2026-02-19, 10:15
Medlem
"En man från Strängnäs försökte undvika att blir registrerad som far.
Därför misstänks han ha försökt han lura familjerätten genom att förfalska ett körkort och låta en kompis lämna dna‑prov för en faderskapsutredning.
Nu väcks åtal för både honom och kompisen i Eskilstuna tingsrätt"

"När provet togs reagerade personalen först inte. Men när resultatet kom tillbaka visade det att mannen inte var pappa.

Det stämde inte alls med mammans bild av situationen. Hon var hela tiden säker på vem som var far till barnet.

När mamman fick se kopian av körkortet som visats upp vid provtagningen kände hon direkt igen personen på bilden. Det var inte pappan – utan en kompis till honom."

https://www.strengnastidning.se/nyheter/strangnas/artikel/atal-i-eskilstuna-for-falskt-dna-test-i-strangnas/j8m21z4l
Nån som vet nåt om dessa lirare?
Citera
2026-02-19, 22:46
Medlem
I en så liten stad som Strängnäs vet nog hela stan vem det är.. Om folk inte visste innan lär de veta efter denna artikel..

Kan dock va lite tystnadskultur i såna minde hålor så vi får se om nån kliver fram här och vill berätta.

Mest chockad över att han trodde detta skulle funka.. mamman till barnet visste ju uppenbarligen att han va pappan.. inte den skarpaste snubben med andra ord..

Ska vi gissa på en snubbe med lite storhetsvansinne? "Störst, bäst och vackrast", med ett otroligt ego.. Han överskattar med all sannorlikhet både sitt yttre, sin intelligens och sin förmåga att få som han vill. Är knappast en vettig kille med fötterna på jorden iallafall!
Citera
2026-02-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollset
I en så liten stad som Strängnäs vet nog hela stan vem det är.. Om folk inte visste innan lär de veta efter denna artikel..

Kan dock va lite tystnadskultur i såna minde hålor så vi får se om nån kliver fram här och vill berätta.

Mest chockad över att han trodde detta skulle funka.. mamman till barnet visste ju uppenbarligen att han va pappan.. inte den skarpaste snubben med andra ord..

Ska vi gissa på en snubbe med lite storhetsvansinne? "Störst, bäst och vackrast", med ett otroligt ego.. Han överskattar med all sannorlikhet både sitt yttre, sin intelligens och sin förmåga att få som han vill. Är knappast en vettig kille med fötterna på jorden iallafall!
Det roligaste är ju ändå att båda hävdar att det var bio-fadern som var på plats för provtagning, trots kompisens dna samt foto på det förfalskade körkortet. Så osmart. Ingen av dem borde fortplanta sig.
Citera
2026-02-20, 03:49
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakubaku
Det stämde inte alls med mammans bild av situationen. Hon var hela tiden säker på vem som var far till barnet.

När mamman fick se kopian av körkortet som visats upp vid provtagningen kände hon direkt igen personen på bilden. Det var inte pappan – utan en kompis till honom."
Varför fick hon se det? Det kan ju inte vara tillåtet?

Oavsett det moraliska i det hela (avskyvärd herre) så kan jag inte låta bli att dra på smilbanden åt det hela. Det låter ju som rakt ur en film!
Citera
2026-02-20, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette

Oavsett det moraliska i det hela (avskyvärd herre) så kan jag inte låta bli att dra på smilbanden åt det hela. Det låter ju som rakt ur en film!
Det måste ju varit en brist i sekretess i fallet. Helt klart ytterligare ett brott. Hade anmält det om jag var inblandad. Det kanske gör den anmälan ogiltig. Men det är nog en högoddsare. Ett sekretessbrott bör det nog vara.
Citera
2026-02-20, 04:28
Medlem
Citat:

Läs mitt nedan svar.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det måste ju varit en brist i sekretess i fallet. Helt klart ytterligare ett brott. Hade anmält det om jag var inblandad. Det kanske gör den anmälan ogiltig. Men det är nog en högoddsare. Ett sekretessbrott bör det nog vara.

Mamman till barnet är ju den som vet vem pappan är och har uppgivit honom som fadern till Familjerätten. Hon vet med stor säkerhet både hur han ser ut och hans namn. Förmodligen även hans personnummer. Så det lär ju inte vara några hemliga uppgifter/inga sekretessuppgifter hon ser på det körkortet...
Citera
2026-02-20, 04:51
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Mamman till barnet är ju den som vet vem pappan är och har uppgivit honom som fadern till Familjerätten. Hon vet med stor säkerhet både hur han ser ut och hans namn. Förmodligen även hans personnummer. Så det lär ju inte vara några hemliga uppgifter/inga sekretessuppgifter hon ser på det körkortet...
Det är faktumet att hon får se körkortet som jag och den andra herren ifrågasätter.
Citera
2026-02-20, 05:00
Medlem
Citat:
Det är faktumet att hon får se körkortet som jag och den andra herren ifrågasätter.

