Citat:
Ursprungligen postat av
blazefoley
Det verkar väl vara mer eller mindre officiellt nu att Sverige kommer att införa ett medborgarskapsprov i samhällskunskap till hösten, med ett kommande språktest under 2027.
Hittade ingen officiell information ännu men enligt förslag från utredningen och nu senast med information från Göteborgs universitet verkar de ta inspiration från Danmark och USA i utformningen.
Gjorde ett övningsprov som fanns på den här sajten men vet inte riktigt vad det mina kunskaper i det kommer att tillföra i min integration.
https://www.medborgarskaps-prov.se/ovningsprov
Vad säger juryn? Bu eller bä? Fördelar, nackdelar?
Tycker det är bra, på tiden Sverige ställer krav och inte ger och ger och ger. Det är bara rätt att det krävs nån slags motprestation för att få bo här och ett medborgaskapsprov är en del av den resan. Vet du inte namnet på huvudstaden i landet du ska bo i, eller vilket språk som talas, vem som grundade landet eller vilken abrahimitisk religion som haft en betydande roll i samhället ska du inte bo här. Dessa simpla frågor är det absolut minsta man kan begära att en migrant som vill bo här ska kunna. Det säger ju lite om hur insatt du är i samhället du vill leva i om du har koll på dessa basala grejerna = integration underlättas om du vet mer om det samhället du vill integreras i. Har du inte koll på dessa saker vill du inte veta eller är rent av inkompetent = icke-integrerbar. Eller svårare att integrera.
Det säger ju sig självt. Vet du något om ett visst samhälle, vilken grund det vilar på osv har du bredare förståelse för dess funktion och kan fungera bättre i det.
Om jag t.ex. vill migrera till ett annat land tar jag reda på det nödvändiga innan jag kommer dit. Inte svårare än så.
Det jag undrar är hur provet ska utformas för analfabeter som inte kan läsa? En röst läser upp frågorna på svenska? För ett av kraven borde väl vara att de ska kunna svenska för ett medborgaskap?