2026-02-18, 10:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror ni det är vanligt att en kommuns skattesats är avgörande för var man väljer att bosätta sig?

Känner ni till någon som övergett en kommun pga skatterna?

Jag vet en person som flyttade från en högskattekommun i södra stockholm till en lågskattekommun i norra stockholm. Det här var visserligen några år sedan och då tror jag verderbörande gick från tabell 33 till tabell 26. Sju kronor lägre skatt på varje hundring blir ju trots allt en slant. 3500 mindre i skatt om man tjänar 50 tkr/mån. Ett par som tjänar 100 tkr kunde alltså spara 7 tkr netto varje månad.

Vad finns för tankar om detta? Jag undrar om inte detta bidrar till att vissa kommuner fungerar som magneter för höginkomsttagare medan andra fungerar precis tvärtom. Därefter blir allt ett självspelande piano.
Citera
2026-02-18, 10:07
Medlem
Connykrims avatar
Finns bara tabell 29-42
Citera
2026-02-18, 10:09
Medlem
Det där är en rätt förenklad kalkyl. Kommuner med låg skatt tenderar ofta att ha högre bostadspriser.

Och för övrigt: tabell 26 finns inte. Skattetabellerna ligger i spannet 29–42. Bara där faller ju exemplet lite.
Citera
2026-02-18, 10:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Finns bara tabell 29-42

Det här var flera år sedan.
Nu för tiden tycks Österåker ligga lägst på 28,65 och Vilhelmina på 35,50 och det är ju också stor skillnad.
Citera
2026-02-18, 10:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det där är en rätt förenklad kalkyl. Kommuner med låg skatt tenderar ofta att ha högre bostadspriser.

Och för övrigt: tabell 26 finns inte. Skattetabellerna ligger i spannet 29–42. Bara där faller ju exemplet lite.

Som sagt - det här var flera år sedan. Sen finns det väl ingen kommun som ligger så högt som 42? Värsta tycks vara 36.
Backar du bandet 20 år vill jag minnas att såväl Täby som Solna hade tabell 26, eller möjligen 27.
Citera
2026-02-18, 10:42
Medlem
kyrkstockens avatar
Stockholm har väl haft ganska låg kommunalskatt? Så förtjänsten att flytta ut har inte varit så stor.

Jag vill minnas att kommunalskatten mellan gbg och kungsbacka tidigare varit betydande men är i praktiken utjämnad idag.

Även skillnad i kyrkoskatt kan vara en hel procent.
Citera
2026-02-18, 11:46
Medlem
Den typiska lågskattekonmunen är ju en kvinna mmun med mestadels villor och mindre tätorter i närheten av en stor stad. Man slipper sociala problem då det inte finns några offentliga rum att "hänga" på.
Samtidigt kan dess innevånare dra nytta av den närliggande storstaden med dess utbud av kultur och nöjen. Ofta arbetar de i den närliggande storstaden.

Österåker, Lidingö, Kävlinge, Vellinge och Solna har alla det gemensamt. (Solna har väl iofs en del egna arbetsplatser) Men Kävlinge, Vellinge och Lidingö är ju utpräglade sovstäder och folk jobbar i Lund, Malmö och Stockholm.

Intressant nog verkar det inte finnas några sådana här kommuner runt Göteborg utan bara kring Stockholm och Malmö. Hur kommer det sig?
Citera
2026-02-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror ni det är vanligt att en kommuns skattesats är avgörande för var man väljer att bosätta sig?
Hur vanligt det är vet jag inte, men när jag flyttade till Stockholm på 90-talet så var tankegångarna så bland kollegor.

T ex var en villa i Älvsjö ok men inte en i Stuvsta på andra sidan kommungränsen. För Huddinge hade klart högre kommunalskatt än Stockholm. Det gjorde också att villorna i Stuvsta var billigare.
På så vis gjorde det kanske inte så mycket skillnad om man var villaägare.

För höginkomsttagare som bor i HR gör det ju skillnad. Men de lär vara få.

Det är väl i städer med många kommuner som sådana tankegångar uppstår. Den som bor i en kommun där staden ligger i kommunen i sin helhet lär aldrig ha tänkt tanken.

Däremot vet jag att andra saker kan få folk att bo i andra kommuner. Där jag växte upp var kommunen ganska kommunistisk (vilket S var på den tiden) och man gick inte med på att villaägare skulle få äga mark. Grannkommunen var mindre kommunistisk och tillät att det byggdes villor där man fick äga tomten. Och då växte det upp villakvarter vid tomtgränsen.
Citera
2026-02-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Den typiska lågskattekonmunen är ju en kvinna mmun med mestadels villor och mindre tätorter i närheten av en stor stad. Man slipper sociala problem då det inte finns några offentliga rum att "hänga" på.
Samtidigt kan dess innevånare dra nytta av den närliggande storstaden med dess utbud av kultur och nöjen. Ofta arbetar de i den närliggande storstaden.

Österåker, Lidingö, Kävlinge, Vellinge och Solna har alla det gemensamt. (Solna har väl iofs en del egna arbetsplatser) Men Kävlinge, Vellinge och Lidingö är ju utpräglade sovstäder och folk jobbar i Lund, Malmö och Stockholm.

Intressant nog verkar det inte finnas några sådana här kommuner runt Göteborg utan bara kring Stockholm och Malmö. Hur kommer det sig?

Partille och lerum?
Citera
2026-02-18, 19:02
Medlem
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/offentlig-ekonomi/finanser-for-den-kommunala-sektorn/kommunalskatterna/pong/tabell-och-diagram/hogsta-och-lagsta-kommunalskatten-2026/

De flesta kommuner som har höga skattenivåer ligger i norrland och dit flyttar man inte om det inte finns ett jobb.

Som jag ser det så i storstäderna kan man tjäna mellan 1-3 kr per hundralapp genom att flytta till rätt del av storstaden eller utanför.

Så även vid en hög inkomst så blir det inte så jättemycket pengar i skillnad. Iallafall inte så att det är ett skäl att flytta.
Citera
2026-02-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/offentlig-ekonomi/finanser-for-den-kommunala-sektorn/kommunalskatterna/pong/tabell-och-diagram/hogsta-och-lagsta-kommunalskatten-2026/

De flesta kommuner som har höga skattenivåer ligger i norrland och dit flyttar man inte om det inte finns ett jobb.

Som jag ser det så i storstäderna kan man tjäna mellan 1-3 kr per hundralapp genom att flytta till rätt del av storstaden eller utanför.

Så även vid en hög inkomst så blir det inte så jättemycket pengar i skillnad. Iallafall inte så att det är ett skäl att flytta.

Beror på vad man tjänar.

Vi tjänar 200 000 kr i månaden innan skatt i hushållet så 3% kommunalskatt blir ju 6000 kr i månaden så är ju ganska mycket pengar.
Citera
2026-02-18, 22:30
Medlem
Finns annat att titta på vid kommunbyte.
Kostnader för el, fjärrvärme, sopor mm
Gäller vid husköpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här