2026-02-18, 12:51
Medlem
Folk som blir sjuka och stannar hemma anmäler sig sjuka till jobbet.
De som är hemmafruar stannar bara hemma utan sjukanmälan.
De somär barnlediga anmäler inte sjukdom.
De som är pensionärer anmäler inte sjukdom nånstans alls.

Hur får sjukvården veta att det pågår vinterkräksjuka och hur kan tidningar få vetskap och skriva om det?

Hörde av granne att de haft vinterkräksjuka, jag hade aldrig ens hört den frasen.
Det var 5-6 vuxna och ett barn i samma släkt som drabbats.

Det gick en vecka så var det dags för min familj, tre vuxna.

Kraftiga kräkningar, inte i närheten av vanlig maginfluensa eller matförgiftning.
Vi pratar kräkas oupphörligen i ett dygn, diarre, feber och sen inte kunna äta på en vecka, tvinga i sig vätska. Att allmänheten bör veta at det pågår och hålla sig hemma 24-48 timmar inna man ser någon och är både kräks/diarre och feberfri.

Ser inget om det i tidningar och hör nu enstaka som berättar at det pågår. Då jag inte umgås med folk på bygden och har inga barn i skolålder så hör jag inte sånt här. Hur vanligt är vinterkräkssjuka och larmas det inte då det sprids?
Man ringer ju inte akuten eller vårdcentralen utan genomlider bara.
Hur får myndighet vetskap?
Citera
2026-02-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Hur får sjukvården veta att det pågår vinterkräksjuka och hur kan tidningar få vetskap och skriva om det?

Hörde av granne att de haft vinterkräksjuka, jag hade aldrig ens hört den frasen.

Kraftiga kräkningar, inte i närheten av vanlig maginfluensa eller matförgiftning.
Vi pratar kräkas oupphörligen i ett dygn, diarre, feber och sen inte kunna äta på en vecka, tvinga i sig vätska. Att allmänheten bör veta at det pågår och hålla sig hemma 24-48 timmar inna man ser någon och är både kräks/diarre och feberfri.

Ser inget om det i tidningar och hör nu enstaka som berättar at det pågår. Då jag inte umgås med folk på bygden och har inga barn i skolålder så hör jag inte sånt här. Hur vanligt är vinterkräkssjuka och larmas det inte då det sprids?

Det händer varje år och folk ringer in till 1177.
Citera
2026-02-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Jag ringer inte 1177.
Min granne ringde inte 1177.

Har aldrig ringt 1177 om en typ maginfluensa och först nu höra via grannen om ordet vinterkräksjuka. Aldrig hört det tidigare.
Jag ringer ju inte 1177 för att jag kräks.

De flesta lider nog i tysthet och det kommer inte ut en varning om pågående??
Citera
2026-02-18, 12:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Bland annat genom att det förs statistik över samtalen till 1177 och samtal och besök hos vården.

Även Google för statistik över sökord.
Citera
2026-02-18, 13:00
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Aldrig hört frasen? Hur har du lyckats undgå det år efter år under samma tidsperiod?

Vinterkräksjukan går varje år och det är rätt många som blir sjuka. Sjukvården vet om på förhand att utbrottet kommer och de är förberedda. De flesta klarar av att ta hand om sig själva hemma och behöver ingen vård. Men är man exempelvis gammal och multisjuk eller om det är väldigt små barn eller de som är kroniskt sjuka kan de behöva vård och behöver eventuellt läggas in.

Det finns beräkningar i vården för hur många som insjuknar och hur stora utbrotten är år för år.

Edit: Ja, och så att vissa ringer 1177 som de andra nämnde i tråden. Alla vet inte hur man tar hand om sjukdomen och en del är oroliga att de inte får i sig tillräckligt med näring eller vätska på grund av kräkningar och diarréer.
Citera
2026-02-18, 13:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Ingen aning hur myndigheter får reda på det men antar att dom inte bryr sig om det, folk som är sjuka måste ju ut och träffa folk och föra smittan vidare så har det varit sedan respekten för andra försvann och det är inte bara vinterkräksjuka det är även förkylningar

Hade en kompis som kom hit ofta och när han skulle lämna sa han: ja just det jag smittar nog magsjuka, kunde även komma hit rejält förkyld efter skällt ut fanskapet sa han har jag varit sjuk ska andra bli det också han kommer aldrig mer hit någon mer gång

Folk skiter ju i om dom smittar andra och dom vet ju så väl om det och läser man på nyheterna om vinterkräksjukan är det bara en liten bråkdel av dom drabbade tyvärr men så är det..
Citera
2026-02-18, 13:10
Medlem
I större städer tas regelbundet avloppsprover som mäter virus och annat. Det mäts hur pass aktiv tex covid och norovirus är genom avloppsprover. Så avlopp kan ge en helhetsbild med övrig info från sjukvårdens statistik.
Citera
2026-02-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Aldrig hört frasen? Hur har du lyckats undgå det år efter år under samma tidsperiod?