Det är ju en faderskapsutredning. Där hon har uppgivit (låt oss säga Bengt Bengtsson, född 2000-01-01) som pappa. För att hon vet att han är pappan, den enda hon har legat med vid tiden för befruktning. Sådant vet ju en kvinna.

Och så kommer resultatet som visar att Bengts DNA inte stämmer överens med barnets...

Då är det ju helt rimligt att hon får se kopia på körkortet för att se om det är Bengt Bengtsson, född 2000 01 01, på körkortet.

Det visade sig ju dessutom att det inte var Bengts foto på kopian på körkortet.

Nej, jag kan då inte se att något sekretessbrott har skett här.

Fadern till barnet är ju inte okänd och hemlig för henne. Inte heller hans personuppgifter.
Citera
2026-02-20, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollset

En psykopat med andra ord. Jo, de har ju en tendens att skapa barn lite varstans och att sedan ej ta ansvar för sin avkomma.
Citera
2026-02-20, 11:43
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Det är ju en faderskapsutredning. Där hon har uppgivit (låt oss säga Bengt Bengtsson, född 2000-01-01) som pappa. För att hon vet att han är pappan, den enda hon har legat med vid tiden för befruktning. Sådant vet ju en kvinna.

Och så kommer resultatet som visar att Bengts DNA inte stämmer överens med barnets...

Då är det ju helt rimligt att hon får se kopia på körkortet för att se om det är Bengt Bengtsson, född 2000 01 01, på körkortet.

Det visade sig ju dessutom att det inte var Bengts foto på kopian på körkortet.

Nej, jag kan då inte se att något sekretessbrott har skett här.

Fadern till barnet är ju inte okänd och hemlig för henne. Inte heller hans personuppgifter.
Nja, jag är beredd på att hålla med de andra. Bara för att hon hävdar en sak så betyder det inte att hon automatiskt har rätt att få ta del av sekretessbelagda uppgifter. Det är ju trots allt avdelningen som inte har reagerat på körkortet utan trott att allt stämmer, så från deras synvinkel så "stämmer" ju uppgifterna.
Att hon då går in och hävdar att det inte stämmer, förstår jag, men samtidigt så är det inte hon som bör få ta del av körkortet. Givetvis så från hennes synvinkel så bör hon få göra det, men eftersom mannen hävdar att han inte är far, så blir det ju en situation där avdelningen inte borde ge uppgifterna bara sådär.

Nu vet jag inte vad avdelningen har för rutiner gällandes det här. Kanske rent av är så att bestrids det av ena föräldern så är det även den föräldern som ska godkänna uppgifterna. Men känns som en intressekrock där. Borde ju vara en tredje part som ska få bekräfta om uppgifterna stämmer eller inte.
Citera
2026-02-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Nja, jag är beredd på att hålla med de andra. Bara för att hon hävdar en sak så betyder det inte att hon automatiskt har rätt att få ta del av sekretessbelagda uppgifter. Det är ju trots allt avdelningen som inte har reagerat på körkortet utan trott att allt stämmer, så från deras synvinkel så "stämmer" ju uppgifterna.
Att hon då går in och hävdar att det inte stämmer, förstår jag, men samtidigt så är det inte hon som bör få ta del av körkortet. Givetvis så från hennes synvinkel så bör hon få göra det, men eftersom mannen hävdar att han inte är far, så blir det ju en situation där avdelningen inte borde ge uppgifterna bara sådär.

Nu vet jag inte vad avdelningen har för rutiner gällandes det här. Kanske rent av är så att bestrids det av ena föräldern så är det även den föräldern som ska godkänna uppgifterna. Men känns som en intressekrock där. Borde ju vara en tredje part som ska få bekräfta om uppgifterna stämmer eller inte.

Nja, mamman ska ju godkänna faderskapet. Hon är ju en part i Familjerätten. Så det är ju självklart att hon behöver få se en kopia på körkortet, för att kunna säga att det är rätt person.

I detta fallet visade ju DNA något annat. Om mamman då vet vem som är fadern, så är det klart hon måste se på kopian av körkortet på den som lämnat DNA. Både hon och Familjerätten lär ju ha anat ugglor i mossen.

Familjerätten behöver ju göra detta för att kunna fastställa faderskap. Vilket är barnets rättighet.
Citera
2026-02-21, 17:41
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
I detta fallet visade ju DNA något annat. Om mamman då vet vem som är fadern, så är det klart hon måste se på kopian av körkortet på den som lämnat DNA.
Vi vet att du säger att hon vet vem fadern är. Men det ger henne inte rätten att ta del av en annan människas sekretessbelagda uppgifter. Oavsett hur mycket hon vet vem fadern är kan inte den vetskapen bekräftas av de som har hand om de sekretessbelagda uppgifterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in