2026-02-18, 12:34
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
För ett år sedan skulle jag öka på en post i min portfölj, för att snitta ned själva innehavets förluster.
Gjorde lite underhållsforskning i bolaget före, bara för att se om min strategi fortfarande var bra.
I ägarlistan hittade jag en feministiskt titulerad fond, vilket irriterade tillräckligt för att fastna på minnet...
Sedan dess har jag snittat ned mer och de senaste veckorna har bolaget vänt med kraftig uppsida.

Nyligen gjorde jag lite mer underhållskoll i bolaget. Då var den fonden/gruppen borta ur ägar-listningen.
Det innebär att de köpt dyrt, hängt med nedåt och sedan sålt billigt...WTF?
Nyfiket kollade jag vidare för att se om jag kunde hitta dem. Icke.
Antagligen likviderade.

Hur går det med radikalfeminiserade investeringar?
Bra analysarbete och långsiktigt investerande/förvaltande är ju givetvis "patriarkalt", men hur går det med de radikalfeministiska analyserna?
Citera
2026-02-18, 17:40
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
För ett år sedan skulle jag öka på en post i min portfölj, för att snitta ned själva innehavets förluster.
Gjorde lite underhållsforskning i bolaget före, bara för att se om min strategi fortfarande var bra.
I ägarlistan hittade jag en feministiskt titulerad fond, vilket irriterade tillräckligt för att fastna på minnet...
Sedan dess har jag snittat ned mer och de senaste veckorna har bolaget vänt med kraftig uppsida.

Nyligen gjorde jag lite mer underhållskoll i bolaget. Då var den fonden/gruppen borta ur ägar-listningen.
Det innebär att de köpt dyrt, hängt med nedåt och sedan sålt billigt...WTF?
Nyfiket kollade jag vidare för att se om jag kunde hitta dem. Icke.
Antagligen likviderade.

Hur går det med radikalfeminiserade investeringar?
Bra analysarbete och långsiktigt investerande/förvaltande är ju givetvis "patriarkalt", men hur går det med de radikalfeministiska analyserna?

Du kommer inte ihåg vad fonden heter?
Citera
2026-02-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du kommer inte ihåg vad fonden heter?

Nej, de var inte med på listningen nyligen och jag är för flummig för att minnas en obskyr grupp/fond som passerat för ett år sedan.
Jag kollade, hittade inget och försökte kolla vidare...noll.

Därför tänkte jag att det borde finnas feminister här som också sparar enl. sin... öh, etik och sk. moral. Med krav på styrelsesammansättning, ledning mm. utifrån sin radikaliserade övertygelse.
Som jag skrev i TS har de stora valarna som Black Rock, Vanguard mm. avvecklat mycket ESG och DIE.

Då blir det intressant att veta hur det går för radikaliseringens "elit", här i Sverige.

Idag såg jag snack om någon feminist-tant i USA som var i ropet för några år sedan... Cathie Wood heter hon tror jag. Det skall tydligen vara helt tyst kring henne i MSM enl. t.ex. Reddit...och mer fria investerare.
Citera
2026-02-18, 19:47
Medlem
Vansterpartiets avatar
Kan det varit She Invest du tänker på? Stängdes ned för ett par år sedan tror jag. https://www.di.se/digital/techprofilen-tuva-palm-startar-aktiefond-med-krav-pa-konsbalans/

Nu finns det ju Gaia Microcap som rattas av två boss-babes som tävlar med TIN Ny Teknik i uselhet, ingen uttalad feministisk vinkel på fonden dock.
Citera
2026-02-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Kan det varit She Invest du tänker på? Stängdes ned för ett par år sedan tror jag. https://www.di.se/digital/techprofilen-tuva-palm-startar-aktiefond-med-krav-pa-konsbalans/

Nu finns det ju Gaia Microcap som rattas av två boss-babes som tävlar med TIN Ny Teknik i uselhet, ingen uttalad feministisk vinkel på fonden dock.

Ja, det var säkert dem.

Boss-bitches är en lika dålig idé som ideologisk styrning.
Ideologi oavsett vilken är ett filter. Med lager av dåliga filter får dessa hens bara sämre blick.
Det är illa nog med snubbar som t.ex. bara har för bråttom och inte låter saker mogna in, blomma ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in