2026-02-16, 21:13
Medlem
Det verkar väl vara mer eller mindre officiellt nu att Sverige kommer att införa ett medborgarskapsprov i samhällskunskap till hösten, med ett kommande språktest under 2027.

Hittade ingen officiell information ännu men enligt förslag från utredningen och nu senast med information från Göteborgs universitet verkar de ta inspiration från Danmark och USA i utformningen.

Gjorde ett övningsprov som fanns på den här sajten men vet inte riktigt vad det mina kunskaper i det kommer att tillföra i min integration.

https://www.medborgarskaps-prov.se/ovningsprov

Vad säger juryn? Bu eller bä? Fördelar, nackdelar?
Citera
2026-02-16, 21:25
Medlem
Dimpens avatar
Gjorde testet och klarade det med alla rätt.

Finns motsvarande prov i andra länder för utlänningar (ex. vis svenskar) som emigrerat?
Senast redigerad av Dimpen 2026-02-16 kl. 21:44.
Citera
2026-02-16, 21:28
Medlem
Glostrups avatar
Bra, men det borde vara betydligt svårare och mer omfattande än testfrågorna. Det krävs 52 rätt av 65 frågor för att ta körkort, sajten för medborgarskapsprovet indikerar att prover kan komma att bli 30-40 frågor. Det är alldeles för få frågor; jag tycker att någonstans mellan 100 och 120 frågor vore rimligt, med 90% rätt som krav.

Prover ska självklart inte vara gjort försatt folk ska misslyckas, men det bör heller inte vara gjort för att alla ska klara det. Poängen bör vara att det ska krävas en aktiv insats för att klara provet, för vad är annars poängen med att ha det?
Citera
2026-02-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blazefoley
Det verkar väl vara mer eller mindre officiellt nu att Sverige kommer att införa ett medborgarskapsprov i samhällskunskap till hösten, med ett kommande språktest under 2027.

Hittade ingen officiell information ännu men enligt förslag från utredningen och nu senast med information från Göteborgs universitet verkar de ta inspiration från Danmark och USA i utformningen.

Gjorde ett övningsprov som fanns på den här sajten men vet inte riktigt vad det mina kunskaper i det kommer att tillföra i min integration.

Tycker det är bra, på tiden Sverige ställer krav och inte ger och ger och ger. Det är bara rätt att det krävs nån slags motprestation för att få bo här och ett medborgaskapsprov är en del av den resan. Vet du inte namnet på huvudstaden i landet du ska bo i, eller vilket språk som talas, vem som grundade landet eller vilken abrahimitisk religion som haft en betydande roll i samhället ska du inte bo här. Dessa simpla frågor är det absolut minsta man kan begära att en migrant som vill bo här ska kunna. Det säger ju lite om hur insatt du är i samhället du vill leva i om du har koll på dessa basala grejerna = integration underlättas om du vet mer om det samhället du vill integreras i. Har du inte koll på dessa saker vill du inte veta eller är rent av inkompetent = icke-integrerbar. Eller svårare att integrera.
Det säger ju sig självt. Vet du något om ett visst samhälle, vilken grund det vilar på osv har du bredare förståelse för dess funktion och kan fungera bättre i det.

Om jag t.ex. vill migrera till ett annat land tar jag reda på det nödvändiga innan jag kommer dit. Inte svårare än så.

Det jag undrar är hur provet ska utformas för analfabeter som inte kan läsa? En röst läser upp frågorna på svenska? För ett av kraven borde väl vara att de ska kunna svenska för ett medborgaskap?
Citera
2026-02-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Bra, men det borde vara betydligt svårare och mer omfattande än testfrågorna. Det krävs 52 rätt av 65 frågor för att ta körkort, sajten för medborgarskapsprovet indikerar att prover kan komma att bli 30-40 frågor. Det är alldeles för få frågor; jag tycker att någonstans mellan 100 och 120 frågor vore rimligt, med 90% rätt som krav.

Prover ska självklart inte vara gjort försatt folk ska misslyckas, men det bör heller inte vara gjort för att alla ska klara det. Poängen bör vara att det ska krävas en aktiv insats för att klara provet, för vad är annars poängen med att ha det?

Håller med till 100 %. Vill man leva här får man visa upp hur pass intresserad man är att integrera sig till det nya samhället.
Citera
2026-02-16, 21:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazefoley

För få, och för enkla frågor.

Något krav måste vi ha på folk som vill bosätta sig i Sverige.
Citera
2026-02-16, 21:51
Medlem
Full-Retards avatar
Det där provet är ju en lam testballong.

Fråga nummer 1 borde vara, "Vilken lag anser du vara högst? Sveriges Rikes Lag och kulturella seder och bruk eller Islam?"

Där kan man sålla bort en hel drös med inkompatibla personer som inte har något i Sverige att göra alls
Citera
2026-02-16, 22:24
Avstängd
Merwinnas avatar
Det fick jag alla rätt på, och hemskt vore det väl annars! Ja jag tycker att det är relevanta frågor och på rätt nivå. Det här borde alla vuxna som lever i Sverige (ja förutom begåvningshandikappade personer, då) känna till.

(Fast det fanns ett fel. Skatten går ÄVEN till kungafamiljen.)
Citera
2026-02-23, 16:40
Medlem
Citat:

Tror inte det här är ett officiellt test dock utan något nån slängt ihop. Men återstår att se.
Citera
2026-02-24, 22:01
Medlem
Citat:
... men det bör heller inte vara gjort för att alla ska klara det. ...

Det är inte så man utformar prov i Sverige, kolla på frisläppta nationella prov. Man gör prov med så låga gränser att alla ska klara dem. Att inte klara NP i grundskolan och gymnasieskolan är en prestation i sig - man måste missuppfatta allt som har gåtts igenom på lektionerna.
Citera
2026-02-24, 22:06
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Det är inte så man utformar prov i Sverige, kolla på frisläppta nationella prov. Man gör prov med så låga gränser att alla ska klara dem. Att inte klara NP i grundskolan och gymnasieskolan är en prestation i sig - man måste missuppfatta allt som har gåtts igenom på lektionerna.
Jag förstår att du raljerar, men förhoppningsvis sätts ribban högre än i testprovet. Tyvärr tror jag inte att alla svenskar ens skulle klara testprovet, och om det blev svårare så skulle garanterat halva Flashbacks användare som postar om svensk politik falla under godkäntnivån.
Citera
2026-02-24, 22:29
Medlem
Graavargs avatar
Jag tycker man borde utvidga provet så att svenska medborgare måste ha lika många rätt som invandrare för att få rösta i Sverige.

Klarar man inte den nivån ska man tammefan inte vara med och besluta om nästa regering, då är man för okunnig för att få rösta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in