Jag kan börja med att säga att jag inte vet nåt om mediciner mot ångest. Det är inte därför jag skriver.
Jag ville bara säga att jag fattar att din situation tär på dig. Attt välja mellan:
- ständig ångest + oro
eller
- fejkad lycka + ett humör som inte är stabilt + ett sätt som gör att du ibland skäms
Ja, det känns som att välja mellan pest eller kolera.
Ångest och oro är tyvärr vanligt vid autism.
Citat:
Många är ovanligt stresskänsliga, psykiskt sårbara och har en tendens att utveckla psykiatriska symptom. Det kan vara ångest, ångestattacker, tvångstankar/tvångshandlingar, depressioner eller fobier.
https://attention.se/npf/ast/
Så det låter inte helt otroligt att du kan ha det. I synnerhet om du känner igen dig i beskrivningen av autism. Otroligt tråkigt i så fall att vårdcentralen inte fångade upp dig. Men det är ju det spektrum, så därför kan vissa människor vara svåra att ställa diagnos på, även om de egentligen tillhör spektrat.
Men nu ska jag ge dig en liten väg in i att få en eventuell autiamdiagmoa. En väg som en av mina kompisar med autism använde. Jag kan inte garantera att det funkar, men kan ju vara värt ett försök.
Han bad nämligen att få träffa en arbetsterapeut på psyket. Det tog ett antal månader att få tid. Så klart. Men han kom dit till slut. Tillsammans med arbetsterapeuten gick han under en längre tid igenom varje moment i sitt liv. Tänk dig en tårta med olika tårtbitar. En tårtbit kunde vara mat. Vad för mat hade han svårt att äta. Hur gick det att köpa coh laga mat. En annan tårtbit var sömn. En tredje hygien. En fjärde städa och hålla ordning. En femte kommunikationer (buss t ex) etc. Dvs alla moment under en dag.
Min kompis hade som läxa hemma att tänka på de saker som han hade svårt för. Saker han måste göra på ett visst sätt. Vad som stressade honom. Ja, allt som komplicerade livet och gjorde det svårt.
Genom att ställa samman mer noggrant hur hans liv var och vilka konsekvenser hans sätt att vara orsakade, fick han hjälp att gå vidare i processen att få en diagnos. Det är liksom lättare när det finns en så tydlig utredning på hur hans liv är från morgon till kväll. Hur han måste kämpa. Och vilka saker under en vanlig dag som ökar på ångesten och oron.
Hur är din vardag? Klarar du av att ta hand om dig själv och ditt hem? Har du ork att diska, tvätta städa?