Box Browns biografier: "André the Giant: Life and Legend", "Is This Guy For Real? The Unbelievable Andy Kaufman" och "Tetris: The Games People Play" (som jag räknar som en biografi då bokens fokus är på Tetris skapare Alexey Pajitnov) tycker jag om.
Det finns otroligt många biografiska serier och jag uppskattar genren, men ibland kan böckerna nörda ner sig för mycket i vad personen åstadkommit. Jag tycker om film och "Alfred HITCHCOCK: Master of Suspense" är stundtals intressant, speciellt första delen - under barndomen och början av karriären, men efter över hundra sidor filminspelning dalade intresset.
Mer intressant tycker jag det är att följa kända personer destruktiva liv, som redan nämnda boken om André the Giant eller "Love Me Please: The Story of Janis Joplin" samt tidsandan i "Lugosi: The Rise and Fall of Hollywood's Dracula" och "Lon Chaney Speaks".
Jag söker tips på bra biografiska serier. Vilka tycker ni om?
Och allmäna diskussioner kring biografiska serier: Några biografier ni inte tycker om? Ni som läser serier, vad tycker ni om biografiska serier?
Biografier är berättelse om (verkliga) personers liv skrivna av någon annan, medan självbiografier är skapade av personen själv och tråd om självbiografiska serier finns redan:
(FB) Bra självbiografiska serier