2026-02-17, 20:13
Medlem
Politikerna är ju väldigt heta på att ändra skolan hela tiden men att göra om loven verkar man ju inte ändra på.

Sommarlovet är väldigt långt ~9-10v passar det verkligen in dagens samhälle?.

När jag var liten så gick jag inte på fritids eller något för min mamma var hemma vilket inte var helt ovanligt (80-tal).

Idag går ju dom flesta barnen på fritids ändå under sommaren så vad är poängen (förutom att lärarna ska få lång betalat semester förstås)..

Så min fråga är vad tycker ni? Är det bättre med långt sommarlov eller ta bort några veckor för att göra övriga lov längre..

Min själv när jag gick i högstadiet och päronen släpade med en på semester och man slapp 1v i skolan vilken jävla lyx det var

Nu när jag är vuxen och har barn skulle det även locka med längre lov på höst/vår så man kan dra iväg på längre semester..
Citera
2026-02-17, 20:15
Medlem
Lärare jobbar med ferietjänst. Dvs de har samma antal veckor semester som alla andra - 5.

Hur många har rätt att förlägga sin semester vid andra tider på året, och åka iväg då, som du säger?
Citera
2026-02-17, 20:18
Medlem
Kan hålla med dig, sommarlovet är väldigt långt och skulle med fördel kunna kortas ner 3 veckor, varav en vecka kan med fördel flyttas så att det finns en till ledig vecka under hösten.

Då skulle alla skoleleverna få två extra veckor i skolan och man skulle kunna skruva ner tempot en aning och även lägga in mer idrott på schemat.

En till ledig vecka sen på hösten blir ett välkommet avbrott.

Jag tror att man med fördel kan ta bort sommarledigheten före midsommar och en vecka i augusti.

Just för att föräldrar är inte lediga så lång tid.
Citera
2026-02-17, 20:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Det har varit ganska långt i Sverige länge, men man får ta i beaktande att det förr var för att hjälpa till på gården i jordbruket etc, inte för att åka till Maldiverna. Så ja varför inte korta det.

Det skulle kunna lösa både okunskap (att de kan lära sig mer), att eleverna anser sig vara under hård stress (snarare medial distraktion) och att en del fattiga tycker det är onödigt långt (de minsta kan ju ändå inte jobba under sommaren, utan ska ha lunch etc).

Internationell jämförelse, i nutid
https://www.euronews.com (med karta och färger) och även i https://sv.wikipedia.org/wiki/Sommarlov
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-02-17 kl. 20:46.
Citera
2026-02-17, 21:18
Medlem
SodaFointains avatar
Förlänga vuxnas semester med till 22 v per år. 5 för lite
Citera
2026-02-17, 23:57
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Sommarlovet är rätt långt. Barnen blir rastlösa och de flesta familjer kan inte lösa sommarlovet med sina semestrar, för veckorna/dagarna räcker inte till och det är inte alltid det fungerar att turas om under rätt veckor heller då alla inte får sin semester beviljat som man önskar. Vilket medför att barnen måste vara på fritids om ingen annan kan ställa upp, typ en morfar eller farmor eller så. Och att turas om med sina semestrar för att barnen ska slippa fritids så mycket som möjligt medför ju att familjen ändå inte kan göra någon semesterresa tillsammans. Trist det med. Barnen vill ofta så gärna ha sina sommarlov. Men det hade nog räckt med sommarlov under samma period som industrisemestern...
Citera
2026-02-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Förlänga vuxnas semester med till 22 v per år. 5 för lite

Kommer med AI många vuxna jobbar knappt idag även fast många inbillar sig att de utför jobb
Citera
2026-02-18, 00:52
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Sommarlovet är rätt långt. Barnen blir rastlösa och de flesta familjer kan inte lösa sommarlovet med sina semestrar, för veckorna/dagarna räcker inte till och det är inte alltid det fungerar att turas om under rätt veckor heller då alla inte får sin semester beviljat som man önskar. Vilket medför att barnen måste vara på fritids om ingen annan kan ställa upp, typ en morfar eller farmor eller så. Och att turas om med sina semestrar för att barnen ska slippa fritids så mycket som möjligt medför ju att familjen ändå inte kan göra någon semesterresa tillsammans. Trist det med. Barnen vill ofta så gärna ha sina sommarlov. Men det hade nog räckt med sommarlov under samma period som industrisemestern...
I stället för att vara på fritids på sommaren, kan barnen kan vara på koloni, seglarläger eller ridläger t.ex. innan och efter föräldrarnas semester.

När semestern kommer kan hela familjen vara tillsammans på semesterresan eller i sommarstugan.
Citera
2026-02-18, 02:07
Medlem
henrikos avatar
Låt barnen vara lediga. De mår bra av att bo hos farmor ett tag.
Citera
2026-02-18, 02:14
Medlem
Stiert-Munnings avatar
All ledighet borde försvinna för alla. 52 veckors arbete sju dagar i veckan så att vi kan betala maximalt med skatt och få Ordning och Reda™ i samhället. Böter på att vara glad skulle det också vara. Den som har ork att skratta jobbar inte tillräckligt hårt.
Citera
2026-02-18, 06:32
Medlem
ps870s avatar
Att korta ner det till 8 veckor känns rimligt. Som förälder tar jag vanligtvis bara 5 veckor ledigt på sommaren och även om frugan börjar eller slutar sin ledighet innan/ efter min blir det ofta några veckor som barnen är själva.
Citera
2026-02-18, 06:46
Medlem
Hamsterbolls avatar
Nej det är snarare alldeles för kort! De vackraste veckorna i augusti och september missar barnen på grund av skolplikten. Föräldrar (mammor) borde arbeta mindre så barnen får njuta av sensommaren tillsammans med sin familj.

Helt sjukt hur indoktrinerade ni är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in