Vinterkräksjukan går varje år och det är rätt många som blir sjuka. Sjukvården vet om på förhand att utbrottet kommer och de är förberedda. De flesta klarar av att ta hand om sig själva hemma och behöver ingen vård. Men är man exempelvis gammal och multisjuk eller om det är väldigt små barn eller de som är kroniskt sjuka kan de behöva vård och behöver eventuellt läggas in.

Det finns beräkningar i vården för hur många som insjuknar och hur stora utbrotten är år för år.

Edit: Ja, och så att vissa ringer 1177 som de andra nämnde i tråden. Alla vet inte hur man tar hand om sjukdomen och en del är oroliga att de inte får i sig tillräckligt med näring eller vätska på grund av kräkningar och diarréer.

Aldrig hört frasen.
Har hört att någon har maginfluensa/magsjuka men aldrig vinterkräksjuka.
Aldrig vetat så utbrett.
Jag har arbetat inom hemsjukvård och vårdboenden under många år och har en vårdutbildning men aldrig hört ordet vinterkräksjuka.
Har aldrig ringt 1177 utan bar sett till att den eller jag som drabbats av kräk/diarre får i sig vätska.
Citera
2026-02-18, 13:14
Avslutad
Vinterkräksjukan har alltid peakat jan/februari-mars. Inte svårare än så. Det sker givetvis miljöövervakning man håller ett öga på avloppsvattnet helt enkelt. Sedan ringer förskolorna stup i kvarten 1777.
Citera
2026-02-18, 13:16
Medlem
Citat:
Här har du lite fakta,
Syndromövervakning genom analys över sökningar på 1177.se

Sedan 2010 analyserar vi mängden anonyma sökningar på webbplatsen 1177.se. Sökningarna matas in i en statistisk modell som uppskattar hur stor del av befolkningen som är sjuka i vinterkräksjuka.

Syndromövervakning kompletterar laboratorierapportering eftersom:

-de flesta som blir sjuka i vinterkräksjuka inte behöver söka vård
-de traditionella rapporteringssystemen fångar därför endast personer som söker vård och testas
-sjukvården och samhället behöver snabbt få signaler inför en epidemi
https://www.folkhalsomyndigheten.se/statistik-och-data/lagesrapporter/vinterkraksjuka-lagesrapporter/

Sedan finns som nämnts, Google Trends, https://trends.google.com/trends/
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-18 kl. 13:18.
Citera
2026-02-18, 13:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten

Precis exakt så. De söker också på webbplatsen för 1177, kontaktar vårdcentralen och dyker upp på akuten.

Vinterkräksjuka kommer varje år. Precis som julaftonen. Och influensa. Nåt som tillhör det vanliga livet. Har man barn får man nog den lättare och oftare. Det sprids fort på skolor och förskolor.

Det brukar dyka upp nån artikel varje år om det.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2025/december/nu-har-sasongen-for-vinterkraksjuka-startat/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-ar-vinterkraksjukan-har-ah-fy-fan

Viruset som ger vinterkräksjuka är dokumenterat sen 1929, men har med all säkerhet cirkulerat i mänskligheten långt före det. År 1968 skedde ett stort väldokumenterat utbrott i Norwalk, USA. Och före det, nämligen år 1966, smittades över 1000 personer Ramsele, Västernorrland.

Har oftast bara kallats magsjuka förut. Man har sagt att det går magsjuka. En extra svår. Själva uttrycket vinterkräksjuka kan ha funnits länge. Men inget jag hörde i min barndom/ungdom även fast jag hade det. Det började nog användas mer regelbundet på 2000-talet.

Hur många gånger jag haft det? För många gånger.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2026-02-18 kl. 13:24.
Citera
2026-02-18, 13:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Aldrig hört frasen.
Har hört att någon har maginfluensa/magsjuka men aldrig vinterkräksjuka.
Aldrig vetat så utbrett.
Jag har arbetat inom hemsjukvård och vårdboenden under många år och har en vårdutbildning men aldrig hört ordet vinterkräksjuka.
Har aldrig ringt 1177 utan bar sett till att den eller jag som drabbats av kräk/diarre får i sig vätska.

Om man har barn på förskola tror jag de larmar om att det går vinterkräksjuka. I alla fall på de förskolor som vänners barn går på.

Ordet vinterkräksjuka började nog användas mer regelbundet på 2000-talet. Före det sa man bara att det gick en svår magsjuka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in