2026-02-19, 04:20
Medlem
PainfulVacuums avatar
Knepigt att sätta rubrik, men såhär:

Jag har varit med om en händelse som jag tror är brott mot tystnadsplikten och räknas som förtal. Men innan jag polisanmäler händelsen vill jag vara säker på att ett brott har begåtts. I vilken ordning går man tillväga? Anmäler man först och låter polisen utreda om ett brott begåtts? Vänder man sig till en advokat som kan reda ut om det är brottsligt, eller hur gör man egentligen?

Tyvärr kan jag inte utge några detaljer, men grovt talat så var det en anställd på en myndighet (som omfattas av tystnadsplikt) som sa en väldigt personlig, och kränkande sak om mig till anställda inom en annan myndighet. Uttalandet var dessutom en lögn, från en person inom myndigheten som jag inte tror mig ha träffat förut.

Ska man ge sig efter myndighetspersoner så känner jag att man bör vara säker på sin sak.

Så min fråga är alltså: Hur vet jag att personen gjort sig skyldig till brott, innan jag polisanmäler?
Citera
2026-02-19, 04:53
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Jag har varit med om en händelse som jag tror är brott mot tystnadsplikten och räknas som förtal. Men innan jag polisanmäler händelsen vill jag vara säker på att ett brott har begåtts. I vilken ordning går man tillväga? Anmäler man först och låter polisen utreda om ett brott begåtts? Vänder man sig till en advokat som kan reda ut om det är brottsligt, eller hur gör man egentligen?

Tyvärr kan jag inte utge några detaljer, men grovt talat så var det en anställd på en myndighet (som omfattas av tystnadsplikt) som sa en väldigt personlig, och kränkande sak om mig till anställda inom en annan myndighet. Uttalandet var dessutom en lögn, från en person inom myndigheten som jag inte tror mig ha träffat förut.

Ska man ge sig efter myndighetspersoner så känner jag att man bör vara säker på sin sak.

Så min fråga är alltså: Hur vet jag att personen gjort sig skyldig till brott, innan jag polisanmäler?

Du rådfrågar en adcokat.
Citera
2026-02-19, 04:58
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Du ska anmäla. Inget annat behöver du tänka på. Polisen utreder sedan om något brott har begåtts.
Citera
2026-02-19, 05:01
Medlem
Mitt förslag är att anlita någon gängkriminell som kan medla. Om inte staten kan vara det mest effektiva "gänget", så får andra ta över.

Citat:
Det är inte så lätt att veta, innan en eventuell dom faller.

Men lite hintar kan du få i den där boken "Sveriges rikes lag", som väl är den mest kända. Men det finns andra, och en hel del kan du även hitta på det där internätet.

Boken, https://www.nj.se/publikationer/sveriges-rikes-lag
Juno, https://www.nj.se/juno

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Polisen utreder sedan om något brott har begåtts.
Det stämmer inte så bra. Många brott utreds aldrig för att polisen inte har någon lust/måste fika/behöver gå på toa/vabbar/sjuka/inkompetenta med mera.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-19 kl. 05:05.
Citera
2026-02-19, 05:02
Medlem
Mailmanss avatar
Har med journaler att göra och båda har haft tillgång till dessa?
Citera
2026-02-19, 05:32
Medlem
tnems avatar
Citat:
Du ska anmäla. Inget annat behöver du tänka på. Polisen utreder sedan om något brott har begåtts.

Polisen utreder normalt inte förtal.
Citera
2026-02-19, 06:08
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Du rådfrågar en adcokat.

Det var min tanke också.. det är alltså rätt väg att gå? Innan polisanmälan?
Citera
2026-02-19, 06:09
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:

Okej, men jag vill inte dra igång en process om det inte var brottsligt. Kommer MGM bli informerad om min anmälan ifall polisen bedömer att det inte är brottsligt?
Citera
2026-02-19, 06:13
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Mitt förslag är att anlita någon gängkriminell som kan medla. Om inte staten kan vara det mest effektiva "gänget", så får andra ta över.

Det är inte så lätt att veta, innan en eventuell dom faller.

Men lite hintar kan du få i den där boken "Sveriges rikes lag", som väl är den mest kända. Men det finns andra, och en hel del kan du även hitta på det där internätet.

Boken, https://www.nj.se/publikationer/sveriges-rikes-lag
Juno, https://www.nj.se/juno

Det stämmer inte så bra. Många brott utreds aldrig för att polisen inte har någon lust/måste fika/behöver gå på toa/vabbar/sjuka/inkompetenta med mera.

Händelsen är ganska specifik och kan nog även falla in under kränkning och andra punkter också. Jag var även i en speciellt utsatt situation. Med det sagt.. jag tror inte att jag kan reda ut det här själv med hjälp av lagtexten, tyvärr.
Citera
2026-02-19, 06:15
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Har med journaler att göra och båda har haft tillgång till dessa?

Händelsen lär knappast finnas i några journaler.. personen sa det i syfte att prata skit bakom ryggen på mig, men jag hörde hela kommentaren.
Citera
2026-02-19, 06:16
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Polisen utreder normalt inte förtal.

Inte ens om bevisningen är vattentät?
Citera
2026-02-19, 06:18
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Händelsen lär knappast finnas i några journaler.. personen sa det i syfte att prata skit bakom ryggen på mig, men jag hörde hela kommentaren.

Ja det kommer nog bli ord mot ord.
Och det behöver nog vara rätt kränkande för att polisen ska göra något åt det.

Om inte annat så lär ju personen som gjort det få en avhyvling av sin chef, om de nu är känslig info
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in