2026-02-18, 09:30
Medlem
Merwinnas avatar
Nej rör inte barnens sommarlov! Det är heligt! Det är de långa sommarloven man minns hela livet sedan... Lärarna däremot borde ju kunna sättas in några veckor på sommaren i andra verksamheter i kommunen, t.ex. dagis och fritis för de barn som måste gå på dagis och fritis på sommaren, ungdomsverksamheter, äldreboenden...

Jag tycker synd om de barn som måste gå på dagis och fritis på sommaren, men det beror ju på att deras egna föräldrar har ställt till det, i värsta fall. T.ex. genom att bli gravid med en ansvarslös typ. Varför ska samtliga barn straffas för det? Lobba hellre för en BÄTTRE dagis- och fritidsverksamhet på sommaren för de barn som måste gå där, i så fall. Idag blandas det för mycket, det kan vara så illa att ett barn inte känner ett enda barn eller en enda fröken sedan innan.

Sedan vill jag slå ett slag för kollo också, och även "sommarbarn" på landet (boende hos familjer, t.ex. bönder) är något som borde återinföras. Men sommaren ska bestå av NÅGOT ANNAT än den vanliga vardagen under året. Sommarlovet ska bestå av sommarupplevelser, gärna på landet, i naturen, i vatten...

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Lärare jobbar med ferietjänst. Dvs de har samma antal veckor semester som alla andra - 5.

Hur många har rätt att förlägga sin semester vid andra tider på året, och åka iväg då, som du säger?

Men ge dig. Lärare har landets kortaste arbetstid - både per dag och antalet arbetsdagar om året - och just därför drar det till sig många människor som helt enkelt inte vill arbeta. Det är delvis därför det ser ut som det gör i våra skolor.
Citera
2026-02-18, 13:06
Medlem
Incendios avatar
Nej, låt sommarlovet vara. Särskilt här i kalla, mörka norden behöver vi ta vara på ljus och värme. Kollar man på exempelvis ungarna i mitt fotbollslag så ser samtliga glåmiga, bleka och trötta ut efter den långa vintern(och de cirka 30% av ungarna som inte har föräldrar som tar dem till Thailand, Bali och Mexiko över sportlovet fortsätter att se ut så till maj). För egen del tyckte jag att just det att det var en så lång paus mellan årskurserna var bra. Man kunde liksom komma tillbaka som någon helt annan vid den nya terminsstarten. Det var lätt att "börja på ny kula" varje år om man ville.

Börja hellre i andra änden och underlätta för familjer att kunna ha en förälder hemma samt öka kvalitén på fritids för dem som verkligen behöver ha fritids.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in