2026-02-17, 08:58
Medlem
Sonny00s avatar
Jag hjälper en äldre släkting med sånt som kräver Bank-ID. Exempelvis boka vårdbesök, receptförnyelse och bankärenden. Jag gör det med personens samtycke. Hen använde tidigare bankdosa för bankärenden, men klarar inte av det längre.

Det är ju tydligen olagligt att göra det jag gör, men vilket brott handlar det om? Straffskala? Vad kan en person som jag tänkas dömas till? Jag är tidigare helt ostraffad och jag gör inget för egen vinning.
Senast redigerad av Sonny00 2026-02-17 kl. 09:10.
Citera
2026-02-17, 09:03
Medlem
Jag gör samma fast med bankdosa. Jag har förstått att det kan vara ett brott att hjälpa en äldre person på det viset men jag gör det ju enbart för att hjälpa. Det jag dock fick fram när jag pratade med banken var att om vi gör detta tillsammans, jag och min släkting så att denne är medveten och delaktig i det jag gör så ska det vara okej, då räknas det som att man hjälper till. Men det är en lite oklar gräns så man skulle lika gärna kunna bli dömd även för det.
Citera
2026-02-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Jag gör samma fast med bankdosa. Jag har förstått att det kan vara ett brott att hjälpa en äldre person på det viset men jag gör det ju enbart för att hjälpa. Det jag dock fick fram när jag pratade med banken var att om vi gör detta tillsammans, jag och min släkting så att denne är medveten och delaktig i det jag gör så ska det vara okej, då räknas det som att man hjälper till. Men det är en lite oklar gräns så man skulle lika gärna kunna bli dömd även för det.

Det är inte tillåtet. Det krävs att du har förordnande som God Man eller Förvaltare. Detta kan du ordna genom kommunen.
Citera
2026-02-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag hjälper en äldre släkting med sånt som kräver Bank-ID. Exempelvis boka vårdbesök, receptförnyelse och bankärenden. Jag gör det med personens samtycke. Hen använde tidigare bankdosa för bankärenden, men klarar inte av det längre.

Det är ju tydligen olagligt att göra det jag gör, men vilket brott handlar det om? Straffskala? Vad kan en person som jag tänkas dömas till? Jag är tidigare helt ostraffad och jag gör inget för egen vinning.

Det är inte tillåtet, inte ens om personen du hjälper sitter bredvid. Det går under rubriceringen urkundsförfalskning eller missbruk av urkund. Skaffa dig ett tillstånd som God Man genom kommunen.
Citera
2026-02-17, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är inte tillåtet. Det krävs att du har förordnande som God Man eller Förvaltare. Detta kan du ordna genom kommunen.

Det är inte tvärlätt att få när andra släktingar sitter på makten och säger att det är dom som ska lösa detta och suttit med papperen om att bli god man i flera år men inte ens skickat in dom. Vi får vänta tålmodigt på den personen, men under den tiden behöver personen hjälp då bankdosan är för svår att förstå sig på. Det mesta har vi dock lyckats få autogiro på så jag behöver inte göra så mkt numera.
Citera
2026-02-17, 09:53
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

Handlingen i sig är olaglig och det är allt du utför genom att göra den med. Det blir många grova brott på liten tid.
Citera
2026-02-17, 10:13
Medlem
immenhusens avatar
Citat:

Inte om personen är medveten och sitter med vid tillfället. Bryter jag mina handleder skall jag inte behöva en god man för att betala en räkning under tiden som händerna är gipsade.

/AI
Citera
2026-02-17, 12:02
Medlem
Barathrum50s avatar
Från någon i branschen:
Konsekvenserna blir inte juridiska. Enda som kan hända är att banken spärrar bankid och vägrar lämna ut ett nytt. Se till att ha ett backup på en annan telefon eller dylikt ifall det låser sig, så ni inte måste ta er till banken. Alternativt ha telefon med nfc-scanner och pass/nationellt id redo
Citera
2026-02-17, 12:39
Medlem
Så länge allt du gör sker med fullt samtycke, alltså att personen har full förståelse och stöd för alla handlingar du utför bör det vara lagligt. Detta kräver såklart att personen är kognitivt förmögen att ge samtycke.
Senast redigerad av derfilo999 2026-02-17 kl. 12:46.
Citera
2026-02-17, 13:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det är inte tillåtet, inte ens om personen du hjälper sitter bredvid. Det går under rubriceringen urkundsförfalskning eller missbruk av urkund. Skaffa dig ett tillstånd som God Man genom kommunen.
Vissa saker som är förbjudet gör man bara. Visst det är urkundsförfalskning. Jag var dock enda barnet/arvinge och hjälpte min förälder gratis. En gode man är inte gratis. (Föräldern var dock helt klar i huvudet ända in till slutet, vägrade bara att hålla på med internet/bank-id osv) 1177, Medicinen osv. blir komplicerat då.

Se bara till att inte tala om för någon att du gör det så är det lugnt. Åker du dit på det har du klantat dig på något sätt och någon anmält.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-02-17 kl. 13:25.
Citera
2026-02-17, 14:19
Medlem
När jag hjälpte en äldre släkting för 20ish år sen så sa hans bank att det räckte med en fullmakt på bankens blankett för att jag skulle få göra hans ärenden (via bankdosa som det var då). Jag vet inte om det här har ändrats med tiden, men det var ganska enkelt att fixa en sån fullmakt. Så prova gärna om släktingen klarar att göra ett besök på ett bankkontor tillsammans med dig.

EDIT: Jag blev så nyfiken så jag ställde mig i telefonkö till samma bank, och de tillåter inte användning av fullmaktsgivarens bankdosa idag.
Senast redigerad av gnurgberg 2026-02-17 kl. 14:49.
Citera
2026-02-17, 14:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:

På vilket sätt är det urkundsförfalskning, vad är det som är förfalskat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in