2026-02-17, 17:48
Medlem
HBTKuks avatar
Skalor är roliga grejor. Jag har alltid gillat skalor av olika slag. Som metod i samtal är jag även förtjust i skalfrågor, som har den unika förmågan att kvantifiera komplexa känslor. Det är enklare att gradera något på en skala än att sätta ord på det.

Skit i det.

Under min vanfring här på jorden har jag stött på många olika skalor. Häromsistanes bekantade jag mig en mycket fin skala som heter svenska melleringsskalan. Jag upptäckte denna doldis tillika pärla då jag beställde lövtunt skivad entrecote till en hotpotmiddag. På märkningen från charken stod "mellering 5+". Jag blev naturligtvis nyfiken på den skalan och kollade upp den.

Citat:
I Sverige använder vi ofta begreppet "mellering" istället för det internationella "marbling". Skalan används av svenska slakterier och producenter för att gradera det insprängda fettet i främst entrecôte och ryggbiff.

Skalan: Går normalt från 1 till 5.

5+ betyder: Att köttet har nått den högsta nivån på den svenska standardskalan och dessutom gått "utanför" – det är alltså extremt välmarmorerat för att vara svenskt kött.

En annan favorit är den klassiska bristolskalan.

Citat:
Bristolskalan används inom vården för att klassificera mänsklig avföring i sju kategorier baserat på form och konsistens. Den är ett verktyg för att mäta hur lång tid maten har tillbringat i tjocktarmen.

Skalan 1–7:
Typ 1–2: Separata hårda klumpar eller korvliknande men klumpig. (Förstoppning)

Typ 3–4: Korvliknande med sprickor på ytan eller helt slät och mjuk. (Idealiskt)

Typ 5–7: Mjuka klumpar med tydliga kanter till helt vätskeformig. (Diarré)

Vad gillar du för skalor och varför?
Citera
2026-02-21, 16:37
Medlem
HBTKuks avatar
Skalorna förtjänar mer än så här..
Citera
2026-02-21, 22:44
Medlem
pyro860s avatar
Mellering är förstås användbart när man ska äta kött, men är ingen favorit sett till skalor för egen del. Gillar µL, mM och m (meter)

Överlag gillar jag nog jämna skalor nu när jag tänker på det
Citera
2026-02-22, 23:53
Medlem
Är själv svag för logaritmiska skalor. Vi människor har svårt att första exponentiell ökning men som tur är har vi logaritmen som räddar oss.
Citera
2026-02-26, 16:56
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Mellering är förstås användbart när man ska äta kött, men är ingen favorit sett till skalor för egen del. Gillar µL, mM och m (meter)

Överlag gillar jag nog jämna skalor nu när jag tänker på det
Meterskalan är ett otippat val. Nu när du säger det är den inte så dum.
Citera
2026-02-26, 18:05
Medlem
Giant Squids avatar
Ess-moll skalan.
Helt klart underanvänd i nutid då alla bara vill stimulera sina dopaminer utan ansträngning.

E♭, F, G♭, A♭, B♭, C♭, and D♭
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in