2026-02-17, 16:47
Medlem
MarcoStars avatar
I dag kom beskedet som många väntat på - Socialdemokraterna kräver att den nya försämrade a-kassan rivs upp!

Det var 1 oktober i fjol som högerregeringens nya a-kassa trädde i kraft, som innebär en kraftig sänkning av ersättningsnivåerna ner till under socialbidragsnivå. Samtidigt har regeringen orsakat en rekordhög massarbetslöshet genom 30'000 företagskonkurser och kraftigt underfinansierade statsbidrag till kommuner och regioner, som tvingas genomföra nedskärningar och uppsägningar i hela landet till den grad att vi nu står på randen till en total samhällskollaps. Sverige har just nu EU:s tredje högsta arbetslöshet - värre än Grekland!

En hög arbetslöshet och sänkt a-kassa drabbar inte bara de arbetslösa, utan även deras släkt och vänner som tvingas ställa upp som ett ekonomiskt skyddsnät när samhällets inte räcker till - och det leder även till sänkta löner och sämre arbetsvillkor för alla på arbetsmarknaden.

Men nu sätter alltså sossarna ner foten rejält och kräver att försämringarna rivs upp. Det är arbetslösheten som ska bekämpas - inte de arbetslösa - klargjorde Ardalan Shekarabi på en pressträff i dag. Återställningen av a-kassan kan förstås genomföras efter en valseger, men sossarna ser gärna att problemet löses redan nu och lägger därför ett utskottsinitiativ i riksdagen på torsdag om saken. SD lovade innan valet att inte försämra a-kassan och hotade med att gå i oppositionen om högerregeringen genomförde försämringarna ändå. Det löftet har SD svikit, men på torsdag har de alltså möjlighet att rätta till det genom att stötta sossarnas förslag.

Kommer initiativet om att återställa a-kassan vinna gehör i riksdagen på torsdag, eller måste vi vänta till efter en socialdemokratisk valseger i höst?

S: Vi vill riva upp nya a-kassan >> (Aftonbladet)
Pressträff där S kräver att nya a-kassan rivs upp >> (Youtube)
S vill höja ersättningen i a-kassan: "Arbetslösa ska inte bekämpas" (Byggnadsarbetaren) >>
S vill riva upp nya reglerna för a-kassan (Omni) >>
Citera
2026-02-17, 16:51
Medlem
DenverAirports avatar
Så det blir sänkt A-kassa första tiden?
Citera
2026-02-17, 17:05
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Så det blir sänkt A-kassa första tiden?

Nej, de vill ta bort sänkningen av ersättningsnivåerna var 100:e dag. Det nya att a-kassan beräknas på inkomst istället för arbetad tid måste ligga kvar, för det är lagstadgat. Ersättningsnivåerna är däremot inte det och kan ändras eller tas bort direkt.
Citera
2026-02-17, 17:07
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, de vill ta bort sänkningen av ersättningsnivåerna var 100:e dag. Det nya att a-kassan beräknas på inkomst istället för arbetad tid måste ligga kvar, för det är lagstadgat. Ersättningsnivåerna är däremot inte det och kan ändras eller tas bort direkt.

Den nya A-kassan höjde ersättningen den första tiden.
Citera
2026-02-17, 17:07
Medlem
halaltarzans avatar
V är väl också med på det eller hur?

Men vad säger de andra två stollepartierna då?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-02-17 kl. 17:10.
Citera
2026-02-17, 17:19
Medlem
Vansterpartiets avatar
Enligt den tredje artikeln adresserar man ju bara hoppet från 80 till 70 inom akassan, således en väldigt begränsad del av den nya ersättningsmodellen för arbetslösa.
Citera
2026-02-17, 17:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Den nya A-kassan höjde ersättningen den första tiden.

Jag har efter de gamla reglerna och då hade man 1200 kr per dag de första 100 dagarna och sen gick det ner till 1000 kr under resten av arbetslösheten. Jag har fortfarande det.

På sossarnas kongress i våras fastställdes att ersättningen ska ligga på 80% av taket, precis som det varit historiskt. Sen ska taket förstås justeras med inflationen så att försäkringen inte urholkas.
Citera
2026-02-17, 17:51
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Jag har efter de gamla reglerna och då hade man 1200 kr per dag de första 100 dagarna och sen gick det ner till 1000 kr under resten av arbetslösheten. Jag har fortfarande det.

På sossarnas kongress i våras fastställdes att ersättningen ska ligga på 80% av taket, precis som det varit historiskt. Sen ska taket förstås justeras med inflationen så att försäkringen inte urholkas.

Du bekräftar att man får högre ersättning den första tiden med den nya A-kassan?

Du har väl varit arbetslös väldigt länge? Får du fortfarande A-kassa?
Citera
2026-02-17, 18:59
Avstängd
Man har väl alltid räknat på både inkomst och arbetat tid?

Var har du detta ifrån förresten?

"vi nu står på randen till en total samhällskollaps"
Citera
2026-02-17, 19:12
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Du bekräftar att man får högre ersättning den första tiden med den nya A-kassan?

Du har väl varit arbetslös väldigt länge? Får du fortfarande A-kassa?

Det jag vet med säkerhet är att avtrappningen är den stora försämringen, så det är viktigt att den rivs upp. En arbetslöshetsförsäkring ska förstås gälla så länge man är arbetslös. Förutsatt att man uppfyller de krav som ställs, inte tackar nej till jobb o.s.v.

Jag blev arbetslös våren 2024, men hade två arbetsvillkor inarbetade så jag har några dagar kvar med a-kassa.
Citera
2026-02-17, 19:13
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Det jag vet med säkerhet är att avtrappningen är den stora försämringen, så det är viktigt att den rivs upp. En arbetslöshetsförsäkring ska förstås gälla så länge man är arbetslös.

Jag blev arbetslös våren 2024, men hade två arbetsvillkor inarbetade så jag har några dagar kvar med a-kassa.

Sossarna vill alltså sänka A-kassan den första tiden?

Skönt.
Citera
2026-02-17, 19:14
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Sossarna vill alltså sänka A-kassan den första tiden?

Skönt.

Nej, de vill bara ta bort avtrappningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in