2026-02-19, 17:25
Medlem
Comitiums avatar
Man ska inte kvälja dom, som det heter. Med det menas att man inte bör kritisera ett enskilt domslut för att vara felaktigt. Är det inte en konstig regel i ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet? Om ett domslut verkar fel måste det väl stå var och en fritt att öppet diskutera domen?

Jag reagerar över en dom i Solna tingsrätt, där en man friades för misshandel av sin hustru. I domslutet konstateras att kvinnans berättelse inte är trovärdig. Domaren och den moderate nämndemannen ansåg att bevisningen var tillfyllest och ville fälla mannen. Men de båda centerpartistiska nämndemännen ville fria mannen och vid jämvikt blir resultatet en friande dom.

Men ändå sägs med ett fånigt uttryck att man inte ska kvälja dom.

I samhället i övrigt i t.ex. sportsammanhang gäller ju knappast samma tokiga inställning att ett domslut inte får kritiseras. Ut med domaren ropar publiken om den är missnöjd med domslutet. Så gäller ju överallt, men tydligen inte inom rättsväsendet. Jag tycker att det strider mot yttrandefriheten.
Citera
2026-02-19, 17:54
Medlem
Kvälja? Det ordet betyder för mig att man är på gränsen att spy.
Har du verkligen uppfattat rätt ord?
Jag har aldrig hört ditt uttryck, som du hänvisar till heller, aldrig någonsin faktiskt.
EDIT: kollade upp lite nu. Det är jag som har fel, ordvalet används även inom juridik.
Senast redigerad av Cuttherope 2026-02-19 kl. 18:10.
Citera
2026-02-19, 18:07
Medlem
Uttrycket betyder inte att domar är immuna mot kritik, utan att man ska vara försiktig med att undergräva rättsprocessens legitimitet genom att insinuera korruption eller politiska motiv utan belägg. Att sakligt diskutera bevisvärdering, lagtolkning eller nämndemannasystemet är fullt legitimt.

Yttrandefrihet innebär rätt att kritisera, men den innebär inte att varje form av kritik är klok eller rättssäker.
Citera
2026-02-19, 18:32
Medlem
Att kvälja en dom har varit lagligt sedan 1948, så jag ser inte riktigt yttrandefrihetsproblemet.
Citera
2026-04-01, 07:39
Medlem
Vad det handlar om är en norm för hur personal inom rättsvårdande instanser bör förhålla sig till domslut. Och det är naturligtvis en bra norm. En sådan person ska skilja sina privata åsikter från sitt ämbete och acceptera domar och beslut som vunnit laga kraft. I vart fall på tjänstetid.

Däremot är den inte tillämplig för privatlivet och rentav direkt skadlig om den appliceras på det. Privatpersoner ska delta med liv och lust i det demokratiska samtalet och ha alla möjliga åsikter och synpunkter och kommentarer på statens olika domar och beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in