2026-02-20, 07:30
Medlem
Jag hoppas någon vänlig själ här kan hjälpa mig i rätt riktning med vilken kamera som kan vara rätt för mig. Det jag är ute efter är en handhållen trådlös kamera som kan kopplas ihop med Mevo-appen. Den ska användas för att livestreams till YouTube via mevo i en multikamera-setup. Vad jag kan se ska NDI (HX?) kameror gå att hitta i appen om de ligger på samma WiFi som styrenheten, men kan bara hitta fasta små webbkameror som har stöd för det. Jag behöver en variant med display så att den som går runt och filmar själv kan se bilden. Den får gärna också ha någon form av stabilisering/gimbal så att bilden inte blir allt för skakig. Vi vill helst undvika iPhones som kameralösning då jag är oroliga för att dessa ska överhettas när man filmar i flera timma i streck.

Om ni har tips på kameror mottages detta tacksamt! Smidig hantering och pris är viktigare än många funktioner och extrem upplösning.

Ps. I andra hand kan förslag på helt annan setup vara aktuellt. Viktigt bara att en lekman kan ratta tekniken då vi inte pratar om några proffs eller studioproduktion.
Citera
2026-02-23, 10:49
Medlem
Kattknullarn är avstängd nu. Låt oss strunta i småbarn som bara vill provocera.

Det är tillåtet att ställa frågor. Men det kanske inte finns någon som har svar. Själv har jag inget svar, så har avstått.

Några tankar dock:

- har inte Mevo en större kamera med utbytbar lins: Mevo Core? Lägg till en extern display genom HDMI (kanske en Atomos) och en lämplig gimbal eller steady cam?
- kolla vad någon större återförsäljare har i sortimentet, kanske Scandinavian Photo
- har du provat med IPhone, det kanske inte är så illa med överhettning som det sägs? Kanske lägg till en Rode Phone Cage och iPhone utan case?
Citera
2026-02-23, 15:47
Medlem
Trotts Kattknullarens inte så trevliga svar, var det ganska konstruktivt. Fick lite tips via ChatGPT (eller snarare att det verkade väldigt krångligt att få till den lösningen jag ville ha).

Kollade även med Scandinavian Photo som ändå föreslog iPhone-lösningen.
Tror jag får gå på det spåret.
Tack ni som tog er tid att tipsa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in