Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Folk som blir sjuka och stannar hemma anmäler sig sjuka till jobbet.
De som är hemmafruar stannar bara hemma utan sjukanmälan.
De somär barnlediga anmäler inte sjukdom.
De som är pensionärer anmäler inte sjukdom nånstans alls.
Hur får sjukvården veta att det pågår vinterkräksjuka och hur kan tidningar få vetskap och skriva om det?
Hörde av granne att de haft vinterkräksjuka, jag hade aldrig ens hört den frasen.
Det var 5-6 vuxna och ett barn i samma släkt som drabbats.
Det gick en vecka så var det dags för min familj, tre vuxna.
Kraftiga kräkningar, inte i närheten av vanlig maginfluensa eller matförgiftning.
Vi pratar kräkas oupphörligen i ett dygn, diarre, feber och sen inte kunna äta på en vecka, tvinga i sig vätska. Att allmänheten bör veta at det pågår och hålla sig hemma 24-48 timmar inna man ser någon och är både kräks/diarre och feberfri.
Ser inget om det i tidningar och hör nu enstaka som berättar at det pågår. Då jag inte umgås med folk på bygden och har inga barn i skolålder så hör jag inte sånt här. Hur vanligt är vinterkräkssjuka och larmas det inte då det sprids?
Man ringer ju inte akuten eller vårdcentralen utan genomlider bara.
Hur får myndighet vetskap?
Ingen aning hur myndigheter får reda på det men antar att dom inte bryr sig om det, folk som är sjuka måste ju ut och träffa folk och föra smittan vidare så har det varit sedan respekten för andra försvann och det är inte bara vinterkräksjuka det är även förkylningar
Hade en kompis som kom hit ofta och när han skulle lämna sa han: ja just det jag smittar nog magsjuka, kunde även komma hit rejält förkyld efter skällt ut fanskapet sa han
har jag varit sjuk ska andra bli det också han kommer aldrig mer hit någon mer gång
Folk skiter ju i om dom smittar andra och dom vet ju så väl om det och läser man på nyheterna om vinterkräksjukan är det bara en liten bråkdel av dom drabbade tyvärr men så är det..