2026-02-18, 20:59
Medlem
Femton drogs med, en saknas - Resten räddade och/eller vårdas.
Citat:
Lavinen utlöstes i samband med en storm kring lunch på tisdagen, lokal tid.

Gruppen som drogs med i lavinen, som bestod av både skidåkare och guider, var inne på den sista dagen av den tre dagar långa skidturen i vildmarken, rapporterar AP.
...
De har byggt ett provisoriskt skydd med en presenning och gör allt de kan för att överleva i väntan på räddning, säger Russell Greene, sheriff i Nevada County till AP.

Det ska ha tagit flera timmar för räddningstjänsten att nå de sex skidåkarna och föra dem i säkerhet. När de hade räddats fördes två av dem sedan till sjukhus för att få vård.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tio-saknas-efter-lavin-i-kalifornien

(Tror ni Trumph skyller på klimat-förändringen ?)
Citera
2026-02-18, 22:08
Medlem
I USA säger de "play stupid games, win stupid prices". Av någon anledning kom jag att tänka på det ordspråket här. Offpist åkning, flera timmar bort från civilisationen, utan att ha koll på vädret.
Citera
2026-02-18, 22:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Enligt CNN var det extrema väderförhållanden i området. Och lavinfaran var 4 av 5 på skalan.

Jag fattar inte riktigt varför skidåkarna skulle ge sig ut i det vädret. Och kollade guiden eller guiderna inte upp lavinfaran?

8 har hittats döda och en nionde som inte hittats anses vara död. 7 var kvinnor och 2 var män. En av de döda var en guide.

50 personer kämpade under svåra förhållanden med räddningsarbetet.

Citat:
The area was under the second highest level, a 4 of 5, of avalanche threat Tuesday, which continued into the early hours of Wednesday.

Citat:
Of the nine skiers who were not rescued, seven are female and two are male, the sheriff’s office said. Their names were not released. One of them was a guide on the trip, Moon said.

Citat:
The sheriff described the rescuers as “skilled” but working through “extreme weather conditions” including snow and gale force winds, making for low visibility.

Faran för nya laviner på samma plats har inte minskat. Och området har en lång historia av dödliga laviner.

Citat:
The avalanche struck, he said, when “a persistent weak layer had a large load of snow over the top of it. That persistent weak layer is still there and has reloaded with another three feet of snow - so the hazard remains high.”

https://www.cnn.com/2026/02/17/us/castle-peak-avalanche-california-skiers?cid=ios_app

Citat:
People touring the backcountry represent the highest number of avalanche fatalities between 1950 and 2025 – 339 deaths, according to the Colorado Avalanche Information Center. Snowmobilers have the second highest number, with 310 deaths, and climbers are third with 194 deaths.

Jag måste säga att det var fantastiskt starkt av de som överlevde lavinen att bygga ett skydd och uthärda de svåra väderförhållandena med varierande grad skador. ❤️
Citera
2026-02-19, 16:15
Medlem
karlinges avatar
Filip Hammar var precis där.
Citera
2026-02-19, 19:06
Medlem
troligen 9 döda
var det för dåligt väder för räddningsheli?
https://www.youtube.com/watch?v=0vgZAeotg4Y
Senast redigerad av hitler-gg 2026-02-19 kl. 19:09.
Citera
2026-02-20, 20:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Kanske litet oväntat så var det 6 medelålders kvinnor och deras tre(!) bergsguider som dog.

Kvinnorna kände tydligen varandra bra och var bra skidåkare. Några källor säger att de gjorde en tredagars utflykt mellan olika hyttor medan deras barn var på skidläger en bit bort (det verkar vara någon slags sportlov på en del håll i Kalifornien denna vecka).

Eftersom jag inte känner till de exakta omständigheterna är det svårt att uttala sig om ansvar och liknande. Men jag skulle nog inte anlita Blackbird Mountain Guides (som de omkomna mammorna hade anlitat), och jag skulle nog vara rätt försiktig med andra guidefirmor också.

Visst blev det storm och svåra omständigheter. Men med dagens väderleksprognoser kommer sådant sällan som en överraskning. Visst kan det gå en lavin där det inte gått en lavin tidigare, men den här lavinen verkar ha gått i en så pass brant och lång sluttning att man borde avstå från att vistas nedanför den i sådana omständigheter.

https://edition.cnn.com/2026/02/19/us/california-avalanche-skiers-lake-tahoe-thursday
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in