Citat:
Ursprungligen postat av
Krullig222
Blev dumpad av min tjej i helgen och känner mig jävligt låg.
Vi hade en del bråk men jag tyckte hon var drivande i dem och att jag hållit mig lugn under våra konflikter. Hennes bild var att jag var för egocentrisk, alltid tog saker personligt och gick i försvar istället för att lyssna. Jag tyckte mest hon analyserade allt och pratade om problem hela tiden.
Hon hävdar att jag beter mig illa ofta och triggar henne med små handlingar, säger elaka saker, drar mig undan, är otrevlig vilket tids nog får henne att reagera i affekt och bli lite utav en bitch. Hon tycker att det är mitt beteende som är problemet och inte hennes reaktion på det.
Jag orkade inte lyssna på hennes dravvel och sa väl en del fula saker till henne, trodde inte det var hela världen. Hon gav mig en blick som sände kalla kårar ner för min rygg. Hon hade tappat all respekt, helt tom i ögonen var hon när hon sa "Du är inte mannen jag vill leva ihop med längre, jag drar".
Det är inte likt henne, jag vet att det är över för alltid nu. Hon skulle aldrig lämna en diskussion så om hon inte varit helt säker på sitt beslut. Jag vill bara skjuta skallen av mig, hon är allt för mig.
Är detta en klassisk relationsspiral eller handlar det bara om två personer som inte funkar ihop?
Finns det någon som fått den blick jag försöker beskriva och lyckats få sin partner tillbaka? Vad krävs?
Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Du kan låta det vila några dagar och sen hör du av dig och frågar hur hon vill ha det. Gör det tydligt från början att du gärna vill prata om det och försöka igen. Om hon säger nej så släpp det.
Sen bör du kanske fundera på om det är så bra att du ser på något som en annan person tycker är viktigt som dravel.
Du hade väl själv blivit arg/sårad om någon inte orkade lyssna på ditt dravel när det är något som är viktigt för dig?
Att säga massa fula saker till sin tjej och tro att det inte var "hela världen" är också ganska förnedrande sätt att se på sin tjej.
Jag tycker att det låter som att du har endel saker att jobba på med dig själv innan du går in i ett nytt förhållande. Om du vill att det ska hålla.
I övrigt så är hon inte "allt" för dig. Eftersom hon lämnat dig så är hon just nu inget för dig. Du är fri som fågeln och kan träffa en ny.
Du har fått ett par bra råd av Kalkryggar, men ett par synpunkter har jag.
Vänta. Vänta och se om hon tar första steget till kontakt.
Och då ska du fokusera på att lyssna, och också säga att du är beredd att ge förhållandet en ny chans.
Om hon inte tar första steget, ja då gör du det.
Nu har vi bara din bild av det hela. Det vore intressant att höra hennes syn på saken, men det går ju inte.
Jag tror, utifrån det du skriver, att ni båda har en del att jobba med, t ex impulskontroll och förståelse för och acceptans av den andres behov.
Om ni bägge blir överens om att ni vill hitta tillbaka till varandra, så rekommenderar jag kommunens familjerådgivning. Det kostar lite, men är billigare än en privat teurapeut.
M v h
RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)