2026-02-22, 16:40
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppSmurf
Gör man en budget så går det ihop utan större problem.

Jag har sjukersättning och lite över 16000 i månaden, när hyra, el, telefon och bredband är betalt så har jag ca 10k kvar till mat och övrigt vilket räcker gott och väl för mig.

Får alltid över så jag kan spara ett par tusen per månad. Allt går om man vill.

Är man ekonomisk och inte har några beroenden eller tendenser till onödiga utsvävningar så klarar man att leva på den och än mindre belopp än så.
Citera
2026-02-22, 21:26
Medlem
Krasst: anpassa utgifterna efter inkomster.

Har sista 10 åren mest haft låg inkomst pga föräldraledig, och ensamstående.
Fått ut allt fr 8000-1000 /månad, uppemot 20 000 kr inkl fp. + barnbidrag bostadsbidrag (när det varit sämst inkomst) och underhåll x3.
Har haft boendekostnader på 11-12 k på detta+ bil.

Har gått runt men ja. Knapert.

Nu lite bättre på inkomstsidan då jag arbetar och kan unna oss mer.

Men... anpassa utgifter efter inkomst är no.1. Öka på annat sätt , utbilda sig mmm är no.2.
Citera
2026-02-22, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuppSmurf
Gör man en budget så går det ihop utan större problem.

Jag har sjukersättning och lite över 16000 i månaden, när hyra, el, telefon och bredband är betalt så har jag ca 10k kvar till mat och övrigt vilket räcker gott och väl för mig.

Får alltid över så jag kan spara ett par tusen per månad. Allt går om man vill.

Vad göra när du blir fattigpensionär?
Citera
2026-02-22, 22:44
Medlem
Går, men svårt, boende för barnfamilj i storstadsregionerna för två vuxna och två barn går på ca 15000kr i månaden. Vi lever i princip på USK löner, vilket innebär ca 35 000 i månaden i sparande för oss. Så vi lever i princip på den typen av inkomst+ stort sparande . Så det går, om man är två. Som ensamstående är det däremot mycket svårt om man har barn.
Citera
2026-02-27, 15:28
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicklow
Jag undrar hur vanligt folk, typ arbetare inom sjukvård och liknande med låga löner, orkar fortsätta fortsätta leva så år efter? Pengarna räcker aldrig till, man har slut på kontot lagom till barnbidraget kommer den 20:e och kan då handla lite mat som räcker till lönen kommer den 25:e och sen ska alla räkningar betalas och så är det snart samma igen. För mig känns detta sättet att leva helt meningslöst.
Mellokvällar, blocketbilar, tatueringar, cigaretter, lösgodis, flintastek, ica öl, trisslotter, 10/10 radhusfitta och kamphundar.
Citera
2026-02-28, 07:44
Medlem
När jag hade ett dåligt betalt jobb så var det fortfarande bättre än när jag inte hade något jobb... Motivationen till att fortsätta som vanlig knegare var helt enkelt att det var bättre nu än vad det var då.
Citera
2026-02-28, 07:58
Medlem
Man orkar för att ekonomin inte är allt.. Man gör meningsfulla saker som är helt gratis. Inget är bättre än att få se sina barn växa upp och av dessa får man all den tacksamhet man behöver för det pusslande man gör med pengarna. Jag går flera veckor i månaden med ångest över hur jag ens ska få ihop det med mat resten av månaden. Men det går alltid på nåt vis 😊
Citera
2026-03-08, 20:15
Medlem
dagus1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicklow
Jag undrar hur vanligt folk, typ arbetare inom sjukvård och liknande med låga löner, orkar fortsätta fortsätta leva så år efter? Pengarna räcker aldrig till, man har slut på kontot lagom till barnbidraget kommer den 20:e och kan då handla lite mat som räcker till lönen kommer den 25:e och sen ska alla räkningar betalas och så är det snart samma igen. För mig känns detta sättet att leva helt meningslöst.

Det är tufft, men man får kämpa på och hoppas på att det kommer en ljusning en vacker dag. Det är såklart många av alla dagar som känns helt hopplösa. Då får man helt enkelt se till att drömma lite hårdare.
Citera
2026-03-08, 22:01
Medlem
Så dåligt tjänar man inte om man jobbar heltid inom vården eller andra yrken i Sverige. Vet inte vad folk klagar på? Lägg upp er budget här så finns det säkert massor att kapa i. De flesta klarar det för de har billigt boende eller bor inte i storstäderna, där det är ganska idiotiskt att bo om man inte är höginkomsttagare. Ok, i Norrlands inland finns det inget jobb men det finnas massor av andra mindre städer som behöver all möjlig samhällsservice, alltså finns det jobb där. Sedan slösar de kanske inte pengar på all onödig skit.
Citera
2026-03-08, 23:32
Medlem
Lär dig leva på det du har så går det, budget måste man ha.
Att ständigt leva över tillgångarna håller inte i längden.
Citera
2026-03-09, 05:58
Medlem
Jag tillhör den grupp som har bland de lägsta lönerna, men det går då jag är en mycket anspråkslös person som bor i en hyreslägenhet och inte har bil. Jag trivs med att vara hemma och läsa böcker/besöka biblioteket och surfa på nätet. Har heller inget behov av streamingtjänster eller prenumerationer, så det blir ganska mycket pengar över egentligen. Dessutom är jag noga med vilka produkter jag införskaffar och när det lönar sig att skaffa dem, vilket även gäller för livsmedel. Går extremt sällan på restaurang och alkohol dricker jag inte heller.

Det fungerade utmärkt även när jag levde på socialbidrag.
Senast redigerad av Nocol333 2026-03-09 kl. 06:01.
Citera
2026-03-09, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nocol333
Jag tillhör den grupp som har bland de lägsta lönerna, men det går då jag är en mycket anspråkslös person som bor i en hyreslägenhet och inte har bil. Jag trivs med att vara hemma och läsa böcker/besöka biblioteket och surfa på nätet.
Många inser nog inte att nöjen inte behöver vara dyra, och att det för vissa är minst lika nöjbart att ligga i hängmattan med en bra bok och hemgjord lemonad som att åka till Maldiverna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in