2026-02-20, 00:40
Medlem
Reko45s avatar
Jag har haft 10+ intervjuer som arbetssökande och fått nobben varje gång. Jag blir dock ganska ofta kallad till intervju men de är där de spricker. Jag ska passa i någon sorts mall och format efter deras frågor. Jag har god erfarenhet inom mitt yrkesområdde men de här med anställningsintervjuer är jag tamej fan sämst på.

Jag försöker svarar lagom ärligt, reflekterande, nyanserat osv.

Tacksamt nog fick jag feedback från en som hade intervju med mig som sa att jag inte svarade tillräckligt "direkt".

Hur kan man få hjälp!?
Citera
2026-02-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
Jag har haft 10+ intervjuer som arbetssökande och fått nobben varje gång. Jag blir dock ganska ofta kallad till intervju men de är där de spricker. Jag ska passa i någon sorts mall och format efter deras frågor. Jag har god erfarenhet inom mitt yrkesområdde men de här med anställningsintervjuer är jag tamej fan sämst på.

Jag försöker svarar lagom ärligt, reflekterande, nyanserat osv.

Tacksamt nog fick jag feedback från en som hade intervju med mig som sa att jag inte svarade tillräckligt "direkt".

Hur kan man få hjälp!?
Kan du på något sätt få insikt i de algoritmer som styr detta?
Ja, jag vet att folk inte längre fungerar som människor, men man måste anpassa sig.
Kan du lyckas få grepp om hur algoriterma styr dessa s. k "människor" så kanske du kan lyckas få ett jobb?
Eller du kan prova att ställa din fråga till AI?
Citera
2026-02-20, 00:53
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Kan du på något sätt få insikt i de algoritmer som styr detta?
Ja, jag vet att folk inte längre fungerar som människor, men man måste anpassa sig.
Kan du lyckas få grepp om hur algoriterma styr dessa s. k "människor" så kanske du kan lyckas få ett jobb?
Eller du kan prova att ställa din fråga till AI?

vad menar du?
Citera
2026-02-20, 00:58
Medlem
Citat:
vad menar du?
Sorry, men jag trodde att du själv insåg hur snurrigt allt är när du bl. a skrev om att du tvingades passa in i en mall och allt det andra.
Hoppas du får bra svar och som leder dig fram till ett arbete!
Citera
2026-02-20, 00:59
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Sorry, men jag trodde att du själv insåg hur snurrigt allt är när du bl. a skrev om att du tvingades passa in i en mall och allt det andra.
jag ger upp. du gör mig bara mer snurrig.
Citera
2026-02-20, 01:06
Medlem
Arbetsgivare numer tillämpar s k kompetensbaserad rekrytering. Det går ut på att man robotlikt ska rapa upp olika färdigheter och situationer där man på olika sätt briljerat.

Det ska helst ske i nån sorts verbal punktform så att det enkelt låter sig nedtecknas och jämföras med andra sökandes likaledes mekaniska svar. Det kan rent av stämmas av mot vad en AI svarat när HR-Stina promptat vad man söker för kvalifikationer. Jättepraktiskt.

Syftet med detta, utöver att rekryterarna inte behöver tänka, är att åstadkomma någon sorts rättvisa där ingen ska kunna tillskansa sig fördelar genom att träda fram som människa och som du säger vara reflekterande och nyanserad.

Då måste man ju ställa nån sorts personligheter mot varandra och det vill man inte veta av. Då kanske nån får jobbet för att de klickar i en mer social och kulturell mening.

Bevekelsegrunden är att sökande som på olika sätt överensstämmer med normen på arbetsplatsen, t ex är heterosexuella, etniskt svenska, fyllda 30, saknar funktionsvariation et c, inte ska ges möjlighet att spela på denna bakgrund. Då connectar rekryteraren omedvetet.

Tanken ytterst är att det här ska hjälpa superkompetenta HBTQ-Tamita med bokstavsdiagnos att hävda sig mot verserade Sven som antas ha glidit fram på räkmacka. Det här har inte arbetsgivaren själv kommit på. Det har dennes snajdiga rekryteringsbyrå eller tilltagna personalavdelning fiskat upp ur anställningsgeschäftets trendvatten.
Senast redigerad av Bemp 2026-02-20 kl. 01:37.
Citera
2026-02-20, 01:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad menar du med att du blir paranoid som det står i rubriken? Paranoid betyder ju att man känner sig förföljd. Att man tror att andra människor vill skada en.

