2026-02-18, 13:15
Medlem
DrDoaks avatar
Ofta när man ställer frågor av typen "min bil har problem X vad beror det på?" så kräver andra ofta bilmodell och årtal m.m. Pga. integritetsskäl så brukar jag inte vilja lämna ut detta.

Är det ett krav att man ska lämna ut sådan information? Om inte, bör redaktionen klistra ett inlägg i forumdelen där det framgår tydligt att den som postar sådant bör vara medveten om integritetsaspekten i att man riskerar att bli kartlagd via Flashback?

Har jag till exempel en ovanlig bilmodell och dessutom lämnar årtal så bör en person med rätt registerdata kunna kartlägga mig, särskilt om det framgår av andra trådar var i landet jag bor.

Jag tillhör inte de som skulle begå seppuku om jag blev doxxad, men det är inte så trevligt heller. Det finns ett mervärde från forumets sida i att försöka förebygga onödiga doxxningar genom rutiner för vilken information som krävs av användarna i olika diskussioner.
Citera
2026-02-18, 13:37
Medlem
Ska man få kvalificerad hjälp kring ett bilproblem krävs viss grunddata.

Om man av rädsla för outning inte vill lämna sådan information så förändras ju också förutsättningarna för att kunna hjälpa till.
Citera
2026-02-18, 13:46
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Ska man få kvalificerad hjälp kring ett bilproblem krävs viss grunddata.

Om man av rädsla för outning inte vill lämna sådan information så förändras ju också förutsättningarna för att kunna hjälpa till.
Instämmer

Om någon frågar om något om sin bil och ingen vet vad det är för bil, modell, år, bensin eller diesel och så vidare är det ingen idé att ställa frågan om för det blir att gissa hej vilt och tråden blir bara fel, men aldrig skriva ut eller visa registreringsnummer på bild är något som några råkar att missa ibland
Citera
2026-02-18, 14:34
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Ofta när man ställer frågor av typen "min bil har problem X vad beror det på?" så kräver andra ofta bilmodell och årtal m.m. Pga. integritetsskäl så brukar jag inte vilja lämna ut detta.

Är det ett krav att man ska lämna ut sådan information? Om inte, bör redaktionen klistra ett inlägg i forumdelen där det framgår tydligt att den som postar sådant bör vara medveten om integritetsaspekten i att man riskerar att bli kartlagd via Flashback?

Har jag till exempel en ovanlig bilmodell och dessutom lämnar årtal så bör en person med rätt registerdata kunna kartlägga mig, särskilt om det framgår av andra trådar var i landet jag bor.

Jag tillhör inte de som skulle begå seppuku om jag blev doxxad, men det är inte så trevligt heller. Det finns ett mervärde från forumets sida i att försöka förebygga onödiga doxxningar genom rutiner för vilken information som krävs av användarna i olika diskussioner.
Ställ dina frågor i lämplig Facebookgrupp istället, där är du redan identifierad och har MYCKET större chans att få svar från någon som verkligen vet vad dom håller på med.

En fördel är också att den som svarar dig inte är anonym, här kan du få vilka dåliga råd som helst. Bara för att någon som är anonym tycker att det är roligt...
Citera
2026-02-18, 16:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak

Vill du ha hjälp med bilen så får du tillhandahålla med information om den också, annars går det inte att hjälpa dig. begriper du inte det själv? Ungefär som kvinnan på Mekonomen som ville ha hjälp och svarade att hon ägde minsann en "röd bil" när hon blev tillfrågad om vad för bil hon hade.
Citera
2026-02-18, 18:05
Medlem
Ööhhhh jo jag har en bil den har 4 hjul den går inte så bra hjälp mig.

Får du ut mycket som skulle hjälpa av denna text.
Citera
2026-02-19, 14:57
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Ööhhhh jo jag har en bil den har 4 hjul den går inte så bra hjälp mig.

Får du ut mycket som skulle hjälpa av denna text.
Problemet är inte beskrivet.
Citera
2026-02-19, 15:26
Medlem
lysande-pistols avatar
Min bil hackar på tomgång när den är kall, vad kan det vara för fel?

Nej risk för att jag outar mig om jag talar om märke modell och år, det är ingen diesel i alla fall och grannen har en likadan som fungerar perfekt.

Sådana typer av inlägg med minimal information får ju av naturliga själ ingen hjälp.

Så ja jag tycker det vore ett minikrav på att TS minst upplyser om märke och motorkod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in