2026-02-19, 09:05
Medlem
Kanastras avatar
Hej på er.

Det enda nyhetsbrev jag prenumererar på är från byggahus. Då får jag med några dagars mellanrum en epost med länkar till olika trådar där på forumet.
Det är en kavalkad i folks elände kopplat till boende, kan man säga.
Det ger mig ett visst välbehag av nån anledning, att på håll ta del av folks besvär, ibland är där miljonförluster, söndermöglade hus, vattenskador, separationer, fuskbyggen, svartbyggen, vattenläckor, bränder och skit. Aldrig tar det slut.
I morse satt jag och mös på ett frukostkafé och läste om nåns golvplattor i badrummet som lossnat.
Ibland tycks det gå troll i folks boenden, ena eländet efter det andra.
Det är i regel en dubbelstöt när det blir problem med ens bostad, dels åtgärda skador och den tid det tar och dels det ekonomiska.

Jag har själv varit där, hus med problem, men inte så illa som för vissa andra.
Jag tänkte att vi kan dela med oss om det värsta vi varit med kopplat till vårat boende, hus eller lägenhet.

Jag köpte ett hus för några år sedan. Ett enklare hus på landet och det var mitt första egna hus.
Det hände väl inga stora katastrofer, men ett litet urval.

Det var eget vatten och avlopp, en grävd brunn med cementringar. Säljaren förvarnade att det kunde bli dåligt med vatten extra varma sommar.
Första sommaren var tydligen extra varm, brunnen sinade på några veckor, mitt i sommaren.
Jag ville inte ha en grävd brunn, så passade på att djupborra en ny brunn. Kostade runt 80 000:-.
Den där gamla grävda brunnen fylldes på med vatten vad det led, och då såg jag vad det var för vatten jag druckit första veckorna. Jag hade tyckt att det smakade märkligt, som sjövatten.
När jag tittade ner i brunnen så flöt det saker på ytan, skräp, grodor simmade runt, fult med myggor och antagligen har det i åratal ramlat ner insekter, maskar och annat. Förr hade man ålar i brunnar som tog hand om sånt där..

Fågeljävlar tog sig in under taket och stal isoleringen. Blev tokig på det där, spelade ingen roll hur mycket jag tätade med nät så hittade dom nya sätt att ta sig in. Låg isolering på marken runt huset. Och ibland på morgonen när jag vaknade hörde jag hur dom krafsade runt.
Även humlor tog sig in i vissa hål, vet inte vad dom sysslade med men dom lyckades jag få bort med nät-tätning.

Första vintern lärde jag mig att inte låta vattenslangskopplingen sitta kvar på vattenutkastet. Vattenutkastet frös sönder.

En av dom stora kantställda träskivorna som höll upp taket började glida åt sidan, glida utåt. Såg det plötsligt en dag. Kändes inte bra. Höll den under bevakning men kunde inte avgöra om det blev värre men lät det vara..
Fick även för mig att huset började sjunka, men kunde inte avgöra om det verkligen gjorde det eftersom jag även upplevde att marken tryckte på från den sidan av huset som hade markmassor som sluttade i riktning mot huset.

En dag när jag kom hem så såg jag alla husägares skräck: Vatten på golvet. Inte mycket men det droppade lite från taket. Gick runt och hittade fukt i taket på ett par ställen till. Jag lät snabbt sätta in bättre ventilation, jag hade märkt att den var lite dålig, och problemet försvann tack och lov.

En dag blåste det och ett stort jävla träd föll på ett uthus. Tack och lov gick det bra men det var ändå jobbigt att laga taket och få bort trädet.

Så, inga större katastrofer, men. Huset är sen en tid historia för mig.

