Citat:
Ursprungligen postat av
wienerdog
Jag stod som tilltalad i ett brottmål i en tingsrätt. De höll huvudförhandling i detta mål (och fällde mig) utan att ha delgivit mig kallelse till denna huvudförhandling. Hovrätten rev upp detta med hänvisning till rättegångsfel, och i nästa omgång, när jag fick chansen att försvara mig, så blev jag friad (och åklagaren överklagade inte). Hela historien väckte en del rabalder på domstolen, det var väl pinsamt för de inblandade domarna - som blev informerade direkt när HUF:en inleddes om att jag inte var kallad - men ändå valde att genomföra förhandlingen. Detta var för två år sedan.
Nu har jag en civilrättslig tvist i samma tingsrätt. Jag är orolig att denna föregående historia har givit mig "dåligt rykte" (det är ju egentligen domarna som borde fått dåligt rykte) på domstolen och att det nu finns en förväntan på den som sköter den här tvisten att "sätta dit mig".
Har jag fog för att hävda att domstolen i sin helhet är jävig och processen borde flytta någon annanstans?
Rent geografiskt skulle det inte vara något större besvär för varken mig eller motparten. Vi bor båda ungefär mitt emellan två tingsrätter.
Nej, domstolen är inte jävig och har heller ingen anledning att sätta dit dig! Hur många mål tror du de har om året?