Citat:
Ursprungligen postat av
KavlaUpp
Sossarna och Miljöpartiet bidrog till nedläggningen av vårt lands mest tillförlitliga elsystem och konsekvenserna ser vi varenda vinter nu med SKYHÖGA elpriser.
Min enkla fråga är, hur fan kommer dom undan ansvaret? Det är bara högerblocket som påpekar detta men våra skattebetalda medier låter svinen komma undan. Hur kan man förstöra ett helt lands elsystem (i princip) och fortfarande vara det mest populära partiet/blocket bland väljarna? Något är riktigt jävla galet här.
Varför? Hur? Kan någon svara?
Jag förstår inte varför elpriset skulle vara så viktigt? Personligen lägger vårt hushåll mer pengar på streamingtjänster än på el, för att inte nämna maten, där vi lägger ca 12 ggr mer pengar på det än på elen. Dessutom, efter förra elprischocken passade jag på att i förtid byta ut vissa vitvaror, resultatet är att min elförbrukning är ca 20 % lägre nu än för två år sedan.
Sedan vet jag inte riktigt vem man ska vara arg på, verkar som att kärnkraftverken strular i tid och otid med reparationer och underhållsarbete som resulterar i att reaktorerna är avstängda flera månader i taget. Gällande kraftöverföring är jag positiv till ett mer integrerat nät i EU, eftersom det gynnad ekonomin på sikt, även om elkostnader just nu kanske är högre än den annars varit. Till sist måste det ändå sägas att Sverige har en av EU:s lägsta energipriser, och detta trots massivt elslukande industri.