2026-02-18, 15:03
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vad menar man att det bara finns tre licenser?

Kan ju bli spännande med en ny radiokanal och NRJ var ju sannerligen inte mycket att ha.
Men varför ska vi ha fler pratradiokanaler med vänsterlutning? Det finns ju redan alla SRs kanaler som befolkas av vänster- och miljöpartister.

Jag tycker det är synd att är så lite bredd i alla kanaler. Spelar egentligen inte någon roll vilken typ av kanal det handlar om. Nu syftar jag i mångt och mycket till de kommersiella radiokanalerna där alla följer ungefär samma koncept. Man köper in två st mistermusic och kör 20-30 låtar på repeat. Man väljer ut typ 5 låtar som går en gång varannan timme. På morgonen har man några skojfriska människor och gärna en tävling allmänheten får ringa in och gissa på.
P3 har jag inte lyssnat på på flera år då man valde att gå full vänster och rap utan att förstå att deras målgrupp inte lyssnar på sånt. Tror knappast sk ortenbor lyssnar på svensk radio alls men ändå ska deras perspektiv vara härskande.

Den radiokanalen jag faktiskt saknar är Radio ett. Visst Ashberg är ju vänster men det var ändå kul att massa inringare fick tjafsa med honom.

Om jag förstår det rätt så finns det sju licenser för nationell radio, dvs. att sändas över hela landet och på samma frekvens. P1-P4 har fyra av dem, sen förhandlas de tre sista. Sen finns det regionala tillstånd som går att ansöka om, men då kommer kanalen att hamna på olika frekvenser i olika län, och kanske inte heller ha täckning överallt. https://www.thomasnilsson.eu/mediemakt/nyheter/kommersiell-radio-2026-2034/
Citera
2026-02-18, 15:04
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Ja, korrekt uppfattat.

Nej, fel uppfattat av dig.
Citera
2026-02-18, 15:17
Medlem
Grievers avatar
Ptja, det passar väl perfekt att sossarna får en riktig propagandaradio ala DDR.
Citera
2026-02-18, 15:24
Medlem
NRJ Sweden ägs av NRJ Group SA, som är en fransk börsnoterad radioaktör.
https://www.nrjgroup.fr/

Bättre med nationella än globala intressen i Sverige
Citera
2026-02-18, 15:26
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orco2
Att NRJ försvinner gör inget
Att aftonhoran tar över är sämre, hoppas ingen lyssnar.
Som tidigare sagts ligger det nog en sosse begraven här🤔

Svärje är fullt av gravade sossar.
Citera
2026-02-18, 15:26
Avstängd
Fy fan nu är Demokratin bort om vi inte agerar med kraft mot vänsterextremas störda beteende.

Vänsterextrema fortsätter skapa propaganda för sina sjuka åsikter oavsett vad Folket röstat för.

Vänsterextrema måste nu utrotas.
Citera
2026-02-18, 15:33
Medlem
Ruskartuppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Nu blir det hjärntvätte-PK-radio-vänsterpropaganda. Fyfan.

Sd får väl starta en egen på Samnytt så kan ni nassar lyssna där
Citera
2026-02-18, 15:33
Medlem
var det inte aftonbladet som gnällde för lite sen på svt nyheter att dom hade för mycket text på sin sida.
aftonbladet menade att svt nyheter är filmat och då ska huvudinformationen i artikeln vara i video form.
och att aftonbladet är en tidning och ska då ha "ensamrätten" till nyheter i text.

aftonbladet har både papperstidning, internet tidning, poddar, videonyheter och nu ska dom ha radion också.
just, det... dom har även nyhetsrapportering under en viss del av dagen på rixfm.
blir inte det konstigt att aftonbladet får ha nyheter i alla format men svt får inte skriva för mycket text i sina artiklar på nätet.

sen att sparka ut en populär och väletablerad kanal som nrj som når (hela) sverige och sen alla som jobbar där och sätta in en helt nystartad radio kanal från ett nyhetsmedia som redan finns precis överallt.
Citera
2026-02-18, 15:38
Medlem
kalkryggars avatar
Nu tycker jag själv att NRJ är skit. Men lite sjukt att man kan sänka ett så inarbetat företag så enkelt med massa anställda.

Så det här kan inte vara moraliskt och demokratiskt okej. Det borde vara mer dynamiskt. Man borde helt enkelt sätta upp höga krav och när någon uppfyller kraven så får de ett tillstånd. Vilket i det här fallet förmodligen skulle leda till att NRJ får ha kvar sitt tillstånd och Aftonbladet får ett tillstånd.

Om jag jobbade på NRJ nu så skulle jag googlat efter Rävens telefonnummer. Skulle ringa han och fråga hur mycket det kostar att wastea en snubbe på Aftonbladet som en varning.
Citera
2026-02-18, 15:39
Medlem
Mix Megapol, NRJ och Rix FM är typ samma kanal så Aftonbladet lär erbjuda mer varierat redaktionellt innehåll.
Citera
2026-02-18, 15:40
Medlem
CalleG16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k06rq9/aftonbladet-startar-radiokanal

Klicka på artikeln för mer information.

Jag är försiktigt nyfiken. Jag har en förkärlek för nyheter på radio men kan tänka mig att en hel del föredrar musikradio. Vad tror ni Aftonbladet Radio blir? Troligtvis en blandning va?

Gissar att mer och mer info kommer om detta desto närmare 1a augusti vi når. Fyll på tråden med denna info om du ser den i framtiden!

Vad tycker ni om denna nyhet?

NRJ klassas inte det som reklamradio?
Läste på nu hur licenserna och frekvensbandet fungerar. Det är vääääääldigt märkligt att det inte är fri marknad.
Det lobbar för korruption. Den som är bäst kompis med dom som bestämmer för sända radio helt enkelt.
Senast redigerad av CalleG16 2026-02-18 kl. 15:47.
Citera
2026-02-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu tycker jag själv att NRJ är skit. Men lite sjukt att man kan sänka ett så inarbetat företag så enkelt med massa anställda.

Så det här kan inte vara moraliskt och demokratiskt okej. Det borde vara mer dynamiskt. Man borde helt enkelt sätta upp höga krav och när någon uppfyller kraven så får de ett tillstånd. Vilket i det här fallet förmodligen skulle leda till att NRJ får ha kvar sitt tillstånd och Aftonbladet får ett tillstånd.

Om jag jobbade på NRJ nu så skulle jag googlat efter Rävens telefonnummer. Skulle ringa han och fråga hur mycket det kostar att wastea en snubbe på Aftonbladet som en varning.
Behöver de ett nationellt sändningstillstånd då? De borde kunna överleva på att sända lokalt i storstäderna och över internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in