2026-02-18, 12:18
Medlem
Är den tandlös på börsen mot börsnoterade bolag och pensionsförvaltare, fondbolag & banker ?

Tycker det sker lite väl många märkliga turer både på börsen och med våra pensioner,
Jag tänker på högt värderade bolag som truecaller och northvolt som några exempel, det finns mycket mer som bara passerar i pressens notiser för att glömmas bort.
Inga påföljder eller ens granskningar.

Därför undrar jag hur illa är vårt finansiella system.
Råder det amnesti på samma sätt när man lockade tillbaka kapital som lämnade landet då skattetrycket var högt.

Diskutera gärna, och dela er känsla och erfarenhet.
Citera
2026-02-18, 12:27
Medlem
mikaelss avatar
Finansinspektionen 'ansvarar för den tillsyn, regelgivning och tillståndsprövning som rör finansiella marknader och finansiella företag.'
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finansinspektionen_(Sverige)

De har alltså ingen tillsyn över börsnoterade bolag i allmänhet (utom banker och andra finansiella företag.

Vad menar du att FI skulle gjort med Truecaller och Northvolt? Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer, däremot kan man möjligen fundera på hur de pensionsbolag tänkte som delfinansierade Northvolt.
Citera
2026-02-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Finansinspektionen 'ansvarar för den tillsyn, regelgivning och tillståndsprövning som rör finansiella marknader och finansiella företag.'
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finansinspektionen_(Sverige)

De har alltså ingen tillsyn över börsnoterade bolag i allmänhet (utom banker och andra finansiella företag.

Vad menar du att FI skulle gjort med Truecaller och Northvolt? Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer, däremot kan man möjligen fundera på hur de pensionsbolag tänkte som delfinansierade Northvolt.

Snarare vad man inte gjort, skulle jag säga i trucallers fall borde den inte ens noteras för det värdet. Senaste årets trend för bolaget talar sitt tydlig språk, nu är det inte bara truecaller, det finns fler exempel, meningen är att det är fritt fram att dela med sig av egen erfarenhet i liknande fall.
Citera
2026-02-18, 12:45
Medlem
mikaelss avatar
Skulle FI stoppat Truecallers notering? På vilka grunder?
FI granskar börsen, inte de företag som noteras där. Så länge börsens regler för notering följs har inte FI något att göra med noteringen, eller IPO-priset. Kursen därefter sätts av marknaden, inte FI.
Citera
2026-02-18, 13:15
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Är den tandlös på börsen mot börsnoterade bolag och pensionsförvaltare, fondbolag & banker ?

Tycker det sker lite väl många märkliga turer både på börsen och med våra pensioner,
Jag tänker på högt värderade bolag som truecaller och northvolt som några exempel, det finns mycket mer som bara passerar i pressens notiser för att glömmas bort.
Inga påföljder eller ens granskningar.

Därför undrar jag hur illa är vårt finansiella system.
Råder det amnesti på samma sätt när man lockade tillbaka kapital som lämnade landet då skattetrycket var högt.

Diskutera gärna, och dela er känsla och erfarenhet.
Det verkar som du blandar ihop olika aktörers ansvarsområden här. Det är börsens skyldighet att bedriva tillsyn över hur de noterade bolagen sköter sig. Finansinspektionen har som redovisats ovan andra arbetsuppgifter.
Citera
2026-02-26, 16:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrik ändrad, tidigare "Finansinspektionen." /Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in