2026-02-19, 19:23
Avslutad
Sossarna och Miljöpartiet bidrog till nedläggningen av vårt lands mest tillförlitliga elsystem och konsekvenserna ser vi varenda vinter nu med SKYHÖGA elpriser.

Min enkla fråga är, hur fan kommer dom undan ansvaret? Det är bara högerblocket som påpekar detta men våra skattebetalda medier låter svinen komma undan. Hur kan man förstöra ett helt lands elsystem (i princip) och fortfarande vara det mest populära partiet/blocket bland väljarna? Något är riktigt jävla galet här.

Varför? Hur? Kan någon svara?
Citera
2026-02-19, 19:28
Medlem
Sinnerstens avatar
Man låter dem komma undan och man spelar spelet God cop/Bad cop.

Det är bara teater hela skiten.

Meningen är totalt världsmonopol.
Citera
2026-02-19, 19:30
Bannlyst
Glöm inte alla efterblivna boomers som röstade emot kärnkraft i folkomröstningen 1980 och i och med det antagligen för evigt förstört Sveriges möjlighet till billig och tillförlitlig elproduktion!

Hade vi tagit pengarna som lagts på icke fungerande kinesiska snurrpinnar senaste 20-25 tillsammans med alla andra idiotiska gröna satsningar som Northvolt, grönt stål och annan skit så hade vi haft ett modernt kärnkraft idag och elpriser runt 1-1:50 kr idag!

Problemet är att alla politiker lider av samma sjukdom, de är maktkåta och håller bara upp sitt fuktade finger för att se vart vinden blåser och med det makten, utöver detta saknar 99% av alla politiker kunskap om någonting, de är fostrade i dålig retorik sedan de valde ungdomsförbund i tonåren och saknar kunskap om dessa extremt viktiga beslut med enorma konsekvenser!
Citera
2026-02-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Sossarna och Miljöpartiet bidrog till nedläggningen av vårt lands mest tillförlitliga elsystem och konsekvenserna ser vi varenda vinter nu med SKYHÖGA elpriser.

Min enkla fråga är, hur fan kommer dom undan ansvaret? Det är bara högerblocket som påpekar detta men våra skattebetalda medier låter svinen komma undan. Hur kan man förstöra ett helt lands elsystem (i princip) och fortfarande vara det mest populära partiet/blocket bland väljarna? Något är riktigt jävla galet här.

Samtidigt så har vi i princip Europas billigaste el. Hade nuvarande regering ansett att elpriset varit viktigt hade de kunnat justera skatten nedåt men istället har man möjliggjort att avgifterna ökat.
Citera
2026-02-19, 19:42
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Samtidigt så har vi i princip Europas billigaste el. Hade nuvarande regering ansett att elpriset varit viktigt hade de kunnat justera skatten nedåt men istället har man möjliggjort att avgifterna ökat.
Bara i Norrland, å det har ändrats nu. Götaland och Svealand där de flesta bor har nästan samma priser som nere på kontinenten och betydligt högre uppvärmningskostnader. Det är verkligen inte billigt jämfört med hur det har varit tidigare. Å när det var billigt så gjorde sig folk allt mer beroende av el. Många bytte sina oljepannor mot elpannor osv.
Citera
2026-02-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Bara i Norrland, å det har ändrats nu. Götaland och Svealand där de flesta bor har nästan samma priser som nere på kontinenten och betydligt högre uppvärmningskostnader. Det är verkligen inte billigt jämfört med hur det har varit tidigare. Å när det var billigt så gjorde sig folk allt mer beroende av el. Många bytte sina oljepannor mot elpannor osv.

Själv slängde jag ut oljepannan för drygt 20 år sedan då la jag över 2000 kr i månaden k olja. Fick 3500 kr i elräkning för januari, visst runt 500-1000 kr mer än jag brukar få motsvarande månad men tänker jag tillbaka så ligger min elkostnad i snitt under 2000 kr på årsbasis tycker inte det är så farligt.
Citera
2026-02-19, 19:50
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Själv slängde jag ut oljepannan för drygt 20 år sedan då la jag över 2000 kr i månaden k olja. Fick 3500 kr i elräkning för januari, visst runt 500-1000 kr mer än jag brukar få motsvarande månad men tänker jag tillbaka så ligger min elkostnad i snitt under 2000 kr på årsbasis tycker inte det är så farligt.
3500:- i Januari, bor du i ett trädgårdsskjul?
Citera
2026-02-19, 19:56
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:

Den enklaste förklaringen är att de som röstade mot kärnkraften (då som nu) inte ser det (och elpriserna) som det viktigaste.

En del av väljarbasen har som hjärtefråga att vi måste återställa våtmarkerna och skiter i resten.
En annan del av väljarbasen tycker att vi borde släppa in 5 miljoner muslimer i landet direkt och skiter i både våtmarker och elpriser.

En väldigt stor del av MP väljare är ju yngre kids som precis fått rösträtt och vet inte vad de ska rösta på och fattar inte hur politik fungerar alls.
Inte sällan med motiveringen: "Men vadå, miljön låter ju viktigt väl? Det kör vi på"
Citera
2026-02-19, 19:56
Medlem
S och Mp kommer undan då de flesta fortfarande läser DN, AB osv. och ser på SVT och TV4.
Samtliga ovan totalt infiltrerade av vänsterfolk som vill se ett regeringsbyte.
Citera
2026-02-19, 19:58
Medlem
Folk glömmer i allmänhet vem som orsakat våra problem och röstar som de alltid gjort. Man tar vallöfte som om det vore sanning och att det kommer uppfyllas.
Citera
2026-02-19, 20:03
Medlem
Tratten52s avatar
Elen hade garanterat varit lika dyr ändå. Det är Tyskland som driver upp priserna och Sverige hade bara exporterat ännu mer och tjänat fint med kosing utan att det blir billigare för oss.
Citera
2026-02-19, 20:42
Medlem
Citat:

Jag förstår inte varför elpriset skulle vara så viktigt? Personligen lägger vårt hushåll mer pengar på streamingtjänster än på el, för att inte nämna maten, där vi lägger ca 12 ggr mer pengar på det än på elen. Dessutom, efter förra elprischocken passade jag på att i förtid byta ut vissa vitvaror, resultatet är att min elförbrukning är ca 20 % lägre nu än för två år sedan.
Sedan vet jag inte riktigt vem man ska vara arg på, verkar som att kärnkraftverken strular i tid och otid med reparationer och underhållsarbete som resulterar i att reaktorerna är avstängda flera månader i taget. Gällande kraftöverföring är jag positiv till ett mer integrerat nät i EU, eftersom det gynnad ekonomin på sikt, även om elkostnader just nu kanske är högre än den annars varit. Till sist måste det ändå sägas att Sverige har en av EU:s lägsta energipriser, och detta trots massivt elslukande industri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in