Citat:
Ursprungligen postat av
Tekkenisthegame10
Var höjdpunkten av punken slutet på 70 talet med band som Sex Pistols, The Clash och The Ramones med mera? Här i Sverige hade vi Ebba Grön.
Den var en revolt mot samhället mot det som var kommersiellt och det som var det klassiska normala så att säga.
Var tog punken vägen eller den gav upphov till andra subgenrer?
Bara en kul frågeställning så behöver ej vara otrevliga tack.
Finns det några gamla punkare här som kan berätta hur det var på den tiden när det begav sig?
Jag var punkare på 90-talet. Eller ja, hangaround kanske, såg aldrig någon anledning till att vara ett drägg. Punken var på många sätt utdöende och hade genomgått en förändring då.
Jag menar att det då fanns två subkulturer bland punkarna. Anarkisterna och vänsterpunkarna. "Skit i allt"-attityden var rätt ovanlig men det var där de mer intressanta punkarna fanns och de jag drogs åt. Vänsterideérna hade tagit över och jag tror de flesta tänkte sig punken som vänster under den tiden, vi såg dem som posörer.
En rätt intressant sak är att de som.var punkare i högre utsträckning än genomsnittet idag har högre utbildning och högre befattningar i samhället. Själv tycker jag inte det är så märkligt, har nog aldrig träffat så intelligenta och fritänkande människor som jag gjorde under den tiden.
http://tidskriftenarkiv.se/index.php/hem/article/view/2000-6217.1.5/html
Trallpunken finns väl till viss del kvar, men blev vänster. När allt annat i samhället är vänster finns det inget provokativt kvar och det dog ut. Jag undrar om inte de som på 90-talet hade blivit punkare idag söker sig långt ut på högerkanten istället. Det är den nya revolten.