2026-02-17, 12:07
Medlem
Hej Flashback!
Jag har länge undrat en sak. Varför är det så jävla svårt att få personer att identifiera sig som feminister trots att dem har rätt värderingar, syn på kampen och stöttar frigörelsen av kvinnan(både biologiskt och könsidentiteten). Jag är själv feminist och har alltid varit. Vilket många inte förstod varför då jag är en biologisk man. Men om man börjar fråga folk vad och vart deras värderingar ligger så har många samma värderingar som oss feminister. Men ändå inte vill identifiera sig som det?
Varför tror ni det är så? Har ni några egna upplevelser kring detta?
Citera
2026-02-17, 12:10
Medlem
Jag kan bara svara för mig själv:

Jag identifierar mig inte som feminist och har aldrig gjort det. Man skulle kunna säga att jag är så mycket feminist att jag inte gör någon åtskillnad på män och kvinnor till att börja med, så för mig är feminism absurt.

Jag skulle kanske kalla mig 'humanist' om jag ansåg det viktigt med etiketter (men det gör jag inte).
Citera
2026-02-17, 12:12
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Jag vill inte begränsa mitt tyckande i allas lika värde till kön.
Citera
2026-02-17, 12:16
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Dessa individer delar inte din världsbild och ser sig lite bättre än oss andra som inte är feminister.Har ni aldrig sett deras grandiosa självbild som är allt annat än sund ?, dock har majoriteten av allt vänsterklegg en fruktansvärd rubbad självbild med en överväldigande stor dos av Napoleonkomplex.
Citera
2026-02-17, 12:33
Medlem
Fantens avatar
Problemet är ju att många som kallar sig för feminist egentligen bara är misandrister. Dom vill inte ha jämställdhet utan vill trycka ner män. Och med det i bakhuvudet så är det inte så konstigt om många, framför allt män, kanske tycker att saker som lika lön, delat föräldraansvar och liknande förvisso kanske är bra men inte vill 'vara med i en klubb' där så många medlemmar hatar dom bara för att dom råkar vara män.
Citera
2026-02-17, 12:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolakvartetten
Jag är själv feminist och har alltid varit. Vilket många inte förstod varför då jag är en biologisk man.

Det är ju ganska korkat då du idag i så fall förknippas med "dagens feminism" som inte alls egentligen har med feminism att göra. Om du faktiskt hävdar att du identifierar dig med dagens feminism så är du antingen korkad eller så tramsar du.

Det är till och med så att de riktiga feministerna hävdar att de inte kan kalla sig för feminister idag eftersom begreppet är "omdefinierat" till något som inte har med feminism att göra.

Så vad är det, tramsar du eller är du korkad?
Citera
2026-02-17, 12:48
Medlem
Citat:
Hej Flashback!
Jag har länge undrat en sak. Varför är det så jävla svårt att få personer att identifiera sig som feminister trots att dem har rätt värderingar, syn på kampen och stöttar frigörelsen av kvinnan(både biologiskt och könsidentiteten). Jag är själv feminist och har alltid varit. Vilket många inte förstod varför då jag är en biologisk man. Men om man börjar fråga folk vad och vart deras värderingar ligger så har många samma värderingar som oss feminister. Men ändå inte vill identifiera sig som det?

Problemet är att vänstern har kapat ordet "feminist". Vänsterfeminister marknadsför sig inte väl. De står och skriker "hata vita män".

På vilket sätt verkar man för jämställdhet om man samtidigt går runt och "hatar alla vita män?".

Islamister och araber som står för det mesta av förtrycket i samhället vill man inte ens beröra. Det är att gynna mörka "högerkrafter" menar man. Så man verkar bara för kvinnor i vissa avseenden och blundar för stora samhällsproblem.

Dessutom ser vänster-feminister kvinnor som offer. Offer som skall särbehandlas. Inte behandlas lika. Detta leder till kvotering och orättvis särbehandling.
Inte speciellt jämställt eller hur?

"Feminister" på högerkanten som det sällan pratas om, ser kvinnan som stark och anser istället att kvinnor ska behandlas lika som män, dvs inte bli särbehandlade. Dock hörs eller syns sällan denna kategori feminism då den konstant blir överröstad av feminister med rosa hår, näsring och hår under armarna som hellre vill hata vita män, bli särbehandlade och gulla med kvinnoförtryckande Islam.
Finns absolut inget som är jämställt i det.

Vänsterfeminister använder ofta jämställdhet som "common ground", "men om du är för jämställdhet så står du för samma sak som mig! Då är du feminist!". I själva verket är det så långt ifrån sanningen som man kan komma.

Där har du anledningen.
Senast redigerad av KetaminKajsa 2026-02-17 kl. 12:57.
Citera
2026-02-17, 12:55
Medlem
Ond.hickas avatar
Det är väl för att allt och ingenting kan vara feminism och därför är feminism, och man vill inte identifieras med något där man måste förklara och motivera vad man är, vad man inte är och varför. Orka göra feminismen till sin identitet när man behöver börja diskutera "riktig feminism från början", hen, det eventuella lönegapet, Taylor Swift, horor, lampor, TikTok och allas personliga erfarenhet av elaka kvinnor.
Citera
2026-02-17, 13:41
Medlem
Citat:
Hej Flashback!
Jag har länge undrat en sak. Varför är det så jävla svårt att få personer att identifiera sig som feminister trots att dem har rätt värderingar, syn på kampen och stöttar frigörelsen av kvinnan(både biologiskt och könsidentiteten).
/.../
Trots att jag gissningsvis uppfyller dina förväntningar på en feminist så är jag inte det. Kanske av samma anledning som många av oss inte identifierar oss som anhängare av en viss politisk inriktning/parti trots att vi kan ha en ganska stabil uppfattning om hur samhället borde styras:

1. För att feminism inte är ett väldefinierat begrepp. Det är lätt att ställa sig bakom jämställdhet (jag gör det till 100%), men åtminstone jag skäms fortfarande över ROKS-kvinnan som sa "alla män är djur" i TV på bästa sändningstid.

2. För att även om feminism skulle vara ett väldefinierat begrepp för mig så kanske det skulle betyda nåt annat för den som lyssnar på mig. Och det kan vara allt från "Gör Greta till kung" till att "Min kvinnliga chef är chef på grund av feminism och kvotering".
Citera
2026-02-17, 13:58
Medlem
Svaret för min del är Göran Persson och Gudrun Schyman. Om de är feminister så är jag det inte.
Citera
2026-02-17, 14:00
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Hej Flashback!
Varför skulle man vilja bli etiketterad av någon annan som har bestämt hur saker och ting ska definieras? Bara för att vi tycker lika så innebär det inte att jag ger dig rätten att definiera mig. Kanske överdriver du också den samhörighet som du har med all världens människor som kallar sig för feminister?
Citera
2026-02-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Varför skulle man vilja bli etiketterad av någon annan som har bestämt hur saker och ting ska definieras? Bara för att vi tycker lika så innebär det inte att jag ger dig rätten att definiera mig. Kanske överdriver du också den samhörighet som du har med all världens människor som kallar sig för feminister?

Nja samhörighet med all världens människor skulle jag inte vilja påstå mig ha. Finns många grupper som vill uttrycka sig som feminister men som har helt tappat idén om vad det är och innebär. Däremot skulle jag nog ändå vilja säga att de flesta som tror på sann jämställdhet och rättvisa ändå kan känna igen sig i varandras värderingar. Skulle inte kunna tänka mig att sätta en definition på dig. Men du har gjort det klart och tydligt att du själv inte vill ha en ”label” på dig. Så tack för gott svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in