2026-02-17, 11:57
Medlem
ICA-muppens avatar
Är det nu dags för Sverige att höja beredskapsnivån till krigsfara?

Att jag tänker såhär är pga av alla skriverier i media och snackisar på TV, i skrivande stund 2026-02-17.

Saxat citat från https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XMqBXW/must-militara-hotet-fran-ryssland-okar :

Citat:
Must ser tre tidslinjer framför sig:

På kort sikt (0–12 månader) har Ryssland ”förmåga att genomföra ett begränsat väpnat angrepp i Sveriges närområde för att markera mot eller bekämpa enstaka militära enheter och anläggningar, orsaka störningar eller slå ut civil och militär infrastruktur”. Hotet ökar gradvis under kommande år.
• På medellång sikt (3–5 år) har Ryssland ”förmåga att genomföra ett väpnat angrepp med målsättningen att bekämpa större militära enheter, ta kontroll över avgränsande områden, upprätta avgränsat luftherravälde eller genomföra en sjöblockad.
• Det kommer att ta mer än 5 år att bygga upp förmågan för ”ett väpnat angrepp med syfte att ta kontroll över stora landområden”.
Thomas Nilsson är chef för Must

Hotet kommer från Ryssland.

Jag vill i denna tråd endast diskutera:
Detta skulle väl ge regeringen andra möjligheter än idag?
Och hur skulle dessa se ut?

Ingen diskussion häri om Ukraina, det finns andra trådar för det.
Ingen diskussion om Putin eller andra ryska politiker.
Citera
2026-02-17, 12:24
Avstängd
Vi bör ha gått upp till höjd beredskap för flera år sedan. Men eftersom vi har en minoritetsregering, som vill förändra en massa inrikespolitik, så kommer en låst minoritetsregering att missgynna tidöpartierna. Riksdagens mandatfördelning är för svag för en effektiv krigsdelegation. Därför vill de inte gå upp till höjd beredskap fastän vi idag har hot både från USA och Ryssland, både från nordväst och sydöst. I dagsläget är det en förhöjd risk att USA går på oss än att Ryssland gör det. Det är även en förhöjd risk att USA går på Norden och sedan som följd av det kommer Ryssland till motreaktion för att inte tappa mark.

Sverige kan dock inte ligga i höjd beredskap för länge, utan något egentligt hot. För det tar stryk på civila funktioner såsom sjukvård och kommunal krisberedskap då dessa behöver skifta om från civil service till krigsberedskap. Men kriterierna för att gå upp i höjd beredskap är ju uppfyllda sedan en lång tid tillbaka när vi fick dessa "hybridkrig" mot oss, både som hot mot Gotland, men även hot mot vår infrastruktur.
Citera
2026-02-17, 12:31
Medlem
pn222jws avatar
Ja, det borde utöka handlingsutrymmet. Rätts- säkerheten -validiteten måste viktas mot risken att stå handlingsförlamade och passiva. Om man gör en liten jämförelse med "midsommarkrisen" 1941 - när regeringen medgav tysk tågtrafik genom Sverige, så var det en eftergiftspolitik. David böjde sig inför Goliat för att undvika att invaderas. Den "läxan" har senare setts som en smutsfläck på svensk neutralitet och diplomati. Gentemot Kreml finns ingen tanke på undfallenhet - och garantin för detta är vår egen, USA's och NATO's militärteknologi. Egentligen är det en fråga om väljarnas åsikt, som förmodligen motsvarar riksdagens (och därmed regeringens) - alltså att en sorts samlingsregering har rätt att fatta snabba nationella beslut (som får granskas av juridiska experter retroaktivt i efterhand).
Citera
2026-02-17, 12:51
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vi bör ha gått upp till höjd beredskap för flera år sedan. Men eftersom vi har en minoritetsregering, som vill förändra en massa inrikespolitik, så kommer en låst minoritetsregering att missgynna tidöpartierna. Riksdagens mandatfördelning är för svag för en effektiv krigsdelegation.

