2026-02-16, 20:46
Medlem
Jag har försökt lista ut vilken kulspruta som användes vid skotten i ådalen. Jag är inte speciellt vapenkunnig och har därför bara kunnat läsa mig till att det kanske är m/14 det rör sig om, men jag misstänker att det kanske är någon tidigare variant? Är det någon som har en teori?
Citera
2026-02-16, 20:49
Medlem
M96 och M14
Citera
2026-02-16, 20:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storpspovslugn1931
Jag har försökt lista ut vilken kulspruta som användes vid skotten i ådalen. Jag är inte speciellt vapenkunnig och har därför bara kunnat läsa mig till att det kanske är m/14 det rör sig om, men jag misstänker att det kanske är någon tidigare variant? Är det någon som har en teori?

AI gav svar:

Citat:
Vid Sollefteå garnison (Västernorrlands regemente, I 21) kring 1931, särskilt i samband med de tragiska händelserna i Ådalen i maj 1931, användes i huvudsak
kulsprutegevär m/1921 (kg m/21).

Citat:
Kulsprutegevär m/1921, tillverkad av Carl Gutafs Stads Gevärsfaktori. Kulsprutegevär m/1921, tillverkad av Colt, USA. Vid krigsutbrottet var det brist på vapen i Sverige och man beställde i all hast ett antal kulsprutegevär ifrån Tjeckoslovakien i kaliber 7,9 mm. I Tjekoslovakien hade de modellbeteckningen 1926.

Det var den de hade.
Citera
2026-02-16, 20:52
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storpspovslugn1931

Historien hade blivit annourlunda med ett AR-15.
Citera
2026-02-16, 20:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Historien hade blivit annourlunda med ett AR-15.

Ja mindre offer förmodligen. En jävla kulspruta, är till för max döda.

AR-15 har eldhastighet på 120 skott/min. m/1921 har en på 480 skott och en räckvidd ca 3 ggr längre. De gjorde ju inte sämre vapen förr.
Citera
2026-02-16, 21:10
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

AR-15 har eldhastighet på 120 skott/min. m/1921 har en på 480 skott och en räckvidd ca 3 ggr längre. De gjorde ju inte sämre vapen förr.

Färre?

Jävlar! Ja, det visste jag inte. Jag tog en från röven. En riktig jävla spruta körde de alltså. Vad är en modern motsvarighet? Minigun?
Citera
2026-02-16, 21:14
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Det är ingen som helst skillnad i praktisk eldhastighet mellan en AR-15 (mekanisk eldhastighet på 700-900 skott/min och praktisk eldhastighet mycket lägre) vs. Kg M/21 (mekanisk eldhastighet på 500-650 skott/min och praktisk eldhastighet mycket lägre).

Notera dock att Kg M/21 inte var en kulspruta, utan ett kulsprutegevär.
Den kulspruta som användes var kulspruta m/1914.
Citera
2026-02-16, 21:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Färre?

Jävlar! Ja, det visste jag inte. Jag tog en från röven. En riktig jävla spruta körde de alltså. Vad är en modern motsvarighet? Minigun?

Minigun är ju från 1860 talet så inte riktigt modernt det heller Men då är det ju 4000 skott vi talar om. Tur att de inte hade en sådan!

Skillnaden är kanske att detta var helt strikt militära vapen i en tid där man inte brydde sig så mycket om man mejade ner 100 pers för att 1 rätt skulle dö. Moderna vapen kommer ju handla mer om precision.
Citera
2026-02-16, 22:47
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Färre?

KSP90, den svenska varianten på Belgiska FN Minimi är väl den moderna varianten av kulspruta den svenska armén använder

Citat:
Minigun är ju från 1860 talet så inte riktigt modernt det heller Men då är det ju 4000 skott vi talar om. Tur att de inte hade en sådan!

Skillnaden är kanske att detta var helt strikt militära vapen i en tid där man inte brydde sig så mycket om man mejade ner 100 pers för att 1 rätt skulle dö. Moderna vapen kommer ju handla mer om precision.

Nja, gatling guns som teknologi uppfanns 1860, minigun uppfanns 1963
Citera
2026-02-17, 09:54
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
KSP90, den svenska varianten på Belgiska FN Minimi är väl den moderna varianten av kulspruta den svenska armén använder

Nja, gatling guns som teknologi uppfanns 1860, minigun uppfanns 1963

Jag har uppenbarligen minus i MÖP-poäng.
Citera
2026-02-17, 22:06
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Historia --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2026-02-18, 11:12
Medlem
I den här videon om Ådalen skymtar ett Kg m/21 vid 1:50.

https://www.youtube.com/watch?v=Ee2bLMuwJxs

Förutsatt att bilden är autentisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in