2026-02-17, 06:38
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/flest-overviktiga-i-arvidsjaur-lakaren-per-skrammande
Citat:
Arvidsjaur är den kommun i landet med flest överviktiga. Närmare 73 procent av invånarna har en hälsofarlig kroppsvikt, något som inte förvånar många Arvidsjaurbor.

– Folk är lata och tar bilen även inom samhället, säger Villjam Stenman, 18 år.
Man hör ju ofta att det är så hälsosamt och stärkande i fjällen. Är detta motbeviset? Väl medveten om att bara delar av kommunen är belägen i fjällen.
Senast redigerad av snigelslum 2026-02-17 kl. 07:23.
Citera
2026-02-17, 06:49
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/flest-overviktiga-i-arvidsjaur-lakaren-per-skrammande

Man hör ju ofta att det är så hälsosamt och stärkande i fjällen. Är detta motbeviset? Väl medveten om atr bara delar av kommunen är belägen i fjällen.

Att bo i "fjällen" eller glesbygd kortar livet med runt tio år på grund av bristande stimulans.Tycker Villjam illustrerar denna degenerering och hur snabbt den sker rätt bra, dels hur hans föräldrar valt att stava hans namn, dels med sin observation "de tar bilen" (istället för att se över hela sin boendesituation)
Citera
2026-02-17, 06:50
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Beror på förslrjningsbidragen och att de äter mest chips i hela Sverige, 2 påsar Estrella för 25kr dessutom dricker Arvidsjaurbon mest sprit och framförallt hembränt i hela landet. Höj chipspriserna och dra in på bidragen så kommer de inte kunna lata sig. En lapp ska valka renar och inte ligga o softa i en soffa.
Citera
2026-02-17, 08:00
Medlem
kyrkstockens avatar
Ni missar det intressanta. Eftersom man intervjuat en man säger han som det är.

Hade det varit en kvinna hade hon skyllt ifrån sig.

Jag tar själv bilen några 100 meter i det här djävla vintervädret (skåne).
Citera
2026-02-17, 09:46
Medlem
Tomtekukars avatar
Kyrkstocken har rätt. Män säger oftare rakt ut: ‘jag är lat’. Kvinnor får i högre grad socialt stöd för att externalisera, att vägra ta eget ansvar – väder, stress, livssituation. Det är en observerbar skillnad i ansvarstagande-retorik.
Citera
2026-02-17, 10:00
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
dessutom dricker Arvidsjaurbon mest sprit och framförallt hembränt i hela landet.

Vilket får ses som en hälsofrämjande vinst i sammanhanget, samma mängd alkohol från öl hade varit katastrofalt.
Citera
2026-02-17, 10:04
Medlem
kraftfoders avatar
Jag har inte varit i Arvidsjaur, att det är en glesort vet jag. Samt i Lappland.

Att folk tar bilen där kanske beror att det är långt till affären/samhällsservice/vänner kan kanske "göra sitt" att folk tar bilen eller snöskotern?
-Det behöver inte vara lathet per se.

En sak till:
Det är kallt där.
Inuiter/eskimåer är ganska "fetlagda".
Kan bero på gener samt att man behöver "kroppshydda" när det är kallt. Beror också på generna naturligt vis. Arvidsjaur-folk är ju inte inuiter/eskimåer, men det är kallt i Lappland..
Arv och miljö?
Senast redigerad av kraftfoder 2026-02-17 kl. 10:15.
Citera
2026-02-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Man hör ju ofta att det är så hälsosamt och stärkande i fjällen. Är detta motbeviset? Väl medveten om att bara delar av kommunen är belägen i fjällen.

Latheten visar sej även i skolresultaten. Arvidsjaurs skolelever klarar sej dåligt i nationella mätningar

Detta gäller inte för hela Norrbotten. tex har Pajala år efter år mycket höga resultat på index.
Citera
2026-02-17, 14:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nu är det knappast så att man blir av med sin övervikt för att man promenerar till Ica. Villjam har missförstått.

Det handlar till 99% om VAD OCH HUR MYCKET MAN ÄTER.
Citera
2026-02-17, 15:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nu är det knappast så att man blir av med sin övervikt för att man promenerar till Ica. Villjam har missförstått.

Det handlar till 99% om VAD OCH HUR MYCKET MAN ÄTER.

Det beror på. Det finns faktiskt länder i Europa som är mindre än Arjeplog..
Det finns bara en ICA i Arjeplog. Så man kan "trötta sig ut" i flera dagar bara för ett ICA-besök.
Citera
2026-02-17, 17:31
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Landsbygden är rejält mycket tyngre, avsaknaden av gym och långa avstånd gör att det inte blir mycket av vare sig vardagsmotion eller träning samtidigt som du tar bilen överallt och att hänga på McDonalds är det enda som finns att göra...
Citera
2026-02-17, 18:04
Avslutad
Samma trötta "råd"

"Rör på sig"

Visst, gå eller cyckla till jobbet är bra.

Men det är kost/diet som gör att man tappar i vikt.

1. Skippa måltider, har du stillasittande jobb behöver du inte en hamburgare till lunch och sedan köttfärslimpa hemma. Antingen eller.

2. Drick inte öl eller sockrad läsk.

3. Ingen fika eller snacks.

Varsågoda, gratis kostråd. Jag var uppe i 24 BMI och var TJOCK, så ja det märks hörni... Och ovan fungerar. Väckarklocka för mig var att väga mig... var 15kg över mitt "normala" plötsligt.

Fattar inte varför SVT inte vågar säga detta?

Det roliga är att det är sådan panik över smalhets och samtidigt är Sverige tjockare än någonsin.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/vara-amnesomraden/overvikt-och-obesitas/overvikt-och-obesitas-i-befolkningen/

Nu är vi dock i "post-woke" så hoppas de skärper sig.

Kolla er BMI och kör challange för att få ned, detta är tjejjerna faktiskt bra på!

Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Beror på förslrjningsbidragen och att de äter mest chips i hela Sverige, 2 påsar Estrella för 25kr dessutom dricker Arvidsjaurbon mest sprit och framförallt hembränt i hela landet. Höj chipspriserna och dra in på bidragen så kommer de inte kunna lata sig. En lapp ska valka renar och inte ligga o softa i en soffa.

Detta, det är kosten. Samt kolla statistiken.
Senast redigerad av gigglebyt3s 2026-02-17 kl. 18:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in