Beredskapen höjdes i februari 2022, efter Rysslands invasion av Ukraina. Det byggs upp brigader överallt och det satsas kontinuerligt på försvaret. Så det är några år sen det gjordes.
Citera
2026-02-17, 12:53
Medlem
qups avatar
Vilket jävla dravel. Klart hotet ökar iom vårt inträde i Nato. Det kunde en 3-åring räknat ut. Sverige ut ur NATO!!
Citera
2026-02-17, 13:08
Medlem
Europa sover fortfarande, man arbetar i slowmotion! När Ryssland attackerar nästa land kanske man vaknar till och börjar producera på riktigt men innan det händer så kommer det vara mer prio på annat skit.
Citera
2026-02-17, 13:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen

Att jag tänker såhär är pga av alla skriverier i media och snackisar på TV, i skrivande stund 2026-02-17.

Saxat citat från https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XMqBXW/must-militara-hotet-fran-ryssland-okar :

Jag tror det vattnas i munnen för "bankeliten" vid tanken på att skicka de nordeuropeiska männen in i krigets köttkvarn. Ersättningsbefolkningen tippar jag blir indiska män.
Jag tror även att Trump, Macron, starmer och Putin sitter i samma båt (bunker) när det sker. Det är samma bläckfisk bakom öst och väst. Men jag tippar på att 99% av högerfåren i denna tråd inte håller med mig. Ni lämmel-människor är huvudanledningen att världsondskan kommer undan med sin skit (se covidiotin). Ni kan inte tänka utanför ert regisserade politiska läger.
Citera
2026-02-17, 14:13
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen

Utvisning av misstänkta illegalister och spioner samt internering av proryssar som härjar på sociala medier vore en bra början...
Citera
2026-02-17, 14:14
Medlem
hieroboams avatar
Ja står det i media så borde försvarsmakten lyssna. De vet ju bättre.
Citera
2026-02-17, 14:18
Medlem
Galejans avatar
Nej, det är det inte. Vad tjänar MUST på den här typen av fear mongering? Det är valår. Man vill säkra feta anslag hos den nya regeringen, givetvis. Sluta vara så förbannat lättlurade, era sorgliga zombies.

Citat:
Ursprungligen postat av lasselucifer
Jag tror det vattnas i munnen för "bankeliten" vid tanken på att skicka de nordeuropeiska männen in i krigets köttkvarn. Ersättningsbefolkningen tippar jag blir indiska män.
Jag tror även att Trump, Macron, starmer och Putin sitter i samma båt (bunker) när det sker. Det är samma bläckfisk bakom öst och väst. Men jag tippar på att 99% av högerfåren i denna tråd inte håller med mig. Ni lämmel-människor är huvudanledningen att världsondskan kommer undan med sin skit (se covidiotin). Ni kan inte tänka utanför ert regisserade politiska läger.
Du har helt klart en poäng. Märk väl hur det är Väst som hela tiden hetsar och skrämmer sina egna befolkningar.
Senast redigerad av Galejan 2026-02-17 kl. 14:20.
Citera
2026-02-17, 16:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Beredskapen höjdes i februari 2022, efter Rysslands invasion av Ukraina. Det byggs upp brigader överallt och det satsas kontinuerligt på försvaret. Så det är några år sen det gjordes.

Nej, nej... Beredskapen har inte höjts juridiskt sett. Försvaret höjde sin interna beredskap och började rusta upp för olika scenarier, vilket är en helt annan diskussion. Vid den korta krisen angående Gotland var det läge för höjd beredskap pga krigsfara, men regeringen var så svag att den aldrig skulle ha kunnat driva landet ur ett krig.
Det juridiska läget "Höjd beredskap" hittar du i 15kap i kungörelsen om krig eller krigsfara samt i olika styrlagar såsom lag om skydd mot olyckor och HSL.
Citera
2026-02-17, 17:03
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Sverige är med i NATO och är dessutom helt ointressant strategiskt, Norge med sin långa kust mot Atlanten är mer intressant för en havsbaserad invasion av Europa, Danmark är dessutom intressantare då resten av Europa öppnar upp sig via land.

Vad ska Ryssen till Sverige och göra? varför skulle ryssen vilja sitta och häcka på Gotland? varför skulle Ryssen starta ett världskrig genom att militärt anfalla ett NATO-land?

Ryssen går på knäna efter Ukraina och det här känns bara som krigshets från stridspittar som vädrar morgonluft och hoppas på satsningar och anslag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in