Menar du paralyserad?
Citera
2026-02-20, 01:17
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Arbetsgivare numer tillämpar s k kompetensbaserad rekrytering. Det går ut på att man robotlikt ska rapa upp olika färdigheter och situationer där man på olika sätt briljerat. Det ska helst ske i nån sorts verbal punktform så att det enkelt låter sig nedtecknas och jämföras med andra sökandes likaledes mekaniska svar.

Syftet med detta är att åstadkomma någon sorts rättvisa där ingen ska kunna tillskansa sig fördelar genom att träda fram som människa och som du säger vara reflekterande och nyanserad. Då måste man ju ställa nån sorts personligheter mot varandra och det vill man inte veta av. Då kanske nån får jobbet för att de klickar i en mer social och kulturell mening.

Bevekelsegrunden är att sökande som på olika sätt överensstämmer med normen på arbetsplatsen, t ex är heterosexuella, etniskt svenska, fyllda 30, saknar funktionsvariation et c, inte ska ges möjlighet att röja denna bakgrund. Då connectar rekryteraren omedvetet.

Tanken är att det här ska hjälpa lesbiska Tamita med bokstavsdiagnos och ChatGPT-konto att hävda sig mot verserade Sven i villa med tre ungar.

Så jag ska typ sitta där och rapa upp massa fina korta ord som prestigelös, ansvarsfull, reflekterande, omsorgsfull,empatisk, flexibel, varm m.m massa floskler ord?

Jag fattar att man ska kunna ge direkta svar men att inte kunna få ge utvecklande svar känns ju bara absurt....

Sen upplever jag att vissa frågor är så klumpigt ställda-men de är väl just de dom vill. och ska jag sitta där och berätta saker som är självklara känns återigen absurt.
Citera
2026-02-20, 01:29
Medlem
Citat:
Så jag ska typ sitta där och rapa upp massa fina korta ord som prestigelös, ansvarsfull, reflekterande, omsorgsfull,empatisk, flexibel, varm m.m massa floskler ord?

Jag fattar att man ska kunna ge direkta svar men att inte kunna få ge utvecklande svar känns ju bara absurt....

Sen upplever jag att vissa frågor är så klumpigt ställda-men de är väl just de dom vill. och ska jag sitta där och berätta saker som är självklara känns återigen absurt.

Det där med utvecklade svar ryggar de tillbaka inför. Ses som försök till nån sorts otillbörlig anknytning. Du personaliserar det hela, förmänskligar situationen och det stökar till det. Hur ska ditt utsvävande flum ställas mot vad andra svarat? Protokollet de följer går ut på att jämföra kompetenser. Inte individer. Av kött och blod. Och ja. Det innebär en själsdödande timme av ens liv.
Citera
2026-02-20, 01:46
Medlem
Citat:

Det sjuka och helt orimliga här är att det stöd du först fick i tråden ger du dig på?
Du skrev och du beskrev själv hur sjukt och orimligt allt detta är för att sedan i din tur ge dig på den som stöttar dig mot detta sjuka?
Det här bekräftar väl bara att arbetsgivare och arbetssökande är lika sjuka!
Och att vi alla andra normala inte alls kan hjälpa?
Senast redigerad av exbit 2026-02-20 kl. 01:48.
Citera
2026-02-20, 02:00
Medlem
Reko45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det där med utvecklade svar ryggar de tillbaka inför. Ses som försök till nån sorts otillbörlig anknytning. Du personaliserar det hela, förmänskligar situationen och det stökar till det. Hur ska ditt utsvävande flum ställas mot vad andra svarat? Protokollet de följer går ut på att jämföra kompetenser. Inte individer. Av kött och blod. Och ja. Det innebär en själsdödande timme av ens liv.

de här gör mig bara ledsen. Finns inget utrymme för sunt förnuft verkar det som i professionella sammanhang. Var är helhetsperspektivet där människan, tolkningar och reflektions förmåga etc syns? . Det är ju DÄR kompetens finns, alltså HUR man svarar....Bara för att man är bra på intervjusammanhang behöver inte det alls betyda att man är stark/bra professionellt/ i verksamheten. "Det är protokoll vi ska utgå efter"....åh vad härligt systematiskt....

Så okej, det är bara att finna sig i detta hjärndöda format.....bäst att sluta reflektera och analysera då
Citera
2026-02-20, 06:11
Medlem
Citat:
Du svarade inte på följande fråga,
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad menar du med att du blir paranoid som det står i rubriken? Paranoid betyder ju att man känner sig förföljd. Att man tror att andra människor vill skada en.

Menar du paralyserad?

Fungerar du så, att du undviker vissa frågor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in