2026-02-22, 19:42
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag skrev att jag skulle vilja se dig säga så till en tjej. Tycker du att ansvaret vilar olika på killar och tjejer eller har båda könen ansvar för vilken typ av situationer de sätter sig i?

Jaha, till nån random tjej bara sådär eller?

Nu vände jag mig till killar/män som uttryckte rädsla för att bli anmälda för våldtäkt.
Citera
2026-02-22, 19:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Kollade precis på reprisen på efterlyst från i Söndags.

Hasse Aro har då 2 st som han diskutera juridik med, en kvinna och en man.

Sen säger kvinnan något sjukt. Att en drabbad kvinna behöver inte mycket för att få en kille fälld för våldtäktsbrott eller åtminstone häktad fram till rättegång.

Det kan räcka med att tjejen säger till en väninna, det ska tydligen räcka för att förstöra en killes liv.

Är det verkligen så lätt?

Titta på den här videon från ett riksdagsseminarium kring samtyckeslagen. Tycker kanske att Louise Lennartssons resonemang kring bevisvärdering och trovärdighetsbedömning var intressantast. Men mycket annat också som är nyttigt att få höra. Rekommenderar den verkligen om man är intresserad av ämnet.

https://www.youtube.com/watch?v=3_jwz9MDf1w
Citera
2026-02-22, 19:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jaha, till nån random tjej bara sådär eller?

Nu vände jag mig till killar/män som uttryckte rädsla för att bli anmälda för våldtäkt.

Skulle du kunna uttrycka dig likadant till tjejer/om tjejer här på FB? I dessa trådar?
Citera
2026-02-22, 19:53
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Skulle du kunna uttrycka dig likadant till tjejer/om tjejer här på FB? I dessa trådar?

Du menar att jag ska uppmana tjejer/kvinnor att undvika killar/män överlag och inte gå utanför dörren ensamma utan att ha minst en bundsförvant med sig alltid?

Det kvittar hur kvinnor beter sig, hur de klär sig, hur fulla eller nyktra de är, osv. För de flesta blir våldtagna av någon som är bekant med dem. En pojkvän, en manlig kompis, en klasskamrat, en kollega, brorsans kompis, gympaläraren, osv.

Och när det gäller att röra sig ute på stan' på helgerna, festa, dricka osv så kommer jag aldrig uppmana tjejer att hålla sig hemma eller dricka mindre, eller bete sig annorlunda sålänge vi inte uppmanar killar detsamma. Det är liksom inte tjejer/kvinnor som är det största problemet när det gäller sexuellt våld och liknande.
Senast redigerad av Jenny9 2026-02-22 kl. 19:56.
Citera
2026-02-22, 19:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du menar att jag ska uppmana tjejer/kvinnor att undvika killar/män överlag och inte gå utanför dörren ensamma utan att ha minst en bundsförvant med sig alltid?

Det kvittar hur kvinnor beter sig, hur de klär sig, hur fulla eller nyktra de är, osv. För de flesta blir våldtagna av någon som är bekant med dem. En pojkvän, en manlig kompis, en klasskamrat, en kollega, brorsans kompis, gympaläraren, osv.

Och när det gäller att röra sig ute på stan' på helgerna, festa, dricka osv så kommer jag aldrig uppmana tjejer att hålla sig hemma eller dricka mindre, eller bete sig annorlunda sålänge vi inte uppmanar killar detsamma. Det är liksom inte tjejer/kvinnor som är det största problemet när det gäller sexuellt våld och liknande.

Du ser att det inte är så svårt att få fram att du med andra har dubbla måttstockar för killar och tjejer.
Citera
2026-02-22, 19:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Kan du byta ut ordet tjejer till killar i ditt nedanstående uttalande och vända dig till tjejerna här på FB med de orden?

Citat:
Jag skrev precis, bland annat: ha inte sex med fulla/påverkade/psykiskt sjuka tjejer 'ni' inte känner väl. Ta lite jävla egenansvar över vilka situationer 'ni' försätter er i.
Citera
2026-02-22, 20:01
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du ser att det inte är så svårt att få fram att du med andra har dubbla måttstockar för killar och tjejer.

Jag går bara efter hur verkligheten ser ut. Och det råder absolut dubbla måttstockar för killar och tjejer men inte från mitt håll.
Citera
2026-02-22, 20:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag går bara efter hur verkligheten ser ut. Och det råder absolut dubbla måttstockar för killar och tjejer men inte från mitt håll.

Så du menar alltså att tjejer inte har sex med fulla/påverkade/och kanske psykiskt sjuka killar?
Citera
2026-02-22, 20:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Kan du byta ut ordet tjejer till killar i ditt nedanstående uttalande och vända dig till tjejerna här på FB med de orden?

Det kan jag absolut göra om killar uppmanas att göra detsamma.
Citera
2026-02-22, 20:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det kan jag absolut göra om killar uppmanas att göra detsamma.

Du har ju redan uppmanat killar att göra det i den här tråden.
Citera
2026-02-22, 21:08
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Den tråkiga sanningen är att i många fall kan det inte bevisas. Då skall heller ingen kunna bli dömd.

Är det inte bara utom rimliga tvivel? Sanningen har väl aldrig varit en del av juridik?
Citera
2026-02-22, 21:12
Medlem
Citat:

Ja både unga män och kvinnor bör vara mer försiktiga när de dricker. Grabbar misshandlas ( I större utsträckning än kvinnor utsätts för våld inklusive våldtas) och för kvinnor finns det en överrisk att misshandlas och våldtas.

Alkohol är en stor bov. I 60 procent av våldtäktsfallen är GM berusad och 40 procent BO.

Men du har rätt i 75 procent av fallen som anmäls så känner GM och BO varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in