Vad har ni varit med om?
Citera
2026-02-19, 09:11
Medlem
Min förrförra lägenhet.
Plötsligt en dag flyttade en psyksjuk kvinna in bredvid.
Hon kedjerökte så mycket att stanken trängde igenom väggkontakterna.
Hon smällde i dörrar och skåpsluckor på nätterna, ylade i mobilen dygnet runt.
En pina, fick aldrig sova ut.
Citera
2026-02-19, 09:23
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Min förrförra lägenhet.
Plötsligt en dag flyttade en psyksjuk kvinna in bredvid.
Hon kedjerökte så mycket att stanken trängde igenom väggkontakterna.
Hon smällde i dörrar och skåpsluckor på nätterna, ylade i mobilen dygnet runt.
En pina, fick aldrig sova ut.
Förstår det. Grannar kan vara ett helvete. Där jag bodde förut så sköt den ena grannen ihjäl sin grannes katt. (Dessa var lantbrukare som inte gillade varandra) Katten gick in på hans mark och bråkade med hans egna katter.
Så kan det gå till på landet. Grannsämja som Ryssland/Ukraina på sina håll..
Citera
2026-02-19, 12:06
Medlem
HBTKuks avatar
Hyrde en stor kvart i andra hand förut. Det tog slut med ägarens kille så hon flyttade in under en period. Gav då bort sin källartagg till en främmande pundare som flyttade in i förrådet och hotade grannar.
Citera
2026-02-19, 12:58
Medlem
Bodde ett tag på ett ställe som kallades ”slummen” i samhället där jag bor. Den stora ironin i det är att det endast var mitt lägenhetshus som det gällde. Resten av området var fint, städat och fullt med folk som hade grannsämja. I mitt hus var det folk som grillade i källaren med kolgrill, skräp i trappuppgången och vi hade tre döda råttor utanför porten i 2 månader innan någon tog bort dem. Lägenheten i sig hade inget fungerande fläktsystemet, det drog kallt genom fönster som var inte bytta sedan 60-talet. Element som sattes igång i februari och stängdes av i mitten av sommaren. Samtidigt som tidigare hyresgäst inte hade använt fläkten på alla år de bodde där så att det var ett tjockt fettlager på varenda lucka,list och fönster.
Hyran låg på 8500 och elen var svindyr då jag inte fick byta elavtal.
Har nu flyttat men fick hyra in en städfirma för att ens få besiktningen godkänd. Dyrt och helt ärligt jävligt irriterande efter att jag städade lägenheten i 10 timmar.
Citera
2026-02-20, 18:13
Medlem
killawifes avatar
Ojoj! Vart ska jag börja.

I min först lägenhet satt jag en stilla kväll och kollade på erotisk film när jag hör något som låter som att dörren öppnas och stängs. När jag går och kollars så står det en gubbe där som håller på att ta av sig ytterkläderna. När jag frågar vad han gör får han nästan en hjärtattack. Han var gammal och hade gått fel så jag hjälpte honom hem, sen raskt hem till Playboy-channel(som var vad som fanns när jag var ung).

I min andra lägenhet så gladdes grannskapet av en liten brasa då en knarkare kastade ut hela sitt bohag från loftbalkongen för att sen sätta eld på det. Ingenting blev någonsin bättre där efter det.

I min sjätte lägenhet så ställde jag en gång en bunke med kaustiksoda vid fönstret och droppade i fyra avgasventiler till min RD500 som jag ägde då. GÖR INTE DETTA!!! Morgonen efter går jag upp till ett förstört golv, en förstörd vägg och fyra förstörda avgasventil som kostade mig 3000:- att ersätta. Golvet och väggen var billiga i jämförelse.

I min tionde lägenhet så hade jag en gång stopp i rören i köket. Eftersom vaktmästarna var rent odugliga så tänkte jag fixa det själv. Jag plockade bort alla rören under vasken men det var fortfarande stopp. Det verkade vara nåt i röret som gick ner i golvet så jag stack ner ett träskaft där och en fontän av illaluktande vatten sprutade upp i typ en full minut. Jag satt först bara förstenad av skiten men gick sen och hämtade en gasmask och torkade upp. Och stoppet var borta.

I min elfte lägenhet satte jag upp en platt-teve på väggen och den satt bra. När jag sen satt och glodde på erotisk film en vecka senare så rasade den ner. När jag kollade väggen så hade nån satt gips på tretex med nån typ av lättbetong i botten. Teven höll dock som tur var.

I min tolfte lägenhet, som var en sommarstuga, var det så jävla kallt på vintern att jag fick sova med dubbla täcken och strumpor på mig. Jag kunde inte köra värmepumpen för elen var så dyr utan fick klara mig med en dos på kvällen bara.

I min trettonde lägenhet var det sånt jävla oväsen på sommaren, för den låg mitt i stan, så jag satte en bäddmadrass för mitt sovrumsfönster, hängde filtar för dörren och sov med noise-cancelling lurar på för annars gick det inte.

I min nuvarande lägenhet är det rätt ok. Det är lagom varmt både vinter och sommar, det är rätt tyst, för att jag har noise-cancelling lurar då, och det är bra ordning och reda på allt vatten och avlopp. Det enda jag kan klaga på är att det är en unge som busringer på min dörrklocka minst varannan dag. Men jag har löst det nu genom att koppla ur pling-plongen. Så stå du där och tryck din jävla skitunge, jag ser dig nog. Och just det, skjutningarna. Men de berör inte mig då jag inte säljer knark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in