2026-02-18, 09:31
Medlem
Vi talar alltså inte matvaror som måste omsättas eller slängas.
Jag talar tändstickor. Har nog så många att barnen kan tända en brasa varje dag resten av sina liv. Troligtvis kommer de aldrig att användas och kanske kastas när jag dör. Eller gå i arv. Eller säljas på auktion som antikvitet.
Kostade någon hundralapp på extrapris så det spelar ingen roll.

Två andra varor jag kommer på som man borde ha några hundra kilo hemma är socker och salt.
Billigt och obegränsad livslängd.
Citera
2026-02-18, 09:40
Medlem
sommarlovs avatar
Engångständare, mens-produkter, tuggummi.
Detta var hårdvaluta under balkankrisen.
Citera
2026-02-18, 09:53
Medlem
Smekarn87s avatar
Snus
Citera
2026-02-18, 10:00
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Vi talar alltså inte matvaror som måste omsättas eller slängas.
Jag talar tändstickor. Har nog så många att barnen kan tända en brasa varje dag resten av sina liv. Troligtvis kommer de aldrig att användas och kanske kastas när jag dör. Eller gå i arv. Eller säljas på auktion som antikvitet.
Kostade någon hundralapp på extrapris så det spelar ingen roll.

Två andra varor jag kommer på som man borde ha några hundra kilo hemma är socker och salt.
Billigt och obegränsad livslängd.

Man få se till att lagra salt och socker så att de inte kan suga till sig fukt.

Vitt ris och honung har ingen utgångsdatum om det förvaras rätt.

Stearinljus

Marshall kanske så man lättare kan få en eld att ta sig om man behöver elda lite fuktiga grenar exempelvis.

Bränsle för värme, ved håller länge om det förvaras torrt.
Senast redigerad av tnem 2026-02-18 kl. 10:04.
Citera
2026-02-18, 10:01
Medlem
pn222jws avatar
Tio blandade pocketböcker - finns på en Röda Kors-butik för några kronor. Deckare, drama, dokumentärt. Dom kan man plocka fram sen som tidsfördriv vid en kris.
Citera
2026-02-18, 10:04
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Engångständare, mens-produkter, tuggummi.
Detta var hårdvaluta under balkankrisen.

Ja - tuggummi är mycket bra. Käkrörelserna i munnen är lite lugnande vid stress och oro. Det är fräscht och hungerdämpande.
Citera
2026-02-18, 10:20
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Snus
Hur får du det praktiskt taget gratis? Väldigt intresserad av ditt svar, jag väntar med spänning!

Tändstickor blir skit med tiden. Bara så ni vet.
Citera
2026-02-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Hur får du det praktiskt taget gratis? Väldigt intresserad av ditt svar, jag väntar med spänning!

Jag som dessutom inte snusar kanske missar något men håller verkligen snus i evigheter förvarat i rumstemperatur?
Citera
2026-02-18, 10:36
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:

De är kemiskt baserade så vid torrt och jämn temperatur verkar de skall klara sig i 20-30 år innan plånet i första hand ger upp enligt Tändsticksmuseet.

" Tändstickor har generellt en mycket lång hållbarhet, ofta årtionden, förutsatt att de förvaras torrt. Moderna säkerhetständstickor är gjorda av asp, vilket ger en jämn låga och en stabil konstruktion. Risken är främst att plånet (tändytan) slits ut eller att tändstickorna blir fuktiga och slutar fungera. "

Värktabletter och basal antibiotika är inte dyrt och klarar sig några år längre än vad som står på förpackningen.
Storpack av tuggummi finns även på apoteken.
Citera
2026-02-18, 10:38
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Jag som dessutom inte snusar kanske missar något men håller verkligen snus i evigheter förvarat i rumstemperatur?

Absolut inte. Däremot torr och mald råtobak att göra snus av håller riktigt länge.
Citera
2026-02-18, 11:02
Medlem
Citat:

Hur vet du det?
Citera
2026-02-18, 11:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Plastpåsar/fryspåsar. Alltså helt lufttäta påsar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in