2026-02-17, 18:30
Medlem
Hej!

Jag funderar på om någon har tips på hur man skulle kunna få fram följande:

Jag vill ha fram hur lång tid i % av 1/3/5/10år som en aktie har legat över MA200, alltså ackumulerad tid över MA200. Väldigt bra nyckeltal för att se en akties långsiktiga trend.

Funderar på börsdata, är det någon som fått fram detta där eller har tips på hur man skulle kunna bygga detta själv utifrån ex exporterad data från börsdata
Citera
2026-02-17, 20:52
Medlem
pn222jws avatar
Hej!
Har du MetaTrader 4 eller 5 - eller vilken handelsplattform?
Citera
2026-02-18, 00:04
Medlem
Hej!
Har inte testat metatrader men såg att det är gratis så kan ju fixa det. Finns det möjlighet att få fram det jag söker där?
Citera
2026-02-18, 00:45
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AddeRunner
Hej!
Har inte testat metatrader men såg att det är gratis så kan ju fixa det. Finns det möjlighet att få fram det jag söker där?

Ja - det finns många gratis nedladdningsbara MA program för MetaTrader. Exempelvis - https://www.mql5.com/en/code/14470

Det är ju signaler man kan välja att följa. Man ska helst börja försiktigt och se när det ger rätt köp/sälj indikationer.
Citera
2026-02-18, 11:38
Medlem
Intotherainbows avatar
I TradingView kan du koda en indikator i pinescript som beräknar vad du vill direkt i grafen. Du behöver inte ens exportera datan. Du behöver inte ens skriva koden själv, det kan du låta en ai.
Citera
2026-02-27, 01:03
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
I TradingView kan du koda en indikator i pinescript som beräknar vad du vill direkt i grafen. Du behöver inte ens exportera datan. Du behöver inte ens skriva koden själv, det kan du låta en ai.
Coolt. Det ska jag testa... eller indikerar denna MA200 bara långsiktigt trend uppåt? Det kan jag ju anta med min enda hjärncell i hjärnan också.
Citera
2026-02-27, 09:01
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Coolt. Det ska jag testa... eller indikerar denna MA200 bara långsiktigt trend uppåt? Det kan jag ju anta med min enda hjärncell i hjärnan också.

Inte alltid. Om en aktie trendar över MA200 så är möjligen trenden fortsatt uppåt, enligt MA200. Sedan kan fundamenta eller makrosiffror indikera en annan trend. Och om en aktie befinner sig under MA200 så säger det också något.

Men att riskhantera in i absurdum genom att studera alla siffror som finns gör inga pengar heller. Om det är investering du tänker göra så satsa på 15 aktier över MA200, stäng sedan förlorarna och fortsätt med vinnarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in