Pensionären Leif Hagström, 82, lägger flera tusen kronor varje månad på foder, för att mata de vilda djuren i skogen utanför sitt hus.
Han ser det som ett sätt att hjälpa djuren, särskilt under stränga vintrar då utfodring kan vara avgörande för att rådjuren inte ska dö av svält, men även som en form av underhållning.
Trots att han egentligen inte har råd, tänker han inte sluta, då han tycker att det är bra att pengarna kommer till användning.
Hur vanligt är det att djurvänner spårar ur ekonomiskt i sin iver att ”hjälpa” djur?
Borde Leif få en god man?
Hur vanligt är det att djurvänner spårar ur ekonomiskt i sin iver att ”hjälpa” djur?
Borde Leif få en god man?
Fullständigt galen om du frågar mig. Men råd har han, han äger ju en gård. Att han trots detta gnyr i media beror på att han är både galen och snål. Och i behov av uppmärksamhet.
Det är ett lustigt fenomen. Just gubbar har en tendens att börja mata djur och fåglar på ålderns höst. Man vräker ut gryn och annat foder i industriell skala.
Trots att han egentligen inte har råd, tänker han inte sluta. En manlig crazy cat lady.
Hellre dör jag, säger han. Men vem tänker han då ska ge dem mat? Han har missförstått hur naturen fungerar, att den anpassar sig efter tillgången på mat.
Köper att man kan mata småfåglar om vintern men rådjur och annat vilt är bara idiotiskt, blir de för närgångna kommer de avlivas. Total kollaps och obalans för djuren, han gör alltså mer skada än nytta.
Min morföräldrar hade för vana att lämna massvis av äpplen och päron till rådjur och älgar på vintrarna. Frukten kom från träd som växte på deras marker, så gubbjäveln i den här historien får väl gräva ner några träd i sin trädgård så har han ett problem mindre framöver.
Köper att man kan mata småfåglar om vintern men rådjur och annat vilt är bara idiotiskt, blir de för närgångna kommer de avlivas. Total kollaps och obalans för djuren, han gör alltså mer skada än nytta.
Rådjur kan man skjuta och äta upp när säsongen tillåter om man har jakträtt. Ser inget fel att utfodra vilda djur, bara man inte utfodrar råttor och möss runt tomten samtidigt. Småfåglar är väl mest för de är trevliga att titta på. Nu bor jag i skogen och inte i ett radhusområde.
Nu känner jag inte till Leifs ekonomi i detalj, men när han säger att han inte har råd, tolkar jag inte det bokstavligt.
egentligen handlar det om ett slags skryt: Trots att han har en begränsad ekonomi. stödutfodrar han djuren på egen bekostnad.
Så, nej! Han behöver förmodligen ingen god man.
Vad är problemet, då? Han gör ju som han vill med sina pengar, det är förmodligen pension som han har slitit ihop själv. Om han sedan måste försaka saker själv, så är det ju hans rätt att göra det valet. Jag kan faktiskt se mig själv göra det där när jag blir pensionär..!