2026-02-20, 06:27
Medlem
Mohaves avatar
Jag skadade min vänstra fot i Garmisch-Partenkirchen i veckan. Men jag har anmält mig till Vasaloppet som jag gärna vill åka. Hur gör jag för att få foten att funka igen snabbt? Jag kan tänka mig att ta kosttillskott och även annat.
Citera
2026-02-20, 06:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vi vet nu vart du skadade foten men vi har ingen aning om vilken typ av skada som jag skulle säga vore viktigare att veta för att kunna ha en chans att hjälpa dig.
Citera
2026-02-20, 06:38
Medlem
Tavastehuss avatar
”Kosttillskott” fick mig att le.

Hur funkar foten i vardagen just nu? Kan du gå utan att halta? Kan du springa?
Citera
2026-02-20, 06:38
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi vet nu vart du skadade foten men vi har ingen aning om vilken typ av skada som jag skulle säga vore viktigare att veta för att kunna ha en chans att hjälpa dig.
Det är vänster fot. Jag slog i den mot en stolpe. Det är ömt och svullet. Men inte värre än att jag kan gå.
Senast redigerad av Mohave 2026-02-20 kl. 06:40.
Citera
2026-02-20, 06:40
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus

Hur funkar foten i vardagen just nu? Kan du gå utan att halta? Kan du springa?
Kan gå, men haltar. Springa känns inte aktuellt.
Citera
2026-02-20, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag skadade min vänstra fot i Garmisch-Partenkirchen i veckan. Men jag har anmält mig till Vasaloppet som jag gärna vill åka. Hur gör jag för att få foten att funka igen snabbt? Jag kan tänka mig att ta kosttillskott och även annat.

Se till att röra mycket på foten, fotcirklar, fotböjningar osv. Öka succesivt belasting med tåhävningar, tåhävningar på en fot.
Skaffa en balansbräda, finns att köpa på typ, jula, Claes Ohlson för en billig peng. Gnugga på med dessa övningar så skall det gå bra.
Citera
2026-02-20, 06:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det är vänster fot. Jag slog i den mot en stolpe. Det är ömt och svullet. Men inte värre än att jag kan gå.

Ok, en fyllgrej då när du skulle visa att du minsann kunde sparka jättehögt och att stolpen nu minsann skulle få se på ett och annat😂

Kör med någon inflatorisk salva och sen linda foten skulle jag säga. Försök vila foten. Bara hoppas på det bästa helt enkelt.
Citera
2026-02-20, 06:47
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Inom citationstecken, ja. En kille föreslog mig tyngre preparat...
Citera
2026-02-20, 06:57
Medlem
Hela inlägget osar av den där moderna självupptagna reflexen: först bygga scen, sen bygga persona, och sist – kanske – komma till sakfrågan. Som om Vasaloppet är en kuliss för din egen trailer, inte 9 mil slit.

Det är exakt så här instatiktok-människan funkar. Allt ska paketeras. Platsen ska namedroppas. Skadan ska dramatiseras. Men innehållet? Noll. Det är som att livesända när man stukar foten och tro att världen behöver en teaser. Ingen bryr sig om din story. Folk vill veta vad som är fel på foten.
Citera
2026-02-20, 07:14
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Se till att röra mycket på foten, fotcirklar, fotböjningar osv. Öka succesivt belasting med tåhävningar, tåhävningar på en fot.
Skaffa en balansbräda, finns att köpa på typ, jula, Claes Ohlson för en billig peng. Gnugga på med dessa övningar så skall det gå bra.
Tack! Bra tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ok, en fyllgrej då när du skulle visa att du minsann kunde sparka jättehögt och att stolpen nu minsann skulle få se på ett och annat😂

Kör med någon inflatorisk salva och sen linda foten skulle jag säga. Försök vila foten. Bara hoppas på det bästa helt enkelt.
Inte riktigt så. Men tack ändå för tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Ingen bryr sig om din story. Folk vill veta vad som är fel på foten.
Det tycker du. Själv vill jag gärna höra bakgrunden när någon ber om råd i detta forum. Jag kraschade mot en stolpe i skidbacken. Blev ompysslad av en sköterska på hotellet. Flög hem igår. Vet ännu inte vad felet är.
Senast redigerad av Mohave 2026-02-20 kl. 07:18.
Citera
2026-02-20, 07:28
Medlem
kyrkstockens avatar
Det låter inte som om det funkar om foten tex är stukad.

Ibland får man kasta in handduken.
Citera
2026-02-20, 08:06
Medlem
Citat:

Det är en hel vecka kvar. Normalt "läker" en sådan skada på några dagar. Vila foten veckan ut så skall du nog stå på startgärdet nästa söndag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in