Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Arbetsgivare numer tillämpar s k kompetensbaserad rekrytering. Det går ut på att man robotlikt ska rapa upp olika färdigheter och situationer där man på olika sätt briljerat. Det ska helst ske i nån sorts verbal punktform så att det enkelt låter sig nedtecknas och jämföras med andra sökandes likaledes mekaniska svar.
Syftet med detta är att åstadkomma någon sorts rättvisa där ingen ska kunna tillskansa sig fördelar genom att träda fram som människa och som du säger vara reflekterande och nyanserad. Då måste man ju ställa nån sorts personligheter mot varandra och det vill man inte veta av. Då kanske nån får jobbet för att de klickar i en mer social och kulturell mening.
Bevekelsegrunden är att sökande som på olika sätt överensstämmer med normen på arbetsplatsen, t ex är heterosexuella, etniskt svenska, fyllda 30, saknar funktionsvariation et c, inte ska ges möjlighet att röja denna bakgrund. Då connectar rekryteraren omedvetet.
Tanken är att det här ska hjälpa lesbiska Tamita med bokstavsdiagnos och ChatGPT-konto att hävda sig mot verserade Sven i villa med tre ungar.
Så jag ska typ sitta där och rapa upp massa fina korta ord som prestigelös, ansvarsfull, reflekterande, omsorgsfull,empatisk, flexibel, varm m.m massa floskler ord?
Jag fattar att man ska kunna ge direkta svar men att inte kunna få ge utvecklande svar känns ju bara absurt....
Sen upplever jag att vissa frågor är så klumpigt ställda-men de är väl just de dom vill. och ska jag sitta där och berätta saker som är självklara känns återigen absurt.