2026-02-17, 22:01
Medlem
Jag har alltid tyckt att det är idiotiskt att diskmaskinen drar iväg till 2kW. Så bråttom har jag inte. Fullständig vansinnigt faktiskt.
Och nu med tariffen förstår jag det som att man VERKLIGEN inte vill ha en onödig fem minuters topp.
Kommer disk och tvätt sänkas till max 500W?
Varför är det inte redan så? Om det nu är ett problem menar jag.
Citera
2026-02-17, 22:08
Medlem
Finns ekonomiprogram idag, om du inte vill ha "bra resultat"...
Citera
2026-02-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag har alltid tyckt att det är idiotiskt att diskmaskinen drar iväg till 2kW. Så bråttom har jag inte. Fullständig vansinnigt faktiskt.
Och nu med tariffen förstår jag det som att man VERKLIGEN inte vill ha en onödig fem minuters topp.
Kommer disk och tvätt sänkas till max 500W?
Varför är det inte redan så? Om det nu är ett problem menar jag.

Tvivlar faktiskt på det, det låter lite mer som någon slags ursäkt de har att pekar på när de pungslår dig med elräkningen. Jag har svårt att se att man kan få till någon slags vettig matlagning utan att kräma ur effekt med spisen och när man väl gjort det så är nog all övrig snik med effekt i övrigt bara ett naivt försök.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Finns ekonomiprogram idag, om du inte vill ha "bra resultat"...

Om man går till överdrift kan det givetvis gå ut över resultatet, men inom rimliga gränser så är det bara en tidsfråga. Det är väl mest en fråga om att värma upp vattnet och sålänge effekten är över någon viss nivå så är det bara en tidsfråga innan det blir varmt nog.
Citera
2026-02-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Om man går till överdrift kan det givetvis gå ut över resultatet, men inom rimliga gränser så är det bara en tidsfråga. Det är väl mest en fråga om att värma upp vattnet och sålänge effekten är över någon viss nivå så är det bara en tidsfråga innan det blir varmt nog.
Ja det tar längre tid på tvättmaskinen så lite gungor och karuseller, men har hört att i diskmaskinen så finns risk för fettsamling då den då använder lägre temperatur på vattnet så det inte löses upp.
Citera
2026-02-17, 22:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Skulle gärna se en funktion att när man stängt av ugnen efter användande då helt enkelt kunna öppna luckan och köra varmluftsfläkten i kanske 20 minuter för att få ut restvärmen i rummet.
Citera
2026-02-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ja det tar längre tid på tvättmaskinen så lite gungor och karuseller, men har hört att i diskmaskinen så finns risk för fettsamling då den då använder lägre temperatur på vattnet så det inte löses upp.

Som sagt, inte lägre temperatur - längre tid för att temperaturen skall nås.
Citera
2026-02-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Som sagt, inte lägre temperatur - längre tid för att temperaturen skall nås.
På min diskmaskin så står lägre temperatur (3 eller 4 val finns) om man väljer det, men den är några år gammal, kanske på nyare att det blir samma temperatur
Citera
2026-02-17, 23:19
Medlem
Citat:
På min diskmaskin så står lägre temperatur (3 eller 4 val finns) om man väljer det, men den är några år gammal, kanske på nyare att det blir samma temperatur

Det jag menar är att det är tekniskt möjligt att göra så. Om detta bara är en svensk företeelse så är det kanske inte så att tillverkarna anpassar sig efter specifika svenska tokigheter, men det är en annan historia.
Citera
2026-02-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skulle gärna se en funktion att när man stängt av ugnen efter användande då helt enkelt kunna öppna luckan och köra varmluftsfläkten i kanske 20 minuter för att få ut restvärmen i rummet.
Behövs särskild funktion för det? Öppna luckan, ha varmluftsfunktionen igång men ställd ned termostaten på noll. Du får komma ihåg att stänga av manuellt efter 20 minuter.
Eller så lämnar du bara luckan öppen utan fläkten igång, värmen smiter förstås ut ur ugnen även då, fast lite lite långsammare.
Citera
2026-02-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Om toppen endast varar 5 minuter så är det ju inte så farligt, eftersom förbrukningen mäts per kvart.
Citera
2026-02-17, 23:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Behövs särskild funktion för det? Öppna luckan, ha varmluftsfunktionen igång men ställd ned termostaten på noll. Du får komma ihåg att stänga av manuellt efter 20 minuter.
Eller så lämnar du bara luckan öppen utan fläkten igång, värmen smiter förstås ut ur ugnen även då, fast lite lite långsammare.

Jo, skulle behövas en specialfunktion för just det men hade varit rätt bra att då kunna sprida värmen i huset så den inte går till spillo.
Problemet är gissningsvis säkerheten med att barn då kan bränna sig då inget skydd finns men för mig utan barn så hade jag gärna haft funktionen.
Citera
2026-02-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, skulle behövas en specialfunktion för just det men hade varit rätt bra att då kunna sprida värmen i huset så den inte går till spillo.
Menar du att fläkten skulle blåsa ut ur ugnen utan att ha luckan öppen?
Men varför behövs det? Värmen kommer ju hamna i bostaden ändå, även med stängd lucka, tar bara längre tid. Du har ju inte skorsten på ugnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in