2026-02-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
Nej. Ploppens tydliga och enda syfte är just att jorda ned den ström som vid ett allvarligt fel skulle uppstå i den, och alltså inte vara spänningssatt i normalläget. Den är alltså inte bara någon sorts mekaniskt hinder.

Den har alltså ett mycket konkret och högst medvetet konstruerat säkerhetssyfte, och att alla stickproppar inte passar med alla uttag är just pga detta. Det ska inte gå att sätta ihop saker i en kombination som kan bli farlig.
Att modda dem på ett farligt sätt för att kunna uppnå denna farliga kombination är följaktligen ”sådär”, sett ur ett rent Darwin-perspektiv.
Såå.. jag kan såga bort den om jag vill?
Citera
2026-02-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D3
Såå.. jag kan såga bort den om jag vill?

Jajjemen. Det är tekniskt möjligt att göra en jävla massa livsfarliga saker och få det att lysa. Man kan slita bort hela uttaget och bara tvinna ihop trådarna. Faktum är att man kan såga upp ett jack direkt i kapslingen till huvudsäkringarna och bara tvinna på ändarna av lampsladden i den.

Att kvadda kapslingen till ett uttag för att bryta jorden för att få ihop en farlig kombination är väl så bra som Darwin-insats som något annat, som sagt. Vet man inte vad skyddsjorden gör så är den säkert helt onödig och bara en mekanisk miss.

Jag har avrått och förklarat skälen. Det är olagligt för att det är farligt och den har ett tydligt säkerhetssyfte. Så visst kan man kapa den.
Citera
2026-02-18, 22:11
Medlem
Citat:
Jajjemen. Det är tekniskt möjligt att göra en jävla massa livsfarliga saker och få det att lysa. Man kan slita bort hela uttaget och bara tvinna ihop trådarna. Faktum är att man kan såga upp ett jack direkt i kapslingen till huvudsäkringarna och bara tvinna på ändarna av lampsladden i den.

Att kvadda kapslingen till ett uttag för att bryta jorden för att få ihop en farlig kombination är väl så bra som Darwin-insats som något annat, som sagt. Vet man inte vad skyddsjorden gör så är den säkert helt onödig och bara en mekanisk miss.

Jag har avrått och förklarat skälen. Det är olagligt för att det är farligt och den har ett tydligt säkerhetssyfte. Så visst kan man kapa den.
Jag uppskattar dina svar i tråden, men tyvärr pratar du över mitt huvud. Det är som att du försöker prata med någon som redan vet en massa om el - och det gör inte jag. Jag försöker på ett snällt sätt att få dig att förklara saker för mig, men det verkar inte gå hem.

Kan jag, eller kan jag inte, såga bort pluppen om jag vill? Kommer det vara något problem med att stoppa i en lampa i uttaget med den bortsågade pluppen?
Citera
2026-02-18, 22:14
Medlem
Citat:
Jag uppskattar dina svar i tråden, men tyvärr pratar du över mitt huvud. Det är som att du försöker prata med någon som redan vet en massa om el - och det gör inte jag. Jag försöker på ett snällt sätt att få dig att förklara saker för mig, men det verkar inte gå hem.

Kan jag, eller kan jag inte, såga bort pluppen om jag vill? Kommer det vara något problem med att stoppa i en lampa i uttaget med den bortsågade pluppen?

Ja, man kan. Det är olagligt och livsfarligt och totalt onödigt.
Citera
2026-02-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ja, man kan. Det är olagligt och livsfarligt och totalt onödigt.

Och du får ihop fler kombinationer av uttag / stickpropp. Olagliga och farliga, som sagt.
Du lär dessutom kvadda uttaget så att det i sig själv blir farligt.
Citera
2026-02-18, 22:25
Medlem
Citat:
Och du får ihop fler kombinationer av uttag / stickpropp. Olagliga och farliga, som sagt.
Du lär dessutom kvadda uttaget så att det i sig själv blir farligt.
Nu får du bestämma dig hur fan du vill ha det. Ena gången säger du att det går, andra gången säger du att det är livsfarligt. Hur ska du ha det?

Du kanske bara är en snurrpetter som inte vet något?

Det jag vill veta är;
1 - är det farligt att såga bort pluppen? Kommer jag bli elektrifierad och dö i processen?
2 - kan jag ansluta en taklampa, trots att den inte är kompatibel med det ”nya” uttaget?
3 - kommer det bli massiv brandrisk?
Citera
2026-02-18, 22:39
Medlem
Citat:
Nu får du bestämma dig hur fan du vill ha det. Ena gången säger du att det går, andra gången säger du att det är livsfarligt. Hur ska du ha det?

Du kanske bara är en snurrpetter som inte vet något?

Det jag vill veta är;
1 - är det farligt att såga bort pluppen? Kommer jag bli elektrifierad och dö i processen?
2 - kan jag ansluta en taklampa, trots att den inte är kompatibel med det ”nya” uttaget?
3 - kommer det bli massiv brandrisk?

Sista gången: Lampjäveln kommer att lysa och du får i stickproppar som inte hör hemma i uttaget. Detta till priset av en olaglig och farlig anläggning. Beslutet är ditt.

1. Ja, det är farligt. Det föreligger en sådan risk, ja.
2. Ja, det kommer du att kunna göra. Du har tagit bort ”spärren”. Det kommer att lysa.
3. Definitivt en ökad iaf.

Man kan såga. Det kommer att funka rent tekniskt. Jag har avrått och förklarat skälen. Igen.
Adjöken.
Citera
2026-02-18, 22:50
Medlem
Citat:
Sista gången: Lampjäveln kommer att lysa och du får i stickproppar som inte hör hemma i uttaget. Detta till priset av en olaglig och farlig anläggning. Beslutet är ditt.

1. Ja, det är farligt. Det föreligger en sådan risk, ja.
2. Ja, det kommer du att kunna göra. Du har tagit bort ”spärren”. Det kommer att lysa.
3. Definitivt en ökad iaf.

Man kan såga. Det kommer att funka rent tekniskt. Jag har avrått och förklarat skälen. Igen.
Adjöken.
Tack!

Jag förstår inte varför du måste vara så kryptisk i alla dina svar. Varför inte bara svara på det jag vill veta??

Vore du en hantverkare i verkliga livet så skulle man ju aldrig anlita någon som dig som inte kan prata ut skägget och dessutom kommer med egna påståenden och tyckanden om allt. Det kanske är något du ska ta till dig för framtiden?

Men tack i alla fall, antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in