlandet

Tidig varning är bra och det gäller inte bara attacker från ryssland i framtiden utan kan även gälla all den drönarterrordådsmentalitet som vi med säkerhet ser växa fram. Att utföra terrordåd med en drönare är ju rena drömmen jämfört med hur man annars utför terrordåd eftersom man har en viss chans att klara sig undan med livet i behåll, som terrorist alltså.

Så det är bra om man via en app är varse om att drönare är i närheten och attackerar.
Citera
2026-02-20, 09:28
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas

Vad jag tycker om en app beror helt på vilka resurser i smarttelefonen den kommer kräva att kunna nå. Vill den tex ha både gps-position och internetåtkomst känns det konstigt.

Kommer de erbjuda direktnedladdning, för sk sidoladding, eller kommer de verka för att användarna tvingas ingå juridiska avtal med företag i främmande stat, och bidra till främmande makts totala övervakning av vårt land?
Citera
2026-02-20, 09:42
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad jag tycker om en app beror helt på vilka resurser i smarttelefonen den kommer kräva att kunna nå. Vill den tex ha både gps-position och internetåtkomst känns det konstigt.

Kommer de erbjuda direktnedladdning, för sk sidoladding, eller kommer de verka för att användarna tvingas ingå juridiska avtal med företag i främmande stat, och bidra till främmande makts totala övervakning av vårt land?
Om appen är tänkt att fungera som så att den enbart skickar varningar till personer som befinner sig i områden där luftangrepp kan ske så kommer nog GPS-spårning vara nödvändigt.

Såg att MCF:s befintliga appar verkar endast gå att ladda ner från Google Play och App Store (inte direkt via deras hemsida) så blir nog samma med den nya appen.
Citera
2026-02-20, 09:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Så det är bra om man via en app är varse om att drönare är i närheten och attackerar.

Att appen också skulle larma för drönare faller väl på att vi inte har några system som detekterar drönare. Jag vet det tagits fram såna system i landet, men de verkar inte fungera.
GlobalEye ser allt -Förutom drönare på hembasen Arlanda

Citat:
drönare är ju rena drömmen jämfört med hur man annars utför terrordåd eftersom man har en viss chans att klara sig undan med livet i behåll, som terrorist alltså.

Nja. För många terrorister så är själva poängen med att föra ett krig, och att dö i det kriget, att de då får 70 oskulder i efterlivet.
Citera
2026-02-20, 09:45
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Om appen är tänkt att fungera som så att den enbart skickar varningar till personer som befinner sig i områden där luftangrepp kan ske så kommer nog GPS-spårning vara nödvändigt.

Det borde inte bli speciellt mycket data att skicka ut alla varningar till alla mobiler, och låta mobilen filtrera lokalt. Vi pratar nog om bytes, och inte ens kilobytes.
Citera
2026-02-20, 09:52
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Jag hoppas appen kommer ha stöd för ljust och mörkt tema. Finns appar än idag som envisas med att alltid använda ljust tema.
Citera
2026-02-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Att appen också skulle larma för drönare faller väl på att vi inte har några system som detekterar drönare. Jag vet det tagits fram såna system i landet, men de verkar inte fungera.
GlobalEye ser allt -Förutom drönare på hembasen Arlanda

Nja. För många terrorister så är själva poängen med att föra ett krig, och att dö i det kriget, att de då får 70 oskulder i efterlivet.

Drönare hör ännu framtiden till, men när man väl märker av hur lätt det blir att utföra terror med drönare så kommer det också rask att byggas system som upptäcker drönare, kanske även rentav skjuter ner dessa. Men också att det kommer knappast att vara en drönare utan hela svärmar för maximal skada, det är där appen kommer in. Efter första attacken så kommer rask fler och då är det bra om alla i området fattar vad som är på gång och kan stänga dörrar, fönster och söka skydd.

En del av mina tankar här utgår från att vi går in i en ganska orolig och stökig framtid, vilket jag tror det blir av många olika skäl.
Citera
2026-02-20, 10:00
Medlem
Fan vad dom haussar för krig.

Först MUST och sedan detta.
Behöver dom mer pengar från det allmänna?

Nej, jag kommer inte att installera denna app. Är inte orolig för en invasion.
Citera
2026-02-20, 10:02
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Drönare hör ännu framtiden till, men när man väl märker av hur lätt det blir att utföra terror med drönare så kommer det också rask att byggas system som upptäcker drönare, kanske även rentav skjuter ner dessa. Men också att det kommer knappast att vara en drönare utan hela svärmar för maximal skada, det är där appen kommer in. Efter första attacken så kommer rask fler och då är det bra om alla i området fattar vad som är på gång och kan stänga dörrar, fönster och söka skydd.

En del av mina tankar här utgår från att vi går in i en ganska orolig och stökig framtid, vilket jag tror det blir av många olika skäl.

Wow, hör ännu framtiden till? Bara wow. Är det så här alla svenskar tänker? WOW. Skrämmande.

den framtiden du pratar om är redan verklighet i Ukraina och Ryssland. VAKNA
Citera
2026-02-20, 10:04
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
MCF (Myndigheten för civilt försvar) håller på att utveckla en app som ska varna för luftangrepp. Den ska fungera som ett komplement till varningssystemen "Hesa Fredrik" och "Viktigt meddelande till allmänheten" som vi redan har.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1445450

Det är väl på tiden att vi blir så pass moderna att vi har en app också som varnar tycker jag.

Fattar inte varför det inte bara kan använda sig av Tiktok och Instagram
Citera
2026-02-20, 10:18
Medlem
Citat:

Ogenomtänkt som alltid. Tyfonerna är med flit utspridda i samhället med ett antal per kvarter, analogt kopplade med tråd för att inte kunna störas ut. När ett luftangrepp sker kommer mobilnätet redan att vara nedstängt (det första som ryker vid ett luftangrepp). Nu med 5G är mobilnätet än mer sårbart.

Luftangrepp och höjd beredskap ska signaleras via tyfonerna. Att civilbefolkningen sedan inte har lärt sig att höra skillnad på en tågtuta och ett flyglarm är inte MCFs ansvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in