2026-02-18, 12:09
Medlem
Efter lång tid utan arbete krävs att man är inskriven, söker och tar de jobb eller program som erbjuds för att behålla ekomiskt stöd bland annat. Innebär det att man är "tvungen att ta vilket skitjobb som helst".

Frågar åt en junior akademiker men som har senior erfarenhet av okvalificerat arbete, som har svårt att konkurrera om de "fina jobben".

Håller man ut kan man få hjälp att få en fot in?
Citera
2026-02-18, 12:25
Medlem
Ju längre du går arbetslös ju mer ökar kraven på att du ska ta ”skitjobb” som du uttrycker dig. Det är ju faktiskt rätt naturligt att det är så om du tänker till lite. De pröjsar ju ditt uppehälle och det kommer med vissa vilkor.

Jag tror att systemet funkar något så här: du kan gå och lulla hos dom i upp till ett år utan att något direkt händer. Sen kommer någon handläggare att börja bråka med dig och vilja skriva in dig i olika åtgärder, för att elda under baken på dig, och tvinga dig ta ett ”skitjobb”.

Åtgärder kan vara allt i från att du får komma på en ”informationsträff” till att de sätter dig på renodlat vuxendagis där du får sitta och skriva CV 8h om dagen. Allt beror på vilken handläggare man får.

De gånger jag haft med AF att göra har jag haft hyfsat tur så jag har alltid kunnat snacka mig ur sånt där. Det värsta jag varit med om att jag fick gå på en serie träffar hos dom som varade nån timme styck. Totalt meningslöst för alla som inte är helt hjärndöda, men man får spela med i deras spel och bara göra det. Det är trots allt dom som bestämmer om man är inskriven där.

Men sen vet jag också att individuell hänsyn kan tas om det finns speciella omständigheter. Typ att man är kriminellt belastad, eller att du har en högre utbildning men ändå av olika anledningar inte kan jobba med det du är utbildad för. Eller att du har bränt dig hos företagen i ditt närområde. Med mera.
Citera
2026-02-18, 13:02
Avstängd
Ja du är tvungen att ta vilket "skitjobb" som helst alla jobb är bra att ha om du är arbetslös!
Citera
2026-02-18, 13:34
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Efter lång tid utan arbete krävs att man är inskriven, söker och tar de jobb eller program som erbjuds för att behålla ekomiskt stöd bland annat. Innebär det att man är "tvungen att ta vilket skitjobb som helst".

Frågar åt en junior akademiker men som har senior erfarenhet av okvalificerat arbete, som har svårt att konkurrera om de "fina jobben".

Nu har jag aldrig varit långtids arbetslös, jag var arbetslös i tre månader å det var lång tid för mig. Man får inte vara kräsen, man får börja med skitjobb (om det nu finns något som heter så) å så får man arbeta sig upp.
Jag fick lära mig tidigt i livet att om man ska bli vuxen så skaffar man sig ett jobb oavsett vad det är, redan som tonåring fick jag höra det. Alla jag kände jobbade, min snart 20 åriga son jobbar på Burger king å har snart gjort det i ett år, om det är ett så kallat skitjobb vet jag inte, han jobbar iallafall. Så ta det som erbjuds så du får in en fot i arbetslivet igen å sen kan du ju söka dig vidare. Man måste börja nånstans. Lycka till.
Citera
2026-02-18, 14:20
Avstängd
Har man råd att vara högfärdig när man är arbetslös - ”fina jobb” och ”skitjobb”?
Vad har han utbildat sig till/inom och vad vill han jobba med?
Går det att hitta ett samband eller länk mellan hans arbetserfarenhet, det han studerat och vad han vill jobba med?
Citera
2026-02-18, 14:52
Avstängd
Det gäller ju först att få jobbet. Inte ens "skitjobb" är särskilt lätta att få. Det är väl ganska tydligt, med tanke på volymen av arbetslösa, som är just långtidsarbetslösa.
Citera
2026-02-18, 15:34
Medlem
Man måste ju först bli erbjuden ett jobb för att kunna ta det. Bara för att man är kvalificerad för ett jobb innebär det inte att man får det när man söker det.
Citera
2026-02-18, 16:11
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Nej, ingen kan tvinga dig att ta ett jobb om du har skäl till varför du tackar nej.

Sen kan du givetvis ta jobbet, och få sparken med flit.
Citera
2026-02-18, 19:30
Medlem
Tacksam över era svar så långt.

Vad jag förstår så har personen i fråga gjort ett antal "hundår" efter gymnasieskolan och sedan närmre medelåldern insett vikten av studier om man önskar göra "karriär" med "kontorstjänst" istället för att arbeta med reiling eller vad det nu är, "kontorsjobbet" i fråga som man aspirerar om har någon slagt koppling till det nya man önskar men svårt att ta sig in i en storstad där ungdomen och nyexade konkurrerar.
Citera
2026-02-18, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101

Nej, du får ingen hjälp med att gå in en fot på akademiska jobb. AF har inga sådana mandat utan det är helt upp till arbetsgivarna att gallra och tillsätta tjänster.

Den hjälp som finns är om du i princip bedöms som oanställningsbar då finns det vissa bidrag och praktikplatser på ok okvalificerade jobb.
Citera
2026-02-19, 07:27
Medlem
leprasjuklings avatar
Som långtidsarbetslöshet är enda saken man ska prioritera att lyckas få ett jobb, vilket som helst.

Att orera om "skitjobb" eller inte är verklighetsfrånvänt, det är som törstande i öknen fundera på om man vill ha fanta eller cola. Det handlar om att överleva.

Sanningen är att det är oerhört svårt att bli insläppt igen om man väl hunnit bli långtidsarbetslös.
Högerpropagandan om långtidsarbetslösa som lata och misslyckade gör att AG ratar dem direkt.
Som vanligt är korruption, aka "kontakter" som är enda chansen.

Sedan är det ju inte säkert att "skitjobb" är lättare att få än "kvalificerade" arbeten.
Senast redigerad av leprasjukling 2026-02-19 kl. 07:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in