2026-02-18, 05:06
Medlem
kraftfoders avatar
Varför vill inte klottrare att börja plugga konst?
Typ försöka ta sig in på Konstfack eller Slöjdföreningen i Göteborg?

Eller söka in på en konstkurs i alla fall?
Kanske de inte duger?
Citera
2026-02-18, 05:15
Medlem
Finns massvis sådana. Sen skiljer sig graffitin som uttrycksform när den blir laglig. Den slutar provocera och skapa reaktion vilket leder till att dess användningsområden minskar. Graffitin på gatan erhåller en samhällspåverkan som är mycket svår att förstå sig på.
Citera
2026-02-18, 05:24
Medlem
Tex nug har redan studerat på konstfack, osäker på om det är nån mer. Finns fler som har annan konstnärlig utbildning om än inte just konstfack iaf.
Citera
2026-02-18, 05:40
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Varför vill inte klottrare att börja plugga konst?
Typ försöka ta sig in på Konstfack eller Slöjdföreningen i Göteborg?

Eller söka in på en konstkurs i alla fall?
Kanske de inte duger?

Som redan sagts, det är många som gjort/gör det. Men de flesta väljer andra konstformer när de gör laglig konst eftersom laglig graffiti är skit, och går emot hela grundidén med graffiti. Och de anväder så klart sitt riktiga namn då, så om du inte vet att personen i grunden är graffitimålare så kommer du inte veta det.

De enda som lyckats behålla graffitins essens när den förflyttats från gatan till konstgallerierna är NUG, genom att göra filmer där han vandaliserar tåg eller genom att dyka upp på konstgallerier och bomba rummet han fått tilldelat hejvilt.

Och till viss del UZI när han målade tåg genom att sätta upp en canvas på tåget, gjorde en tågmålning och tog loss canvasen, rullade ihop och senare ramade in så man fick en liten bit av den riktiga tågmålningen.
Citera
2026-02-18, 06:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Som redan sagts, det är många som gjort/gör det. Men de flesta väljer andra konstformer när de gör laglig konst eftersom laglig graffiti är skit, och går emot hela grundidén med graffiti. Och de anväder så klart sitt riktiga namn då, så om du inte vet att personen i grunden är graffitimålare så kommer du inte veta det.

De enda som lyckats behålla graffitins essens när den förflyttats från gatan till konstgallerierna är NUG, genom att göra filmer där han vandaliserar tåg eller genom att dyka upp på konstgallerier och bomba rummet han fått tilldelat hejvilt.

Och till viss del UZI när han målade tåg genom att sätta upp en canvas på tåget, gjorde en tågmålning och tog loss canvasen, rullade ihop och senare ramade in så man fick en liten bit av den riktiga tågmålningen.

Jag har inte "klottrat", men jag hade inget att göra efter lumpen. Fick ett erbjudande av kommunen att "snygga till" ett valv. (Erbjudandet bara kom från "klar himmel".)

Jag skissade en bild av ledningar till en dator, alltså abstrakt konst liknande steam-punk eller "Guernica". "Makalösa maniken" kan man säga.
https://en.wikipedia.org/wiki/Guernica_(Picasso)
https://youtu.be/5dgN_T4Y-Us?list=RD5dgN_T4Y-Us

"Kör på!" sa kommun. Fick färg etc, projektet tog två veckor av juli den sommaren, arvodet blev 25.000 kr. (Bjöd min dåvarande flickvän 2 veckor på Mallis, 4-stjärningt hotell sen)

-Så jag fattar inte varför folk klottrar, man kan ju göra något av "klotter-ådran", om man är lite kreativ?

Så man kan ju "klottra" om man vet vad man gör..
Citera
2026-02-18, 08:52
Moderator
evilhoneys avatar
"Förklara att du inte har en aning om vad graffiti är utan att säga att du inte har en aning om vad graffiti är."
Din trådstart är ignorant, lika relevant som att fråga varför höjdhoppare inte bara tar en stege om de nu vill komma högt upp. Du har missat poängen helt.
Nu tänker jag dock inte lära upp dig men du kan ju läsa runt lite tex i trådarna här eller på andra håll för att förkovra dig i ämnet, du kommer märka att det är en helt egen kultur med ganska många lager. Så mycket mer än att bara producera ett vackert verk.
Citera
2026-02-18, 10:29
Medlem
kyrkstockens avatar
Vi hade ju något uppmärksammat fall med en 40-åring som åkte fast för att klottra i tunnelbanan.

Det handlar antagligen om omognad. Samma mekanismer som får "vissa" 40-åringar att leka med lego eller tycka att transformers är den bästa film som gjorts.
Citera
2026-02-18, 14:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
"Förklara att du inte har en aning om vad graffiti är utan att säga att du inte har en aning om vad graffiti är."
Din trådstart är ignorant, lika relevant som att fråga varför höjdhoppare inte bara tar en stege om de nu vill komma högt upp. Du har missat poängen helt.
Nu tänker jag dock inte lära upp dig men du kan ju läsa runt lite tex i trådarna här eller på andra håll för att förkovra dig i ämnet, du kommer märka att det är en helt egen kultur med ganska många lager. Så mycket mer än att bara producera ett vackert verk.

Du menar att klottra "KUK" på lokalbussarna etc. eller? Blir det fint då, förskönar det?
Att sabba löser inget.. Antar att jag har missat poängen totalt med klotter.
Citera
2026-02-18, 16:21
Medlem
xiebaolao666s avatar
Citat:
Du menar att klottra "KUK" på lokalbussarna etc. eller? Blir det fint då, förskönar det?

Vissa människor vill ju bara förstöra och bomba mycket, jag kan tycka att det är fint men att klottra "kuk" och sådant är ju bara barn-fasoner det har inget med graffiti att göra så återigen vad är din poäng? Klart att en tag kan försköna.
Citera
2026-02-19, 09:31
Medlem
jättemånga klottrare som läst på olika konstskolor
Citera
2026-02-23, 17:32
Medlem
Citat:

Det är helt ok att man inte förstår allt. Som någon redan skrivit så handlar graffiti om så mycket mer än bara målningen. Och det är inte samma sak som att det står "KUK" på bussen. Det finns ingen (rätta mig gärna) som haft det som tag och gjort något mera av den.

Det drivet som finns bakom tagen och målningen och allt som krävs för att den ska komma till. Alla timmar som lagts på att skissa, fixa färg, hitta ett ställe, vänta på rätt tillfälle, spana, reka, resor, inspiration, fixa foton, ett helt äventyr! Nu har det som inom många områden skett förändringar, men förr fanns inget kit att köpa eller klubb att gå med i, som det gör i idrotten, utan ville man så fick man styra upp det själv.

Hela den mystiken som finns bakom en målning längs linjen eller på tåget var för mig det som startade allt. Sen alla goda vänner man träffat är ju ett extra plus.
Citera
2026-02-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vi hade ju något uppmärksammat fall med en 40-åring som åkte fast för att klottra i tunnelbanan.

Det handlar antagligen om omognad. Samma mekanismer som får "vissa" 40-åringar att leka med lego eller tycka att transformers är den bästa film som gjorts.

Måste allt vara så sterilt och tråkigt då? Det är bara lite färg.
Vad gör du själv om dagarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in