2026-02-17, 15:21
Medlem
Hallå flashback!

Jag är totalt rudis när det kommer till el och jag gillar inte att hålla på med det. Jag har precis flyttat till ny lya och så upptäckte jag att tak-kontakterna i rummen ser lite olika ut.

Jag har en variant med tre hål i, och en variant med två hål i + en ”plopp” som sticker ut. Formen på själva kontakten är detsamma, och allt övrigt ser likadant ut. Kontakten med ”ploppen” sitter i köket och den andra i hallen. Är det något särskilt att tänka på här eller?

BILD
Citera
2026-02-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D3
Jag har en variant med tre hål i, och en variant med två hål i + en ”plopp” som sticker ut. Formen på själva kontakten är detsamma, och allt övrigt ser likadant ut. Kontakten med ”ploppen” sitter i köket och den andra i hallen.

Köksuttaget är jordat så där kan du bara använda jordad armatur eller armatur med förstärkt isolering (dubbelisolering). (Stiftet är förresten jordanslutningen.)

Uttaget utan stiftet är ojordat och det är eventuellt ett kronuttag som är kopplat till två strömbrytare.
Citera
2026-02-17, 16:20
Medlem
Citat:
Hallå flashback!

Jag är totalt rudis när det kommer till el och jag gillar inte att hålla på med det. Jag har precis flyttat till ny lya och så upptäckte jag att tak-kontakterna i rummen ser lite olika ut.

Jag har en variant med tre hål i, och en variant med två hål i + en ”plopp” som sticker ut. Formen på själva kontakten är detsamma, och allt övrigt ser likadant ut. Kontakten med ”ploppen” sitter i köket och den andra i hallen. Är det något särskilt att tänka på här eller?

BILD
Den med ploppen är jordad.
Citera
2026-02-17, 18:07
Medlem
Upskattar svaren. Tack grabbar! 👍🏻

Men jag, som den elamatör jag är, begriper ju inte vad som är skillnad i praktiken mellan ett jordat och ett ojordat uttag. Kan jag såga bort pluppen om jag behöver?

Varför är köksuttaget jordat och hallen inte?
Citera
2026-02-17, 18:12
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Gamla system, nya i kraft sedan några år...
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elprodukter/produkter/stickproppar-och-uttag/dcl-uttag-och-stickproppar/
Citera
2026-02-17, 22:36
Medlem
Citat:
Upskattar svaren. Tack grabbar! 👍🏻

Men jag, som den elamatör jag är, begriper ju inte vad som är skillnad i praktiken mellan ett jordat och ett ojordat uttag. Kan jag såga bort pluppen om jag behöver?

Varför är köksuttaget jordat och hallen inte?

Nej, för höga helvete! Du kan inte såga av ”ploppen”.
Vad är det ens för idé? I så fall hade man väl hellre bytt uttaget (vilket du inte heller ska göra)?

Det är inget ovanligt att skyddsjord förekommer i enbart kök och badrum i byggnader uppförda vid en viss tid. Det är för att dessa utrymmen inte kan räknas som ”isolerat utrymme” (avser alltså elektriskt isolerat och inget annat).
Citera
2026-02-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
Nej, för höga helvete! Du kan inte såga av ”ploppen”.
Vad är det ens för idé? I så fall hade man väl hellre bytt uttaget (vilket du inte heller ska göra)?

Det är inget ovanligt att skyddsjord förekommer i enbart kök och badrum i byggnader uppförda vid en viss tid. Det är för att dessa utrymmen inte kan räknas som ”isolerat utrymme” (avser alltså elektriskt isolerat och inget annat).
Det finns olika lampkontakter, och jag har för mig att vissa passar inte med en sån plopp, därav idén. Men jag antar att man kan jacka upp lampkontakten då i värsta fall.
Citera
2026-02-18, 16:17
Medlem
Redigerat:
Skit samma …
Senast redigerad av Ajjamenassovafan 2026-02-18 kl. 16:24.
Citera
2026-02-18, 16:24
Medlem
Citat:
Det finns olika lampkontakter, och jag har för mig att vissa passar inte med en sån plopp, därav idén. Men jag antar att man kan jacka upp lampkontakten då i värsta fall.

Återigen - Om man nu har den teorin så faller det väl sig mer naturligt att byta uttag eller stickpropp innan man går lös med sågen? Men det ska man som sagt inte heller göra …

Du får ju oavsett i en ojordad lampstickpropp i ett jordat uttag så du lär inte behöva göra ngt alls. (Eller åtminstone en extraisolerad).
Senast redigerad av Ajjamenassovafan 2026-02-18 kl. 16:27.
Citera
2026-02-18, 16:25
Medlem
Och i det fall detta inte går, så är det alltså en helt avsiktlig blockering och knappast tänkt att man bara ska såga lite i för att lösa.
Citera
2026-02-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
Återigen - Om man nu har den teorin så faller det väl sig mer naturligt att byta uttag eller stickpropp innan man går lös med sågen? Men det ska man som sagt inte heller göra …

Du får ju oavsett i en ojordad lampstickpropp i ett jordat uttag så du lär inte behöva göra ngt alls. (Eller åtminstone en extraisolerad).
Jag hör vad du säger.

Jag kommer inte att byta uttaget i alla fall. Så mycket vet jag. Och det är möjligt att detta är ett icke-problem ändå beroende på vad jag hittar för lampa, jag var mest nyfiken varför jag hade två olika uttag och vad pluppen/stiftet var för något.

Men då vet jag. En plupp = ett jordat uttag.

Edit: En dum fråga men går det nån slags el i pluppen? Finns det något som hindrar att man sågar bort den/knipsar bort den? Rent hypotetiskt alltså.
Senast redigerad av R1D3 2026-02-18 kl. 16:49.
Citera
2026-02-18, 21:45
Medlem
Citat:
Jag hör vad du säger.

Jag kommer inte att byta uttaget i alla fall. Så mycket vet jag. Och det är möjligt att detta är ett icke-problem ändå beroende på vad jag hittar för lampa, jag var mest nyfiken varför jag hade två olika uttag och vad pluppen/stiftet var för något.

Men då vet jag. En plupp = ett jordat uttag.

Edit: En dum fråga men går det nån slags el i pluppen? Finns det något som hindrar att man sågar bort den/knipsar bort den? Rent hypotetiskt alltså.

Nej. Ploppens tydliga och enda syfte är just att jorda ned den ström som vid ett allvarligt fel skulle uppstå i den, och alltså inte vara spänningssatt i normalläget. Den är alltså inte bara någon sorts mekaniskt hinder.

Den har alltså ett mycket konkret och högst medvetet konstruerat säkerhetssyfte, och att alla stickproppar inte passar med alla uttag är just pga detta. Det ska inte gå att sätta ihop saker i en kombination som kan bli farlig.
Att modda dem på ett farligt sätt för att kunna uppnå denna farliga kombination är följaktligen ”sådär”, sett ur ett rent Darwin-perspektiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in