2026-02-19, 11:11
Medlem
Vad har USA där att göra?

Hur kommer det sig att folk vurmar om USA istället för Iran?

Är människor i väst hjärntvättade?

Hjälp mig någon.
Behöver svar på mina frågor.

Jag är säker på hur visa svar kommer lyda.
Men jag hoppas verkligen att någon chockerar mig med svaren dem ger.
2026-02-19, 11:15
Medlem
Connykrims avatar
De vill att iran ska vara ett fritt samhälle som de en gång va.. eller iaf någorlunda då.

Nu kan ju knappt nån besöka det landet utan att bli fängslad och invånare där kan inte göra nåt utan dödsstraff
2026-02-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords

Säkerställa att arberna där inte massmördar andra araber. vilekt även innebär att begränsa deras förnåga att på sikt göra det "bättre", och med större militär kraft/förmåga.

Citat:

Ett ganska gamalt beslut nu, handlar mest om att mullorna pissar på int rätt. och då är det tur att väst kliver in.

det är dessa resolutioner (som även kina/ryssland naturligtvis valde att släppa igenom) som är grunden.

https://main.un.org/securitycouncil/en/content/2231/background

Citat:
en del är det säkert, men devisen "don't attribute to malice that which can be explained by stupidity" brukar stämma. är man lat och korkad så är det naturligtvis hopplöst att ens förstå, trots att såväl AI som sökmotorer finns till hjälp.

Citat:
Hjälp mig någon.

Så lite så.

Citat:

Verkligheten kan vara chockerande. men det är alltid enklast att acceptera den, den vare sig försvinner eller förändras pga av starka känslor.
2026-02-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Säkerställa att arberna där inte massmördar andra araber. vilekt även innebär att begränsa deras förnåga att på sikt göra det "bättre", och med större militär kraft/förmåga.

Ett ganska gamalt beslut nu, handlar mest om att mullorna pissar på int rätt. och då är det tur att väst kliver in.

det är dessa resolutioner (som även kina/ryssland naturligtvis valde att släppa igenom) som är grunden.

https://main.un.org/securitycouncil/en/content/2231/background

en del är det säkert, men devisen "don't attribute to malice that which can be explained by stupidity" brukar stämma. är man lat och korkad så är det naturligtvis hopplöst att ens förstå, trots att såväl AI som sökmotorer finns till hjälp.

Så lite så.

Verkligheten kan vara chockerande. men det är alltid enklast att acceptera den, den vare sig försvinner eller förändras pga av starka känslor.

Iranier är inte araber.
Din dumma jävel.
Du tappade precis all trovärdighet.
2026-02-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Iranier är inte araber.
Din dumma jävel.
Du tappade precis all trovärdighet.

Meh. muslim som muslim.
2026-02-19, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Meh. muslim som muslim.

Iranier är inte ursprungligen muslimer.
De är ockuperade av Islam de senaste decennierna.
Stor skillnad.
2026-02-19, 12:28
Medlem
Om iranska folket vill kan dom avsätta regeringen. Dom vill inte. Hade det varit så bra som folk säger innan 1979 hade det aldrig ändrats till en mullah region.

Iran har en viktig kanal där 20 procent av all olja i hela världen passerar varje dag.
Kärnvapen är också ett problem. Dessutom är Iran en utmaning för hela mellanöstern.

Usa har drivit sin monroe politik länge. Kanalen i Iran är viktig för Usa.
2026-02-19, 12:47
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Allt handlar om 2 saker... Olja och kärnvapen...
2026-02-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Iranier är inte ursprungligen muslimer.
De är ockuperade av Islam de senaste decennierna.
Stor skillnad.

självklart. araber är och förblir från och på den arabiska halvön.

men med det sagt.
-Meh. muslim som muslim.
2026-02-19, 13:16
Medlem
Citat:
De inledde sitt engagemang under ockupationen av Iran under WW II, fortsatte med att störta Irans gryende demokrati för att få mer kontroll över oljan och numera handlar det mest om att krossa hela Mellanöstern för att hjälpa Israel.

Citat:
Hjärntvätt. Folk matas med att muslimer är onda terrorister som det är fritt fram att invadera och döda och om de slår tillbaka är det bara bevis för att de är terrorister.

Citat:
Utan tvivel.
2026-02-19, 15:10
Medlem
Citat:

Hjälp mig någon.

Ett intressant ämne i den här debatten oavsett vad sanningen ligger ....

"Är människor i väst hjärntvättade? Begreppet “hjärntvätt” är problematiskt.

Mekanism: Alla samhällen formar medborgares världsbild genom: Utbildning,Media Kultur , Historieberättelse. Det gäller USA, Iran, Ryssland, Kina – alla. Skillnaden ligger i graden av pluralism...

I Iran är statlig kontroll över media betydligt starkare än i USA, Trump visar dock tendenser till att vilja påverka Media. Men USA har å andra sidan stark ekonomisk koncentration av medieägande.

Alternativa tolkningar: Det är inte hjärntvätt utan grupplojalitet. Det är inte manipulation utan rationell preferens för demokratiska system. Det kan vara kognitiv bias (ingroup bias).

Starkaste motargumentet mot “hjärntvätt” I väst finns fri press, regimkritik och valmöjlighet. Om hjärntvätt vore total skulle inte så omfattande intern kritik av USA existera."

//Chatgpt

USA var bättre innan Trump. Men inte felfri. Tror inget land kommer helt uppnå det.
Senast redigerad av rawjudge 2026-02-19 kl. 15:15.
2026-02-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
De vill att iran ska vara ett fritt samhälle som de en gång va.. eller iaf någorlunda då.

Nu kan ju knappt nån besöka det landet utan att bli fängslad och invånare där kan inte göra nåt utan dödsstraff

Så du tror verkligen USA befriar dem länder dem hälsar på?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in