2026-02-17, 11:07
Medlem
Hej.
Hantverkare som anlitats av vår granne hade borrat håll i köket.Vi har kontaktat styrelsen men den enda dem gjorde var att vi fick meddelande att det var otrevligt att hantverkarna orsakade skadan.Ingeg hade kommit och kollat skadan hos oss.
Finns det myndigheter som jag kan klaga över bostadsrättsforeningensstyrelse`?Och när jag har rätt att klaga överhuvudtaget.
Citera
2026-02-17, 11:10
Medlem
Så du bad dem inte komma över och kolla efter att de sa så, utan din direkta instinkt är att anmäla någonstans?
Citera
2026-02-17, 11:11
Moderator
evilhoneys avatar
Varför ska du bara klaga? Du bör prata med grannen och sen är det en fråga för era försäkringsbolag.
Citera
2026-02-17, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valtasar
Hej.
Hantverkare som anlitats av vår granne hade borrat håll i köket.Vi har kontaktat styrelsen men den enda dem gjorde var att vi fick meddelande att det var otrevligt att hantverkarna orsakade skadan.Ingeg hade kommit och kollat skadan hos oss.
Finns det myndigheter som jag kan klaga över bostadsrättsforeningensstyrelse`?Och när jag har rätt att klaga överhuvudtaget.

Är min herre utvecklingsstörd?

Varför skulle styrelsen bry sig om något som uppenbarligen är en fråga för er och er granne?

Som någon redan skrivit, kontakta era försäkringsbolag och låt dom lösa det.

Vissa människor alltså
Citera
2026-02-17, 12:38
Medlem
kalkryggars avatar
Vad säger grannen om detta efter att ni pratat med hen?

Vad säger byggfirman?
Citera
2026-02-17, 14:18
Medlem
Innerfittefetts avatar
Kontakta hantverkaren och begär att han ska fixa skadan. Hota annars med att ta dit en annan hantverkare och skicka fakturan till den som gjorde hållet
Citera
2026-02-17, 15:23
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
Är min herre utvecklingsstörd?

Varför skulle styrelsen bry sig om något som uppenbarligen är en fråga för er och er granne?

Ja, varför skulle styrelsen bry sig om att en hantverkare har orsakat skada på bostadsrättsföreningens egendom?

Självklart ska styrelsen informeras. Ett hål tvärs igenom en lägenhetsavskiljande vägg är inget som TS försäkringsbolag kommer att lägga sig i. Om det blir en försäkringsfråga så är det snarare fastighetsförsäkringen eller hantverkarens ansvarsförsäkring som blir aktuell.
Citera
2026-02-17, 16:44
Medlem
Det finns ingen myndighet som utövar tillsyn över en styrelses agerande i enskilda skadeärenden. Eftersom skadan orsakats av grannens hantverkare ligger betalningsansvaret hos hantverkaren eller grannen, inte hos föreningen. Din rätt att kräva ersättning uppstod direkt när skadan skedde; vänd dig i första hand till ditt försäkringsbolag för hjälp med skadereglering och rikta ett skadeståndskrav direkt mot grannen eller firman.
Citera
2026-02-17, 16:48
Medlem
För lite mer kontext kring TS tråd:

(FB) Grannarnas hantverkare borrade genom min vägg!
Citera
2026-02-17, 23:22
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Rubrik ändrad så att det framgår vad tråden handlar om, tidigare rubrik "Klagomål".

/Mod
Citera
2026-02-18, 10:57
Medlem
ImStillCutes avatar
Du meddelar styrelsen som skall kontakta fastighetens försäkringsbolag
samt att du kontaktar ditt försäkringsbolag då ytskiktet är skadat.

Du kommer att få ett avdrag för ålder på tapet/ färg. Den delen kräver du
grannen på eller hantverkaren, lite osäker där. Men rent krasst är det grannen som är
ansvarig.

Har själv dragit det via kronofogde och fogden hjälpte till med anmälan till
tingsrätten när han inte betalade. Det var i princip en formalitet och en räkning till han.
Citera
2026-02-18, 11:01
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valtasar
Hej.

Det är inte bostadsrättsföreningen som skall agera, det är du som skall agera.
Du har fått en skada i din bostad, kontakta ditt försäkringsbolag du skall anmäla en skada.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in