2026-02-19, 20:05
Medlem
Ibn.habibis avatar
Sahlgrenskas psykiatri befinner sig i ett ansträngt läge efter flera allvarliga granskningar. JO har riktat skarp kritik mot överbeläggningar och användning av tvångsåtgärder inom vuxenpsykiatrin. Samtidigt har interna chefskonflikter skapat oro i organisationen, där en chef lämnat sin tjänst och en annan avled kort efter avstängning. En extern genomlysning och två lex Maria‑anmälningar har initierats, medan personalen varnar för att långvarig resursbrist ligger bakom problemen.

Vad säger ni?
Citera
2026-02-19, 20:08
Medlem
Ajogens avatar
Tuff JO-kritik mot Sahlgrenskas psykiatri

I JO:s rapport rekommenderas nu Västra Götalandsregionen att upphöra med äldrepsyikiatrins verksamhet på sjukhuset. Kritik riktas även mot brister i arbetet med patienternas rätt till utevistelse, och mot upprepade beslut om tvångsmedicinering och fastspänning.

Galet läge.
Citera
2026-02-19, 21:07
Medlem
PainfulVacuums avatar
Vi säger att samma granskningar borde ske mot alla psykiatriska enheter i hela landet då detta inte är ett lokalt fenomen. Detta pågår över hela Sverige, det är dags att sätta stopp för vansinnet.
Citera
2026-02-19, 23:36
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
/Moderator
Citera
2026-02-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.habibi
Sahlgrenskas psykiatri befinner sig i ett ansträngt läge efter flera allvarliga granskningar. JO har riktat skarp kritik mot överbeläggningar och användning av tvångsåtgärder inom vuxenpsykiatrin. Samtidigt har interna chefskonflikter skapat oro i organisationen, där en chef lämnat sin tjänst och en annan avled kort efter avstängning. En extern genomlysning och två lex Maria‑anmälningar har initierats, medan personalen varnar för att långvarig resursbrist ligger bakom problemen.

Vad säger ni?

Det är samma i hela Sverige det borde tas fram en ny psykiatrireform som är värt namnet och inte den skit som moderaterna gjorde 1995!
Citera
2026-02-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är samma i hela Sverige det borde tas fram en ny psykiatrireform som är värt namnet och inte den skit som moderaterna gjorde 1995!

Håller helt klart med, och det ska gälla både vuxen och barnpsykiatri.
Citera
2026-02-21, 20:57
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
- Staten ska ta ett samlat huvudansvar för psykiatrin, inte 21 olika regioner.
- Nationella vårdprogram ska vara bindande, inte rekommendationer.
- Gemensam digital journal och informationsdelning över hela landet.
Citera
2026-02-22, 16:38
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Oron i Sahlgrenskas psykiatrikris: "Kan vi lita på ledningen?"
Flera chefer har lämnat och en chef har avlidit. Samtidigt är psykiatrin på Sahlgrenska under stor press, sedan JO kritiserat lokaler, tvångsåtgärder och överbeläggningar.
I verksamheterna finns både en sorg och en oro för psykiatrins framtid i Göteborg. Vårdförbundet kräver nu att allt utreds externt.
– Just nu svajar grunden i psykiatrin väldigt mycket, säger Gustaf Linse Boström, huvudskyddsombud på Vårdförbundet.

https://www.gp.se/politik/oron-i-sahlgrenskas-psykiatrikris-kan-vi-lita-pa-ledningen.cedbeaf1-2912-4044-94e0-a4f791df7867
Citera
2026-02-25, 19:00
Medlem
Otroligt sorgligt att höra om Sahlgrenska.
Detta förfall är dock bara en del av ett nationellt förfall, som pågått i åratal. Att en överläkare tar livet av sig, förvånar mig inte jättemycket.
Cheferna skiter i personalens mående, oavsett vilken klinik och region det är. Jag jobbade inom psykiatrin i 20 år och det var inte en jävel som brydde sig om hur jag mådde. Det spelar ingen roll vilken titel man har. Personalen är skit värd.
Citera
2026-02-25, 22:52
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Otroligt sorgligt att höra om Sahlgrenska.
Detta förfall är dock bara en del av ett nationellt förfall, som pågått i åratal. Att en överläkare tar livet av sig, förvånar mig inte jättemycket.
Cheferna skiter i personalens mående, oavsett vilken klinik och region det är. Jag jobbade inom psykiatrin i 20 år och det var inte en jävel som brydde sig om hur jag mådde. Det spelar ingen roll vilken titel man har. Personalen är skit värd.

Överläkare? Var det inte en chef som avslutade sitt liv..?
Citera
2026-02-25, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Överläkare? Var det inte en chef som avslutade sitt liv..?

Som jag har tolkat det var det en överläkare som även hade en chefsroll.
Citera
2026-02-26, 00:12
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherrybloom
Som jag har tolkat det var det en överläkare som även hade en chefsroll.

Okej, ja så kan kan det ju ha varit.
Blir inte det en chefsöverläkare då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här