2026-02-17, 09:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Nämndemän i Iron Maiden-tröjor och åklagare i håliga kläder.

Nämndemän, domare och åklagare klär sig allt mer vardagligt i rättssalen, enligt advokat Kristofer Stahre.

– De klär sig fruktansvärt illa. Jag har suttit i mål där klienten är åtalad för allvarlig brottslighet och där nämndemän kommer in med Iron Maiden-tshirts på sig, säger han i Nyhetsdagen.

Han menar att klädseln riskerar att underminera förtroendet för rättsprocessen.

– Man ska inte klä sig sjaskigt när man dömer över folks liv och det här verkar vara ett jätteproblem för både domare och åklagare. Jag har haft åklagare som kommit in i rättssalen med tjocktröja med hål i, säger Stahre.

– Det skickar signaler att ”jag bryr mig inte” när man kommer in klädd som en hemlös.

Som lösning föreslår Stahre att Sverige inför ämbetsdräkter, så kallade kappor, för rättens aktörer – en ordning som redan finns i bland annat Norge och Danmark.

Vad tycker ni om det här förslaget?
Bör ämbetsdräkter införas i våra rättssalar?

https://www.tv4.se/artikel/7rc5OUf7CI1FATxZPuMEij/toppadvokaten-rasar-mot-iron-maiden-troejor-i-raettssalen
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-02-17 kl. 09:02.
Citera
2026-02-17, 09:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

https://www.tv4.se/artikel/7rc5OUf7CI1FATxZPuMEij/toppadvokaten-rasar-mot-iron-maiden-troejor-i-raettssalen
Om domarna kommer i T-shirt nu så måste det nog till.
Citera
2026-02-17, 09:27
Medlem
Fantens avatar
Hel och ren tycker jag räcker gott.
Citera
2026-02-17, 09:28
Medlem
Citat:

Nej, inte ämbetsdräkter, men man kan utvidga riksdagens klädesregler att omfatta all publik myndighetsutövning. Anledningen att det inte ska vara för strikt är att både folkvalda och tjänstemän i någon mån ska spegla hela befolkningen. Det är också demokrati.

”Klädsel
Den som vistas i kammaren ska ha vårdad klädsel (klädkod: udda kavaj eller mer formell). Folkdräkt får bara bäras på dagen för riksmötets öppnande.
Ytterkläder får inte tas in i kammaren.

Förklaring till klädkoden udda kavaj
Förklaringen utgör inte en del av ordningsreglerna, utan är en under arbetet med ordningsreglerna utarbetad hjälp till ledamöterna att tolka innebörden av klädkoden.

Klädkoden innebär att män ska bära kavaj till prydliga byxor, men kavajen behöver inte vara i samma tyg eller färg som byxorna. Slips är valfritt. För kvinnor innebär klädkoden prydliga byxor eller kjol och prydlig överdel, eller enklare klänning. För både kvinnor och män gäller att prydliga jeans kan bäras.”

https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/arbetet-i-riksdagen/debatter-och-beslut-i-kammaren/ordningsregler-i-kammaren/#kladsel-1
Citera
2026-02-17, 09:30
Medlem
BalduinGrollers avatar
Judas Priest är ok men jag drar gränsen vid Iron Maiden.
Citera
2026-02-17, 09:37
Medlem
Fettsugnings avatar
Han har en god poäng. Ovårdad klädsel är i vissa sammanhang respektlöst och omdömeslöst.
Citera
2026-02-17, 09:42
Medlem
blobben!!!s avatar
Med tanke på att Sverige inte har den traditionen så hade det sett ganska lustigt ut om vi började lajva engelsk rättssal med peruker och 1800-talskläder.
Citera
2026-02-17, 09:53
Medlem
Ämbetsdräkt kanske inte behövs men klädkod definitivt. Hel, ren och neutral klädsel! ( hur mycket jag än älskar Maiden så nej, den typen av merch gör sig inte i en rättssal)
Citera
2026-02-17, 09:57
Medlem
Med tanke på att de s.k. gangsteradvokaterna oftast är propert klädda så kan man kanske se t-shirt som seriöst på riktigt, som ett ställningstagande.
Citera
2026-02-17, 09:59
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Med tanke på att Sverige inte har den traditionen så hade det sett ganska lustigt ut om vi började lajva engelsk rättssal med peruker och 1800-talskläder.

Faktum är att det är tradition med ämbetsdräkt (domarkåpor o.dyl.) i Sverige. Undantaget är det senaste århundradet, så något lajv vore det inte på tal om.

/AI
Citera
2026-02-17, 10:01
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!

Men vi har heller inte en tradition av åklagare i trasig fleecjacka och nämndeman i
Brynäs t-shirt.

Kavajtvång som minsta krav kan man tycka.
Citera
2026-02-17, 10:25
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:

Ja tyvärr, eftersom problemet med att t o m en del domare klär sig som luffare har funnits i många år. Nämndemän i kortbyxor och t-shirt är inte heller ovanligt. Att åklagare också börjat klä sig som uteliggare förvånar mig inte.

Det hela handlar om den allt mera utbredda bristen på hyfs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in