2026-02-18, 10:35
Medlem
Man-At-Armss avatar
Box Browns biografier: "André the Giant: Life and Legend", "Is This Guy For Real? The Unbelievable Andy Kaufman" och "Tetris: The Games People Play" (som jag räknar som en biografi då bokens fokus är på Tetris skapare Alexey Pajitnov) tycker jag om.

Det finns otroligt många biografiska serier och jag uppskattar genren, men ibland kan böckerna nörda ner sig för mycket i vad personen åstadkommit. Jag tycker om film och "Alfred HITCHCOCK: Master of Suspense" är stundtals intressant, speciellt första delen - under barndomen och början av karriären, men efter över hundra sidor filminspelning dalade intresset.
Mer intressant tycker jag det är att följa kända personer destruktiva liv, som redan nämnda boken om André the Giant eller "Love Me Please: The Story of Janis Joplin" samt tidsandan i "Lugosi: The Rise and Fall of Hollywood's Dracula" och "Lon Chaney Speaks".

Jag söker tips på bra biografiska serier. Vilka tycker ni om?
Och allmäna diskussioner kring biografiska serier: Några biografier ni inte tycker om? Ni som läser serier, vad tycker ni om biografiska serier?

Biografier är berättelse om (verkliga) personers liv skrivna av någon annan, medan självbiografier är skapade av personen själv och tråd om självbiografiska serier finns redan:
(FB) Bra självbiografiska serier
Citera
2026-02-18, 10:43
Medlem
OnkelUnkass avatar
My Friend Dahmer av Derf Backderf är absolut läsvärd.

Annars måste man väl nämna Maus i såna här sammanhang, om den polska juden Vladek Spiegelmans liv och leverne under andra världskriget
Citera
2026-02-18, 10:54
Medlem
Riksreptilens avatar
Art Spiegelmans klassiker Maus handlar om hans far Vladek Spiegelmans och om hur denne överlevde Förintelsen.
Citera
2026-02-18, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
My Friend Dahmer av Derf Backderf är absolut läsvärd.

Annars måste man väl nämna Maus i såna här sammanhang, om den polska juden Vladek Spiegelmans liv och leverne under andra världskriget

Hear hear!

F ö står fortfarande "Det var en gång i Frankrike" https://www.adlibris.com/sv/bok/det-var-en-gang-i-frankrike-herr-josephs-imperium-9789186783174 som väl kan sägas vara en slags biografi om Joseph Joanovici https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Joanovici på min "måste läsa någon gång"-lista.
Citera
2026-02-19, 08:47
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Jag söker tips på bra biografiska serier. Vilka tycker ni om?
Och allmäna diskussioner kring biografiska serier: Några biografier ni inte tycker om? Ni som läser serier, vad tycker ni om biografiska serier?

Biografier är berättelse om (verkliga) personers liv skrivna av någon annan, medan självbiografier är skapade av personen själv och tråd om självbiografiska serier finns redan:
(FB) Bra självbiografiska serier

Jag tänkte på Ethel and Ernest av Raymond Briggs, som du själv nämnt i en annan tråd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethel_%26_Ernest
(FB) Tips, rekommendationer, och andra goda läsupplevelser. Snälla motivera!
Citat:
Ethel and Ernest av Raymond Briggs: I boken följer vi Raymonds föräldrars liv från dagen de träffas 1928 och deras långa äktenskap. Det är en gullig berättelse, trots att delar av boken utspelar sig under andra världskriget. Jag gillar även hur Raymond skildrar generationsklyftan med sin mor.
Senast redigerad av Ördög 2026-02-19 kl. 08:51.
Citera
2026-02-19, 10:51
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag förväntade mig liten tråd, men att intresset skulle vara så svalt förvånar och då är jag van vid att skapa trådar som resulterar i få inlägg.

Skitsamma. Fördelen med biografier jämfört med självbiografier är att biografier i regel handlar om personer som levt intressanta liv till skillnad från många serietecknare som skapar självbiografiska serier. (Det finns givetvis väldigt många guldklimpar inom självbiografier med, men serier om tecknare som känner sig orättvist behandlade tilltalar i regel inte mig).

Vidare är det kul att lära sig nytt om dåtidens kändisar, allt från även i dag välkända personer som James Joyce i Portrait of a Dubliner till mindre kända personer som Robert Capa: A Graphic Biography.

I många fall känns genren som vältecknade skvallerblaskor och jag känner mig inte direkt finkulturel när jag läser dessa böcker, mer som en kärring med papiljotter i håret, en nöjd sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag tänkte på Ethel and Ernest av Raymond Briggs, som du själv nämnt i en annan tråd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethel_%26_Ernest
(FB) Tips, rekommendationer, och andra goda läsupplevelser. Snälla motivera!
Ja, bra bok
Ethel and Ernest vill jag nog sätta i kategorin biografiska klassiker jämte redan nämnda Maus och kanske även My Friend Dahmer.
Apropå seriemördare läste jag Did You Hear What Eddie Gein Done? för några år sedan och om man inte är helt trött på karlns svinerier efter ha sett tv-serien kan jag absolut rekommendera den. Boken saknar våldsporr och är mer tragisk än hemsk.
Citera
2026-02-19, 18:51
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Robert Crumb har gjort en del fina biografiska alster i mindre skala, som Patton (om bluesmusikern Charley Patton), The Religious Experience of Philip K Dick och Jelly Roll Morton's Voodoo Curse. Kanske fungerar biografiska serier bäst när de, som dessa, begränsar sig till en kortare livsepisod eller ett tema/en stämning som fascinerar serieskaparen, och inte rör sig från vaggan till graven. Hans Kafka – en introduktion, med text av David Zane Mairowitz, kan väl också beskrivas som biografisk även om den väl mer handlar om författarskapet och inte heller är en renodlad serie.

