2026-02-17, 01:48
Medlem
HRTs avatar
Har funderat på att försöka plantera ut fasaner på min mark.
Inte direkt tänkt för jakt men kanske på sikt.
Matar andra djur, men vet att de ska hållas instängda och vänjas, innan man släpper ut dem. Att de behöver tak, och matstationer.
Någon insatt i ämnet? Jag bor på västkusten
Citera
2026-02-17, 06:26
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Matar andra djur, men vet att de ska hållas instängda och vänjas, innan man släpper ut dem. Att de behöver tak, och matstationer.

Ja de har dålig koll på markgränserna, så kommer troligast springa över till grannen och bli skjutna
Citera
2026-02-17, 06:40
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:

Skit i det.
Fasaner hör inte hemma i den svenska faunan så det är som att införa en invasiv art.
Borde vara lika förbjudet som att släppa ut en hjord gnuer.
Att du bor på västkusten hör inte hit, det är bara skryt.
Citera
2026-02-17, 06:50
Medlem
Citat:
Inte heller så insatt. Men ska du göra det så satsa på rapphöns. Till skillnad från fasan hör de hemma i svensk natur.
Citera
2026-02-17, 07:45
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Frågan du först måste finna svar på är varför det inte redan finns fasaner och rapphöns på dina marker.

Fasaner och rapphöns är förlorare i det moderna jordbruket. problemet för dessa arter är att man numera tidigarelagt slåttern, så man slår första gången redan i juni. då hinner de inte häcka innan slåttern, vilket de gjorde under 18-1900-talen, då man oftast inte slog vallarna förrän ett gott stycke in i juli.

Skall du bli framgångsrik i dina utplanteringsförsök, måste du bruka dina marker med gammaldags metoder. (Det betyder inte att du måste gå tillbaka till lie och räfsa).

Rapphöns har jag ingen erfarenhet av, men fasaner är extrema borymmare och behöver till skillnad från exempelvis änder, ingen introduktion i hur de ska klara sig själva.
Citera
2026-02-17, 11:14
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Skit i det.
Fasaner hör inte hemma i den svenska faunan så det är som att införa en invasiv art.

Va?
Det är väldigt sällan jag ser några numera, men när jag var ung och bodde i Småland (Tjust) fanns det gott om fasaner.
Varför hör de inte hemma i Sverige?

/VV
Citera
2026-02-17, 11:43
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Va?
Det är väldigt sällan jag ser några numera, men när jag var ung och bodde i Småland (Tjust) fanns det gott om fasaner.

/VV

Att de bott här länge gör dem inte mindre invasiva.
Citera
2026-02-17, 11:47
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Va?

/VV
Fasanen härstammar från Asien och planterades ut här för jakten på 1800 talet.
Citera
2026-02-17, 16:16
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Fasanen härstammar från Asien och planterades ut här för jakten på 1800 talet.

Var det så?
Vi hyrde av en tvättäkta Baron faktiskt. Var det han som tog dit dom?
Citera
2026-02-17, 16:41
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Frågan du först måste finna svar på är varför det inte redan finns fasaner och rapphöns på dina marker.

Fasaner och rapphöns är förlorare i det moderna jordbruket. problemet för dessa arter är att man numera tidigarelagt slåttern, så man slår första gången redan i juni. då hinner de inte häcka innan slåttern, vilket de gjorde under 18-1900-talen, då man oftast inte slog vallarna förrän ett gott stycke in i juli.

Skall du bli framgångsrik i dina utplanteringsförsök, måste du bruka dina marker med gammaldags metoder. (Det betyder inte att du måste gå tillbaka till lie och räfsa).

Rapphöns har jag ingen erfarenhet av, men fasaner är extrema borymmare och behöver till skillnad från exempelvis änder, ingen introduktion i hur de ska klara sig själva.

Jag vet att de som säljer säger att de måste alltid matas på matstationer.
Så på så sätt krävs ingen större förändring. Har en del öppna ytor, grusvägar och sjö däremot inga åkrar. Grannen har dock
Citera
2026-02-17, 16:42
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Inte heller så insatt. Men ska du göra det så satsa på rapphöns. Till skillnad från fasan hör de hemma i svensk natur.

ok ja det ska jag tänka på, får se hur de blir om det ens blir något
Citera
2026-02-17, 16:44
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Skit i det.

haha okej..tänkte snarare att fasaner inte direkt finns naturligt i min del av landet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in