2026-02-19, 23:32
Medlem
Har hamnat i ett läge på jobbet där jag lär bearbeta stora mängder information.
Hitills har jag kört Excel och vb.
Men det är rätt segt och buggigt.

Några program spottar ut rå data i Excel ark. Tar några sånna å lägger in i mitt excel och jämför och gör lite olika saker med dom olika listorna.
Men det är sjukt segt varje blad med rådata är mellan 2-18k rader med info från A till B.

Skulle man kunna använda php, SQL, MySQL för att få det bli stabilare och snabbare?
Van att program i div språk men inte dessa.
Citera
2026-02-20, 06:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag är ingen excelkung men kan lösningen vara power pivot?
På ett tidigare jobb höll vi på med listor med många rader och körde då skiten via power pivot, säger inte att det var smidigt men vi fick ut den informationen vi ville.

Finns säkerligen folk som kan detta bättre än mig.
Citera
2026-02-20, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick

Några program spottar ut rå data i Excel ark. Tar några sånna å lägger in i mitt excel och jämför och gör lite olika saker med dom olika listorna.
Men det är sjukt segt varje blad med rådata är mellan 2-18k rader med info från A till B.

Skulle man kunna använda php, SQL, MySQL för att få det bli stabilare och snabbare?

Python och pandas. 18k rader är så lite att csv räcker fint som datakälla.
Citera
2026-02-20, 07:47
Medlem
PowerBI kan ju analysera på ett helt annat vis än Excel.
Behöver man göra lite förbehandling av datan så finns PowerQuery där i osså, annars använder man sig av DAX (som formler i Excel fast lite mer avancerade).
Behöver man göra handpåläggning på datan, och denna handpåläggning inte kan göras automatiskt, så är det lite mer pyssel såklart.
Citera
2026-02-20, 10:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2026-02-21, 11:49
Medlem
Imnshos avatar
MS Access och VBA?

Håller själv på att uppgradera ett produktionsplaneringsverktyg från Excel+VBA till Access+VBA, och det blir sjukt mycket enklare kod.
Citera
2026-02-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick

Det beror på vad du vill göra. Jag föreslår komma-separerade filer och ett skriptspråk som python eller php. Databas behöver du förmodligen inte.
Citera
2026-02-22, 10:16
Medlem
Om datan som hanteras inte är väldigt känslig, kolla också på Google Sheets med Google Apps Script som påhäng.

Sheets har en databasmotor i bakgrunden och kan göra SQL-liknande requests och sortering snabbt, QUERY( ).

Om krav på lokal lösning föreslår jag som andra redan sagt. Till CSV, hantera i lätt och snabbt skriptspråk som Python, importera tillbaka till excel.
Citera
2026-02-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Om datan som hanteras inte är väldigt känslig, kolla också på Google Sheets med Google Apps Script som påhäng.

Sheets har en databasmotor i bakgrunden och kan göra SQL-liknande requests och sortering snabbt, QUERY( ).

Om krav på lokal lösning föreslår jag som andra redan sagt. Till CSV, hantera i lätt och snabbt skriptspråk som Python, importera tillbaka till excel.
Python är väl allt annat än lätt!
Citera
2026-03-07, 08:43
Medlem
Enterprises avatar
En sak som AI faktiskt kan vara hjälpsam med är att föreslå arbetsmetoder eller egenskapade metaverktyg. Jag hade själv använt MySQL eller Python/Pandas beroende på exakt vad du vill ha ut.
Citera
2026-03-07, 21:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Svårt att svara på din fråga om du inte är mer konkret. Exakt vad för typ av data är det du behöver behandla?
Citera
2026-03-07, 21:58
Medlem
Det är rätt engagerande rätt när TS skrev 19/2 och fått lite svar, men inte återkopplar.

Jag hade lagt i db, access eller sqlserver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in