Peter Bagge har gjort libertarianskt präglade seriebiografier över Margaret Sanger, Zora Neale Hurston och Rose Wilder Lane. Tror att jag har läst någon av dem men i brist på åtminstone hypotetisk sympati tyckte jag väl inte den var så intressant.

Maximilien le Roy gjorde en vacker serieversion av Michel Onfrays Nietzsche-studie L'innocence de devenir, serien gavs ut på svenska som Nietzsche – Att skapa sig frihet.

Ett annat tjusigt verk är Lars Fiskes och Steffen Kvernelands konstnärsbiografi Olaf G. över illustratören Olaf Gulbransson, en figur som de både beundrade och (tror jag) skrämdes av.

Kommer just nu inte på några svenska exempel (utöver rent pedagogiska produktioner) utom David Liljemarks Boltzius, ett pretentiöst verk som avsatt såväl en komplementvolym som ett operalibretto. Men nog ganska misslyckad som biografisk serie såtillvida som att den ju knappast ger någon förståelse för predikanten och hans rörelse, allt genomsyras av samma manierade absurdism och känsla av kyligt främlingskap som Liljemarks övriga serier.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2026-02-19 kl. 19:09.
Citera
2026-02-19, 19:18
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Robert Crumb har gjort en del fina biografiska alster i mindre skala, som Patton (om bluesmusikern Charley Patton), The Religious Experience of Philip K Dick och Jelly Roll Morton's Voodoo Curse. Kanske fungerar biografiska serier bäst när de, som dessa, begränsar sig till en kortare livsepisod eller ett tema/en stämning som fascinerar serieskaparen, och inte rör sig från vaggan till graven. Hans Kafka – en introduktion, med text av David Zane Mairowitz, kan väl också beskrivas som biografisk även om den väl mer handlar om författarskapet och inte heller är en renodlad serie.

Peter Bagge har gjort libertarianskt präglade seriebiografier över Margaret Sanger, Zora Neale Hurston och Rose Wilder Lane. Tror att jag har läst någon av dem men i brist på åtminstone hypotetisk sympati tyckte jag väl inte den var så intressant.

Maximilien le Roy gjorde en vacker serieversion av Michel Onfrays Nietzsche-studie L'innocence de devenir, serien gavs ut på svenska som Nietzsche – Att skapa sig frihet.

Ett annat tjusigt verk är Lars Fiskes och Steffen Kvernelands konstnärsbiografi Olaf G. över illustratören Olaf Gulbransson, en figur som de både beundrade och (tror jag) skrämdes av.

Kommer just nu inte på några svenska exempel (utöver rent pedagogiska produktioner) utom David Liljemarks Boltzius, ett pretentiöst verk som avsatt såväl en komplementvolym som ett operalibretto. Men nog ganska misslyckad som serie såtillvida som att den ju knappast ger någon förståelse för predikanten och hans rörelse, allt genomsyras av samma manierade absurdism och känsla av kyligt främlingskap som Liljemarks övriga serier.
Inte jag heller, "Tre män funna mördade i Klippan" kallas för en dokumentär serieroman och då själva brotten och dess konsekvenser är huvudfokus är det väl så men den har biografiska drag. Vi får följa mördaren, offren samt anhöriga.
Citera
2026-02-20, 17:53
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Kan också rekommendera denna.

Den första jag kommer att tänka på är Fabrizio Doris biografi om Paul Gauguin, som är visuellt inspirerad av Gauguins målningar (vilket f.ö. även Le Roys Nietzsche-album är). Finns på en radda språk men tyvärr inte svenska.

Milo Manaras två album om Caravaggio är ganska kul och burleskt äventyrliga, men knappast en tillförlitlig biografi, utan mer en ursäkt för att frossa i snygga miljöer och barockmodellers rumpor.

En biografi jag inte har läst men är nyfiken på är Le chien de Dieu av Jean Dufaux och Jacques Terpant, som handlar om Louis-Ferdinand Céline.
Citera
2026-02-21, 05:54
Avslutad
Citat:
Jag förväntade mig liten tråd, men att intresset skulle vara så svalt förvånar och då är jag van vid att skapa trådar som resulterar i få inlägg.

Måste säga att denna del av Flashback har många skarpa skribenter så det är få inlägg kanske men mycket kvaliteinlägg!

Ofta intressant att läsa här från kunniga serienördar. Nörd = kvalitestämpel.
Citera
2026-08-16, 21:50
Medlem
Ördögs avatar
Catel Muller, född 1964, verksam under namnet Catel, har tecknat biografier i serieform om bland annat danserskan och aktivisten Josephine Baker, oceanografen och upptäckaren Anita Conti och revolutionären Olympe de Gouges. Och om Goscinny och Edith Piaf!

https://www.lambiek.net/artists/c/catel.htm
https://www.catel-m.com/edition/albums-adultes/romans-graphiques/
https://www.catel-m.com/edition/albums-adultes/bandes-dessinees/
https://toobusythinkingboutcomics.blogspot.com/2015/07/on-catel-muller-jose-luis-bocquets-kiki.html

Jag har tyvärr inte läst nån av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in