2026-02-17, 18:09
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Jag snusar det enda riktiga snuset som existerar, grov lös.
Till min ve och fasa så har priset kraftigt höjts efter årsskiftet. Innan kunde jag komma ner till 52 kr / dosa om jag beställde 30 dosor från den billigaste internetleverantören. Nu ligger detta fantastiska snus som billigast runt 60 kr / dosa (vid best. av 30 st).

Jag trodde först att det var Tidöregeringen som huggit mig i ryggen. För några år sedan var jag lyriskt glad när skatten sänktes och det blev några kronor billigare per dosa. Snabb googling visar att snusskatten har höjts vid årsskiftet men vid djupare läsning så var det inte med speciellt mycket. Från 432 kr per kilo till 435 kr.
Lite enkel matematik:
Skatt per g = 0.432 (2025), 0,435 (2026)
En dosa grov lös = 42 g
Skatt per dosa grov = 18,144 (2025) , 18,27 (2026)
Skillnad = 18,27 - 18,144 = 0,126

Skatten har med andra ord endast höjts med 12.6 öre per dosa. Ändå har priset ökat med nästan 8 kr.

Kan någon förklara detta och berätta om ert favoritsnus också har höjts?
Citera
2026-02-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain
Jag snusar det enda riktiga snuset som existerar, grov lös.
Till min ve och fasa så har priset kraftigt höjts efter årsskiftet. Innan kunde jag komma ner till 52 kr / dosa om jag beställde 30 dosor från den billigaste internetleverantören. Nu ligger detta fantastiska snus som billigast runt 60 kr / dosa (vid best. av 30 st).

Jag trodde först att det var Tidöregeringen som huggit mig i ryggen. För några år sedan var jag lyriskt glad när skatten sänktes och det blev några kronor billigare per dosa. Snabb googling visar att snusskatten har höjts vid årsskiftet men vid djupare läsning så var det inte med speciellt mycket. Från 432 kr per kilo till 435 kr.
Lite enkel matematik:
Skatt per g = 0.432 (2025), 0,435 (2026)
En dosa grov lös = 42 g
Skatt per dosa grov = 18,144 (2025) , 18,27 (2026)
Skillnad = 18,27 - 18,144 = 0,126

Skatten har med andra ord endast höjts med 12.6 öre per dosa. Ändå har priset ökat med nästan 8 kr.

Förmodligen av exakt samma anledning som att allt annat blivit asdyrt på senare tid.
Citera
2026-02-17, 18:13
Medlem
DenverAirports avatar
Philip Morris höjer priserna för de vet att kunderna inte klarar av att sluta konsumera produkten?
Citera
2026-02-17, 18:29
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Förmodligen av exakt samma anledning som att allt annat blivit asdyrt på senare tid.

Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Philip Morris höjer priserna för de vet att kunderna inte klarar av att sluta konsumera produkten?

Jag gjorde lite fler googlingar på ägarna som ligger bakom.
Det är "lustigt" att bakom nästan allt elände i världen så hittar man en viss typ av långnäsiga människor.

Fuck em..
Jag har nyss blandat min första batch av swedsnus robust instant. Jag är dock inte jätteimponerad av min första prilla, men "inshallah" så kommer det smaka lika bra som grov efter att det fått "mogna" i kylen en vecka.
Citera
2026-02-17, 19:03
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Inflationen? Lönerna har gått upp. Priserna på tobak från odlarna har väl också gått upp en hel del kan jag tänka mig. De kan inte göra så mycket annat än att höja priset om det hela ska gå runt. Det kan ligga en del fördröjning i detta om de har mycket på lager som de kan sälja för det gamla priset med någon gång, typ nu, måste de höja priset.
Citera
2026-02-17, 22:57
Medlem
kommer ihåg när min dosa grov (lös) kostade 1,95:- på macken men 2,25:- på konsum. Tjänade 30 öre på att ta cykelturen på ca 5 minuter tur o retur för att komma till macken till det billigare snuset.
Citera
2026-02-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
kommer ihåg när min dosa grov (lös) kostade 1,95:- på macken men 2,25:- på konsum. Tjänade 30 öre på att ta cykelturen på ca 5 minuter tur o retur för att komma till macken till det billigare snuset.

Hur längesen är detta?
Citera
2026-02-18, 16:27
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Jag gjorde lite fler googlingar på ägarna som ligger bakom.
Det är "lustigt" att bakom nästan allt elände i världen så hittar man en viss typ av långnäsiga människor.

Fuck em..
Jag har nyss blandat min första batch av swedsnus robust instant. Jag är dock inte jätteimponerad av min första prilla, men "inshallah" så kommer det smaka lika bra som grov efter att det fått "mogna" i kylen en vecka.

Har kört deras, Swedsnus, i många år. Funkar fint med rätt essenser.
Citera
2026-02-18, 16:30
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cebralpares
Hur längesen är detta?

Kan inte svara för den som skrev detta men 2,50 till 3 kronor i slutet av sjuttiotalet.

Började nog själv runt 1977
Citera
2026-02-18, 17:11
Medlem
Snus är väl inte dyrt? Tycker aldrig det varit så billigt som det är idag när man kan beställa online i från - jag vet inte hur många olika ställen.

Tricket är att man får beställa 3-5 stockar i stöten, då kommer man ner i pris per dosa. Snuset klarar sig galant i frysen. Jag betalar ungefär 220kr stocken, det tycker åtminstone jag är helt ok.

Har du testat att göra eget snus? Jag har aldrig provat själv men man har ju läst om folk som håller på med sånt, och det ska vara riktigt billigt sägs det.
Citera
2026-02-18, 17:38
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D3
Snus är väl inte dyrt? Tycker aldrig det varit så billigt som det är idag när man kan beställa online i från - jag vet inte hur många olika ställen.

Tricket är att man får beställa 3-5 stockar i stöten, då kommer man ner i pris per dosa. Snuset klarar sig galant i frysen. Jag betalar ungefär 220kr stocken, det tycker åtminstone jag är helt ok.

Har du testat att göra eget snus? Jag har aldrig provat själv men man har ju läst om folk som håller på med sånt, och det ska vara riktigt billigt sägs det.

Det blir ännu billigare om man odlar egen tobak. Gjorde ett försök nåt år sedan. Snigjävlarna förstörde alla plantorna.
Citera
2026-02-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Sen var ju dosorna på 50 gr medans idag 42 gr...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in