2026-02-17, 00:58
Medlem
Var höjdpunkten av punken slutet på 70 talet med band som Sex Pistols, The Clash och The Ramones med mera? Här i Sverige hade vi Ebba Grön.

Den var en revolt mot samhället mot det som var kommersiellt och det som var det klassiska normala så att säga.

Var tog punken vägen eller den gav upphov till andra subgenrer?

Bara en kul frågeställning så behöver ej vara otrevliga tack.

Finns det några gamla punkare här som kan berätta hur det var på den tiden när det begav sig?
Senast redigerad av Tekkenisthegame10 2026-02-17 kl. 01:25.
Citera
2026-02-17, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Var höjdpunkten av punken slutet på 70 talet med band som Sex Pistols, The Clash och The Ramones med mera? Här i Sverige hade vi Ebba Grön.

Den var en revolt mot samhället mot det som var kommersiellt och det som var det klassiska normala så att säga.

Bara en kul frågeställning så behöver ej vara otrevliga tack.

Finns det några gamla punkare här som kan berätta hur det var på den tiden när det begav sig?

Jag var punkare på 90-talet. Eller ja, hangaround kanske, såg aldrig någon anledning till att vara ett drägg. Punken var på många sätt utdöende och hade genomgått en förändring då.

Jag menar att det då fanns två subkulturer bland punkarna. Anarkisterna och vänsterpunkarna. "Skit i allt"-attityden var rätt ovanlig men det var där de mer intressanta punkarna fanns och de jag drogs åt. Vänsterideérna hade tagit över och jag tror de flesta tänkte sig punken som vänster under den tiden, vi såg dem som posörer.

En rätt intressant sak är att de som.var punkare i högre utsträckning än genomsnittet idag har högre utbildning och högre befattningar i samhället. Själv tycker jag inte det är så märkligt, har nog aldrig träffat så intelligenta och fritänkande människor som jag gjorde under den tiden.
http://tidskriftenarkiv.se/index.php/hem/article/view/2000-6217.1.5/html

Trallpunken finns väl till viss del kvar, men blev vänster. När allt annat i samhället är vänster finns det inget provokativt kvar och det dog ut. Jag undrar om inte de som på 90-talet hade blivit punkare idag söker sig långt ut på högerkanten istället. Det är den nya revolten.
Senast redigerad av parseaus 2026-02-17 kl. 06:35.
Citera
2026-02-17, 06:34
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
90 talet vilket är närmare 25 år sen så punk är fossilt kan man säga
Citera
2026-02-17, 08:51
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Punken lever och har knoppats av till massa subgenrers.
Citera
2026-02-17, 08:51
Medlem
Fantens avatar
Punk som livsåskådning finns givetvis kvar.
Citera
2026-02-17, 10:02
Medlem
MyJustices avatar
1978 .
48 år sen !!!!
Citera
2026-02-17, 10:10
Medlem
Jag är punkare på 25 år och har lyssnat på det sedan 10 års ålder och javisst jag kan hålla med om att punken inte längre är rikskänd direkt. Men död är den synnerligen inte. Finns otroligt många stora band men också många mindre band både här i Sverige och i omvärlden.
Dock finns det inte många band som gör punk på ”det gamla viset” då punken blivit hårdare, snabbare och tar upp betydligt modernare problem som social rättvisa, anti parlamentarism, hbtqi+ frågor med mera. Vilket är precis vad punken ska handla om och då menar jag att det ska vara slagkraft och politiskt.
Några band jag kan rekommendera för den som är intresserad: Katthem, massgrav, psykofant, Deppa (mer 80-tals inspirerat).
Citera
2026-02-17, 13:00
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
1978 .
48 år sen !!!!

Ja "Pistolerna" upplöstes då efter sin amerikaturné, The Clash slängde in handuken -86 men Exploited kör väl fortfarande på?
Citera
2026-02-17, 19:55
Medlem
kyrkstockens avatar
Vi fick ju massa amerikanska poppunkband under 90-talet lite förvånande.

Inte att det var poppunk, för det var ju även ramones redan från början, utan att vi över huvud taget fick en våg av punk från USA som egentligen missade engelsmännens revival.
Citera
2026-02-17, 20:06
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Punken satte stopp för disco-mania och förädlades till bl.a. NWOBHM, Motörhead?
Citera
2026-02-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vi fick ju massa amerikanska poppunkband under 90-talet lite förvånande.

Inte att det var poppunk, för det var ju även ramones redan från början, utan att vi över huvud taget fick en våg av punk från USA som egentligen missade engelsmännens revival.

Ja Green Day och Offspring kom ju på 90 talet.
Citera
2026-02-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Punken satte stopp för disco-mania och förädlades till bl.a. NWOBHM, Motörhead?

Jag har alltid tyckt att Maiden som var med NWOBHM var lite punk i början med Paul Dianno
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in